38. Meditació guiada i cant de mantres després de l’esbarjo

Meditació guiada i cant de mantres després de l’esbarjo

Dades del centre

Nom del centre: IE Agustí Barberà
Adreça: C/ Madrid, 55
Codi postal: 43870
Localitat: Amposta
Telèfon: 977 70 11 37
Adreça electrònica: e3005224@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Meditació guiada i cant de mantres després del temps de l’esbarjo abans reemprendre la matèria corresponent a la darrera hora del matí.

Àmbits d’actuació

  • 2n de Cicle Inicial
  • Educació Primària
  • Currículum/Gestió d’aula

Àrees/Matèries/Mòduls

  • Llengua castellana
  • Educació en valors cívics i ètics
  • Educació artística

Capacitats / Competències

  • Competències específiques:
    • A.1.Llengua castellana i literatura_ Competència específica 2: Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se una opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
    • A.2.Llengua castellana i literatura_ Competència específica 3: Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les concepcions pròpies dels diferents gèneres discursius, i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments, emocions i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
    • A.3.Llengua castellana i literatura_ Competència específica 10: Utilitzar un llenguatge no discriminatori i desterrar els abusos de poder a través de la paraula, per afavorir un ús eficaç, ètic i democràtic del llenguatge, i posar al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la igualtat de drets de totes les persones, les pròpies pràctiques comunicatives.
    • B.1.Educació en valors cívics i ètics_Competència específica 4: Desenvolupar l’autoestima i l’estima de l’entorn, a partir de la identificació, expressió i gestió de les emocions i sentiments propis i reconeixent i valorant els dels altres, amb la finalitat d’assolir una actitud empàtica i respectuosa envers un mateix, els altres i la natura.
    • C.1.Educació artística_Competència específica 3: Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
  • Competències transversals:
    • Competència ciutadana: CC2. Participa en activitats comunitàries,la presa de decisions i la resolució dels conflictes de forma dialogada i respectuosa amb els procediments democràtics en el marc de la Unió Europea, de l’ordenament jurídic de l’Estat espanyol i Catalunya, dels drets humans i de l’infant, i del valor de la diversitat i l’assoliment de la igualtat de gènere, la cohesió social i els objectius de desenvolupament sostenible.
    • Competència digital: CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.
    • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre: CPSAA1. És conscient de les pròpies emocions, idees i comportaments personals i empra estratègies per gestionar-los en situacions de tensió o conflicte, adaptant-se als canvis i harmonitzant-los per assolir els seus objectius.
    • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre: CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aconsegueix estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.
    • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre: CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.
    • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre: CPSAA5. Planifica objectius a curt termini, utilitza estratègies d’aprenentatge autoregulat i participa en processos d’auto- i coavaluació, reconeixent les seves limitacions i sabent buscar ajuda en el procés de construcció de coneixement.
    • Competència en consciència i expressió culturals (CCEC1). Reconeix i respecta els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic de qualsevol època, comprenent les diferències culturals i la necessitat de respectar-les, en un entorn intercultural.
  • Vectors:
    • Aprenentatge competencial: Es tracta d’una pràctica d’aula que s’orienta cap a un tipus d’aprenentatge profund i funcional i transferible a altres contextos de la vida real.
    • Perspectiva de gènere: Es pretén que el desenvolupament de les persones estigui al marge dels estereotips i rols en funció del sexe, l’orientació sexual, la identitat o l’expressió de gènere. Ús del llenguatge no sexista ni discriminatori.
    • Universalitat del currículum: Implica la igualtat d’oportunitats, l’equitat educativa, la plena participació i l’èxit educatiu. Es garanteix l’equitat entre l’alumnat, fomentant la igualtat entre persones i el reconeixement de la diversitat sexual i de gènere, ètnica i d’orígens, de les capacitats o d’altres situacions personals i socioeconòmiques, des del respecte a la pròpia identitat i a les aportacions culturals d’altres països. També la mestra té circumstàncies personals que requereixen cura i atenció (modelatge i creació de vincles, com a punt de partida d’un espai segur de confiança i comunicació).
    • Qualitat d’educació de les llengües: Es mobilitzen el català (llengua vehicular), el castellà (segona llengua oficial), i es fa compatible amb la realitat lingüística de cadascuna de les llengües maternes de l’alumnat. El fet de realitzar el mantra cantat amb el sànscrit provoca la reflexió dels diferents llenguatges (El sànscrit és la llengua clàssica que ha vehiculat durant mil·lennis els textos de la cultura i religió de l’Índia). Les diferents llengües ens aporten les eines i els recursos necessaris per comprendre la realitat, expressar el pensament, raonar, transmetre el coneixement i una determinada manera de veure i entendre el món, i de relacionar-se amb els altres.
    • Benestar emocional: Aquesta pràctica està pensada per posar una especial atenció al benestar emocional d’infants que comprèn tant l’experiència subjectiva de sentir-se bé, en harmonia i amb tranquil·litat, com també l’experiència personal de satisfacció amb si mateix per poder fer front a les dificultats i superar-les en positiu; i també com a factor predisposant per a un aprenentatge amb sentit. Clima d’aula: el clima escolar positiu és un factor de protecció que promou el benestar emocional de tota la comunitat educativa i l’establiment de vincles que fomentin el sentiment de pertinença, la identificació amb el grup, el reconeixement de la diferència, l’equitat, la seguretat emocional i les relacions personals positives, i la convivència pacífica.
    • Ciutadania democràtica: En el sentit que implica adoptar perspectives multiculturals, multireligioses i multilingües que abracen la diversitat com un actiu enriquidor. Assumir responsablement els deures com a alumnes; conèixer i exercir els seus drets en el respecte als altres; practicar l’empatia, la tolerància, la cooperació i la solidaritat entre les persones; exercitar-se en el diàleg garantint els drets humans com a valors comuns d’una societat plural, i preparar-se per a l’exercici de la ciutadania democràtica (es treballa la participació en torns oberts de paraula, el diàleg cooperatiu, el silenci i l’escolta activa).
  • Altres:
    • Transversalitat dels aprenentatges: Es fomenta de manera transversal la perspectiva de gènere, l’educació per la pau, l’educació per la salut, la sensibilitat estètica i l’expressió artística, el respecte mutu i la prevenció d’actituds i comportaments violents o discriminatoris, i la cooperació entre iguals. Així mateix, es posa èmfasi en la cultura de l’esforç com un mitjà necessari per aprendre que implica el compromís, la persistència, la constància, l’exigència i el rigor en l’adquisició dels aprenentatges, i que contribueix al desenvolupament del creixement personal a través del reconeixement de les potencialitats que tots tenim.
    • Manifestació artística a través dels cants col.lectius: Valoració de la creació artística i comprensió del llenguatge de les diferents manifestacions artístiques, utilitzant diversos mitjans d’expressió (Cant dels mantres en sànscrit )
    • Gestió i regulació emocional: Desenvolupament de la consciència, la regulació i l’autonomia emocionals com a capacitat de reconèixer, gestionar i autoregular les emocions (superació, perseverança, estrès, autocontrol) en contextos quotidians. Alfabetització emocional (identifiquem les pròpies emocions, les expressem, les autoregulem, a casa, al pati, a l’aula…). Destreses emocionals que es mobilitzen: l’autoconcepte, l’autonomia personal i la competència social.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2023-2024

