37. Success Erasmus

Projecte Erasmus + KA101 Support and Understanding for a Change in the Classroom that Embrace Special Students – SUCCESS (mobilitat de professorat)

Dades del centre

Nom del centre: Institut de La Sénia
Adreça: Carrer Domenges s/n
Codi postal: 43560
Localitat: La Sénia
Telèfon: 977 71 30 65
Adreça electrònica: e3006681@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquest projecte Erasmus+ s’ha centrat en la millora de l’atenció a la diversitat en el centre, intentant potenciar que el model educatiu inclusiu que garanteix a tot l’alumnat les mateixes oportunitats. El projecte té dos eixos fonamentals:

  • Un Jobshadowing a Portugal, per veure in situ com es duu a terme l’atenció a la diversitat al país veí,
  • Un curs estructurat a Finlàndia (Every pupil is important special education in Finland and in Europe!), país capdavanter pel que fa als resultats de les proves PISA.

Aquestes dues mobilitats han comportat una transferència al claustre que s’ha dut a terme mitjançant dues formacions internes de centre que han permès l’elaboració de materials i activitats que segueixen les pautes DUA (Disseny Universal d’Aprenentatge).

Àmbits d’actuació

  • Centre
  • ESO/Ensenyaments professionals (Comerç i màrqueting)
  • Currículum; Gestió i organització

Àrees/Matèries/Mòduls

  • Matèries d’ESO: (francès, anglès, català, castellà, E. Física, ViP, música, tecnologia, informàtica, ciències socials, biologia, FiQ, emprenedoria i matemàtiques)  i de Cicles formatius (branca administrativa)

Capacitats / Competències

Matemàtica, Aprendre a aprendre, Comunicativa lingüística i audiovisual, Social i ciutadana, Artística i cultural, Tractament de la informació i competència digital. Autonomia i competència personal, Coneixement i interacció amb el món físic.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022

Punt de partida: 

Desenvolupament del Decret 150/2017 d’Atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu i del Programa d’impuls a la internacionalització “Aprendre i interactuar en un context global” (Resolució ENS/2336/2018).

Objectius:

  • Conèixer altres metodologies o estratègies d’atenció a la diversitat i inclusió. 
  • Sensibilitzar el claustre sobre la importància de l’atenció a la diversitat al centre.
  • Millorar les habilitats del professorat per atendre les necessitats individuals de l’alumnat.
  • Millorar les habilitats per a atendre la diversitat cultural, social i lingüística de l’alumant.
  • Millorar les competències i habilitats de coordinació i gestió del centre.
  • Promoure el reconeixement formal de les habilitats i competències adquirides com part del desenvolupament professional.
  • Possibilitar el desenvolupament de la dimensió internacional del centre.
  • Potenciar la imatge del centre en l’entorn més proper.

Desenvolupament de l’experiència:

Tot va començar per la tasca duta a terme pel company de claustre que és ambaixador eTwinning (Florenci Sales) i que ens va proposar si volíem fer un pas més dintre del món dels projectes internacionals, després d’haver estat treballant diferents projectes eTwinning al llarg dels últims cursos escolars.

Es va fer una detecció de necessitats al centre demanant al claustre quines eren les seves prioritats i, després de fer una votació, es va acordar que els principals punts febles eren la inclusió – equitat i discapacitat – i el tractament dels diferents ritmes d’aprenentatge dins l’aula.

La redacció de la sol·licitud del projecte Erasmus+ es va centrar en aquests punts i, un cop vam tenir aprovat el KA101, vam procedir a engegar les col·laboracions amb els socis de Portugal i Finlàndia. 

El projecte constava de dues mobilitats de professorat:

  • Un jobshadowing a Portugal, concretament a Vila Verde, per visitar l’Agrupamento de Escolas de Moure e Ribeira do Neiva i poder copsar com es feia l’atenció a la diversitat al centre portugués.
  • Un curset a Joensuu (Finlàndia), a l’organització Edukarjala, que oferia un curs amb una temàtica que s’ajustava a les nostres necessitats de formació.

En acabar les dues mobilitats es van oferir formacions de centre (tallers a centre: “Noves dinàmiques per a la millora de la inclusió a l’aula”) per tal de transferir els coneixements adquirits a la resta del claustre i poder posar en pràctica tot allò aprés. 

Per tal de certificar aquesta formació, els/les participants havien de presentar UD i/o activitats inclusives, seguint les pautes del DUA. Això ens va permetre fer un portfoli de materials que són, i seran, consultables per la resta de membres del claustre i que posen en pràctica la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’educació.

Temporització:

Setembre 2019-juny 2022

Recursos humans: grup impulsor del projecte Erasmus+.

Recursos materials: els elaborats per a fer la transferència al centre i els elaborats pel professorat per tal de certificar les hores dels Tallers a centre que es van dur a terme després de les dues mobilitats.

Valoracions i conclusions.

Aquest projecte ha permès:

  • Millorar la preparació de materials adaptats a les característiques de l’alumnat.
  • Impulsar al centre cap a la inclusió total en totes les àrees.
  • Promoure la internacionalització del centre.
  • Desenvolupar vincles amb docents estrangers per a la realització de futurs projectes europeus.
  • Promoure la imatge del centre en l’entorn.

Documentació complementària: 

Es pot consultar el projecte eTwinning associat: Ser diferentes es lo que nos hace especiales: me incluyo. Aquest Twinspace va ser la plataforma de coordinació i gestió del projecte Erasmus+ i recull pas a pas tot el desenvolupament del KA1. S’hi pot trobar una galeria de fotos de les dues mobilitats. 

Projectes internacionals a l’INS La Sénia: ERASMUS + Secundària

Articles al Senienc:

  • Setembre de 2020
  • Maig de 2022

Recomanacions per als intercanvis: 

  • És molt important tenir clar quins són els objectius que es volen aconseguir amb la mobilitat i la repercussió que pot tenir això al centre. Sinó el projecte té el perill de convertir-se en un simple viatge de professorat a l’estranger i no hi hauria transferència possible al claustre de professorat del centre d’origen.
  • Cal també fer una bona tria dels socis d’acollida, per evitar després trobar-se amb sorpreses quan ja hi ets al lloc en qüestió.

Valoració de l’experiència: la valoració global és molt positiva i molt enriquidora. Veure com es treballen aquests aspectes en altres països sempre dona una visió més àmplia i es poden adaptar metodologies i formes d’organització de l’atenció a la diversitat en tornar al centre d’origen.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Rosalia Serralta Garcia

Professorat implicat:

  • Rosalia Serralta Garcia
  • Montserrat Vericat Esteller
  • Florenci Sales Vilalta
  • Ester Tomàs Solà
  • Gaietà Llopis Martínez
  • Núria Muñoz Estellé
  • Cosme Cruzado Martínez