Certamen de lectura en veu alta

La Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya organitzen el Certamen Nacional Infantil I Juvenil de Lectura en veu alta.

La participació dels centres s’inicia amb la realització d’una fase interna (a cada centre). Una vegada aquesta ha finalitzat, cap al mes d’abril, es realitza la fase semifinal a cada comarca. Aquest curs, de forma telemàtica. A la fase comarcal cada centre haurà de trametre un vídeo dels seus participants prèviament escollits al CRP del Montsià.

El jurat comunicarà el seu veredicte a mitjans del mes d’abril, i aquells centres que hagin resultat guanyadors passaran a la fase final (nacional).

A. Fases i calendari

Fase interna de centre (març de 2021): cada centre escolar pot participar en el Certamen amb un alumne per categoria (en la categoria de Tropa de Corsaris, 3r i 4t d’ESO, ha de ser un grup de tres alumnes). Recomanem seleccionar també un altre alumne de reserva per a cada categoria, per si el titular escollit no es pogués presentar en la data prevista per al quart de final.

Semifinals (abril de 2021): Organitzen les semifinals els Serveis Territorials i Serveis Educatius del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, a través del CRP i l’equip LIC de la Noguera.

Aspectes a tenir en compte:

• En la XVII edició (curs 2020-2021), les fases són telemàtiques i es faran entre els mesos de març i abril.
  • Es llegeix un fragment del llibre proposat per a la fase de semifinals en cada categoria. El dia 15 de març els centres participants coneixeran quin fragment del llibre hauran de llegir els finalistes de cadascuna de les categories.
  • En el cas de la Tropa de Corsaris, cada grup s’haurà de repartir el text de manera que resulti una versió dramatitzada de la lectura (narrador o narradora més dos personatges).
  • La informació relativa a les semifinals serà facilitada pels Serveis Territorials i, per tant, els centres educatius es dirigiran al CRP per resoldre els dubtes o fer comentaris.
  • La Fundació Enciclopèdia Catalana obsequia els lectors i les lectores amb un diploma i un llibre (només lectors i lectores, no suplents).
  • Els/les finalistes de cada semifinal passaran a la final territorial.

Cada vídeo ha de complir aquest requeriments:

• S’ha de trametre al CRP fins el dia 19 de març.
  • Cal llegir del llibre, no s’acceptaran lectures de fotocòpies.
  • Vídeo horitzontal, amb pla mitjà de la persona lectora (imatge tallant a cintura).
  • La persona participant no ha de dir el títol del llibre o el seu nom, ha de centrar-se només en la lectura del fragment.
  • Recomanem la utilització de micròfon extern o auricular micròfon.
  • Cal adjuntar el vídeo en format MP4. (hi ha webs com aquesta que permeten canviar el format de l’arxiu )
  • La mida màxima de l’arxiu és 1GB.
  • El nom de l’arxiu ha de ser el nom i cognom de l’alumne:  nom_cognom.mp4

Finals (mes de maig de 2021): La  Fundació Enciclopèdia Catalana organitza les 10 finals territorials. Les finals són telemàtiques i tindran lloc durant el mes de maig. Hi participen els lectors i lectores que han quedat finalistes en la fase prèvia. Se celebraran 10 finals, una per cada Servei Territorial. Per tant, cada agrupació comarcal tindrà un guanyador o guanyadora per categoria. Tots els/les alumnes que hi participin rebran un obsequi.

S’hi llegeix un fragment del llibre proposat per a cada categoria que l’organització indicarà al centre educatiu del finalista.

La informació relativa a les finals territorials serà facilitada per Fundació Enciclopèdia Catalana i, per tant, els centres educatius es dirigiran a info@lecturaenveualta.cat per a resoldre dubtes o fer comentaris. En aquesta fase NO s’accepten reserves (suplents).

La Festa de la Lectura, a diferència de la final del Certamen tal com coneixíem fins ara, no és competitiva. Es tracta del lliurament de premis als guanyadors i guanyadores de les deu finals territorials, així com d’una mostra de lectura. Amb motiu de la prevenció sanitària a causa de la Covid, aquesta festa programada per al 8 de juny queda CANCEL·LADA.

B. Categories

• Categoria A: Grumets Vermells (CM d’EP)
  • Categoria B: Grumets Verds (CS d’EP)
  • Categoria C: Timoners (Alumnat nouvingut CS Primària i 1r o 2n d’ESO amb un màxim de 2 anys d’estada)