Punt de partida: 

Aquest grup arriba a 1r de Primària amb moltes mancances i dèficits greus (la majoria no són capaços de reconèixer ni les vocals), i és un grup amb un grau de diversitat molt important.

D’altra banda, s’observa també que  es tracta d’un grup d’alumnat amb molta agitació conductual a l´hora del treball i que no saben mantenir l’escolta  activa dintre de l’aula; tanmateix, presenten també conflictes al temps de l’esbarjo.  A partir d’aquestes característiques del grup classe, la tutora s’adona de la necessitat de trobar una solución ja que no avança en aconseguir cap dels objectius del currículum.

Primerament s’intenta crear un diàleg constructiu, tot parlant dels conflictes en un espai segur dintre de l’aula per tal de crear un clima emocional que permeti verbalitzar els nostres malestars i inquietuds. Tot i així, per molt  parlar-ne, verbalitzar i establir diàlegs, la situació no millora.

És llavors quan se’ls proposa d’utilitzar la meditació guiada així com el cant de mantres per tal de donar-los eines per fer un bon centrament i enfocament amb la finalitat de reduir al mínim els pensaments  o sentiments que ens distreuen o ens causin malestar emocional. Tant la meditació com el cant de mantres van acompanyats de l’aplicació d’un oli essencial, en aquest cas d’espígol que afavoreix la creació d’un ambient relaxant i de calma, i també promou una sensació de benestar general. Aquest oli a més té la particularitat d’estimular la part límbica del cervell, elevant la ment i tanmateix ajuda a superar l’estrès i els estats anímics alterats.

Objectius:

  • Incorporar la meditació per millorar el clima d’aula i la cohesió de grup
  • Treballar les competències emocionals: autoconfiança, autoestima, consciència i regulació emocional, autonomia personal
  • Aprendre a identificar les pròpies emocions i aconseguir regular-les
  • Exercitar la imaginació a través de les visualitzacions com a eines de creixement personal, centrament i punt de partida de la descodificació de la lectura
  • Experimentar el plaer del repòs i el silenci per millorar les destreses emocionals
  • Treballar les competències específiques de l’àrea de llengua castellana: especialment, l’expressió oral i la producció de textos
  • Experimentar amb el cant del mantra, per contribuir al centrament de la ment.

Desenvolupament de l’experiència:

És el segon curs que es treballa amb el mateix grup clase; en aquest cas, parlem de nens de segon de primària.

Amb aquesta pràctica volem aconseguir que la meditació guiada es faci visible al centre, per la qual cosa es convida a tota la comunitat educativa (famílies, professorat del centre, alumnat d’altres etapes, …) a practicar aquesta pràctica sobre meditació guiada. La durada de la meditació comprèn una franja horària d’entre 20 a 30 minuts. Per finalitzar la meditació hi ha un tancament de l’activitat amb el cant de mantres en sànscrit . El cant de mantres redueix l’estrès, es combina la respiració amb el so i el ritme de manera que es van equilibrant els dos hemisferis cerebrals, la qual cosa permet de millorar la capacitat creativa i la concentració.

En aquesta proposta educativa, el protagonista del procés és l’alumne, el docent es converteix en un acompanyant, un conductor de l’aprenentatge.

S’ensenyarà una tàctica perquè l’alumnat aprengui a respirar i relaxar-se quan ho necessiti o en moments que estigui alterat, tant sigui dintre l’escola com fora.

Els problemes emocionals i/o personals dels alumnes dins i fora de l’escola condicionen l’aprenentatge i el seu desenvolupament personal i social, tot afectant el rendiment acadèmic i el seu benestar. Aquests són més difícils de solucionar i tractar que no problemes ocasionats dintre de l’aula. Els problemes interns afloren i es gestionen.

Temporització:

La pràctica es realitza durant tot el curs, diàriament.

S’emmarca dins la programació de les situacions d’aprenentatge de llengua castellana i literatura. Tanmateix, hi ha una part important d’educació en valors cívics i ètics, concretament el bloc ‘educació emocional’ (competència específica 4)*. Per aquest motiu, és una pràctica fixa en la franja de tots els dies  a les 11,30h (després de l’esbarjo), que s’encabeix en l’antiga classe de llengua castellana i literatura, matemàtiques (s’observa una millora en el càlcul mental i solució de problemes) i medi.

Recursos humans i materials

  • Música relaxant. (Per exemple, aquesta: Música amb paisatges nevats)
  • Conte o lectura per realitzar una visualització guiada per a infants. Llibre: Luz de estrellas. Meditaciones para niños 1. Maureen Garth.
  • Cant de mantres. Autora Deva Premal ”Om namo bhagavate”
  • Meditacions guiades inventades per la mestra amb la finalitat de la sanació de les cèl.lules del cos (s’explica que les cèl.lules són ells mateixos multiplicats per milions dins del seu cos).
  • Perfil profesional de la docent: La tutora és practicant de ioga des de fa molts de temps, compta amb  la formació com a instructora, per la qual cosa se sent capacitada de portar a cap aquest tipus de meditacions guiades.

Valoracions i conclusions.

Hi ha dos tipus de valoracions:

  1. La gestió d’aula i els resultats acadèmics: Hi ha hagut un canvi espectacular. Els resultats es poden observar en l’evolutiu de les proves internes diagnòstiques. La tutora afirma que estan a un nivell molt superior que els pertoca per nivell maduratiu en les matèries instrumentals (llengua i matemàtiques)
  2. Les valoracions qualitatives per part de la comunitat educativa que se’ls va convidar a participar també de l’experiència in situ, són molt satisfactòries (vegeu el recull de valoracions al següent document).

Documentació complementària: 

  1. Enregistrament de la sessió de la meditació guiada a la classe de llengua castellana i literatura: Pendent de posar l’enllaç
  1. Activitat d’aplicació rutinària, document on s’exposen els aspectes metodològics  i les concrecions de la pràctica

Autoria de l’experiència

Coordinació: M. José García Estellé

Professorat implicat: M. José García Estellé