28. Taller de cinema mut: “Han desaparegut els llibres!!”

Dades del centre

Nom del centre: Escola Horta Vella
Adreça: C/ Méndez Núñez s/n
Codi postal: 43540
Localitat: Sant Carles de la Ràpita
Telèfon: 977 74 17 71
Adreça electrònica: e3006551@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

L’alumnat de Cicle Inicial de l’ESC Horta Vella de Sant Carles de la Ràpita ha triat el projecte sobre el cinema, que han anomenat ‘Càmera i acció’ per al 2n trimestre de curs. D’entre el conjunt d’activitats que planifica el professorat, es preveu realitzar una pel·lícula de cinema mut per a recrear la tècnica que s’utilitzava a l’època de l’inici del cinema. El producte final ha estat la producció del film ‘Han desaparegut els llibres!” i com a cloenda del projecte, la recreació d’una gala de lliurament de premis, tot recreant la gala dels Òscars de Hollywood, amb la participació de tots els pares i les mares.

Àmbits d’actuació

Cicle Inicial
Educació Primària
Currículum

Àrees/Matèries/Mòduls

Projecte interdisciplinari que engloba totes les àrees

Capacitats / Competències

– Aprendre a aprendre
– Comunicativa lingüística i audiovisual
– Social i ciutadana
– Artística i cultural
– Tractament de la informació i competència digital
– Autonomia i competència personal
– Coneixement i interacció amb el món físic (el centre escolar com a tria d’espais escènics)

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2027-2018

Punt de partida: Els xiquets i xiquetes de CI del centre estan immersos en el projecte del cinema. Dins de les diverses activitats que s’han programat, es pretén que l’alumnat siguin els/les protagonistes d’una pel·lícula de cinema mut, que reproduiria els efectes visuals i iconogràfics dels films de la primera època de la història del cinema.
Per poder dur a terme la part més tècnica, concretament l’enregistrament de les imatges (realització) i la postproducció, s’ha comptat amb la col·laboració d’una estudiant del grau de ‘Comunicació audiovisual’ de la Universitat Pompeu Fabra.
Un dels objectius ha estat que apareguessin tots els xiquets i xiquetes de les quatre classes de CI, així com també els quatre professors/es, en definitiva, que el protagonisme fos compartit i hi sortís tothom. Es va idear la incorporació d’un personatge principal, en Charlot, que va saber reproduir els moviments escenogràfics del personatge històric, per tal d’acabar de lligar el fil argumental al pretext de conèixer els elements clàssics del cinema d’aquella època.
Tota una aventura que va començar a partir d’una bona idea, la cerca dels elements necessaris per a poder portar-la a terme, la invenció d’una història, la incorporació d’un personatge emblemàtic, la cerca d’uns escenaris propers i adients per l’entorn del centre.., tot això, per a la realització d’un producte final: la pel·lícula de cinema mut, ‘Han desaparegut els llibres!’

Objectius:

– Objectiu principal: Realitzar un film de cinema mut amb la participació de tots els/les alumnes de CI de l’escola.
– Objectius d’aprenentatge (quant al projecte del cinema):
– Assumir/entendre tots els rols que participen en la producció d’una pel·lícula: director, actor principal, actors secundaris, protagonistes, ajudants realitzadora,
– Idear i preveure tots els elements complementaris de la filmació: personatges, escenaris, guió, storyboard, caracterització, …
– Potenciar el treball corporal i vivencial (llenguatge no verbal) segons el gènere cinematogràfic escollit (cinema mut)
– Treballar les diferents fases de realització d’un producte cinematogràfic:
◦ Planificació del títol
◦ Elaboració d’una història. Treballem les parts d’una narració: introducció/nus/desenllaç
◦ Creació del personatges: principals i secundaris. La figura emblemàtica de Charlot
◦ Tria dels escenaris en el centre
◦ L’aventura de l’engranatge: com ho encabirem tot en una filmació durant un matí…
◦ Els crèdits d’una pel·lícula: els noms que apareixen al final, en relació amb els rols
– Conèixer els elements clau del cinema mut: la comunicació no verbal, l’expressió de les emocions, …, el paper de la música en el film, els efectes cinematogràfics: el blanc i negre.
Altres: la càmera, la claqueta, el marc escènic, la velocitat de reproducció de les imatges.
– Educar els/les alumnes per ser espectadors de cinema: Anem a l’Auditori Sixto Mir per veure la pel·lícula en format gran.
– Reproduir una gala de lliurament de premis de l’Acadèmica de Hollywood: els Òscars. Es pretén que els pares/mares en siguin partícips i aprofundim en cultura cinematogràfica.

Desenvolupament de l’experiència:

Fases de realització:
I. Abans de la producció:
– Creació del guió: l’Storyboard, amb la seqüenciació de les parts del film
– Elements de realització: Els personatges, els escenaris, l’enregistrament, la direcció tècnica
– Tria de gènere cinematogràfic: Reproduïm la tècnica del cinema mut
– Assajos escenogràfics amb l’alumnat: el llenguatge corporal no verbal, l’escenificació prevista en els diferents llocs
II. Durant la producció (durada: un matí, de 9h a 12,30h):
– Enregistrament de totes les seqüències que es van preveure en l’storyboard (totes van ser fetes en una presa única, excepte l’escena central amb el personatge Charlot, en què se’n van prendre dues).
– Reportatge fotogràfic del desenvolupament de la filmació i la presa d’imatges del desenvolupament global de la realització (edició del making off, per documentar el procés de producció i la tasca d’aprofitament didàctic).
III. Fase de postproducció:
– L’estudiant de comunicació audiovisual és qui edita les imatges d’acord amb l’storyboard i amb la tria de les seqüències previstes.
– Incorporació dels efectes del cinema mut: música d’època, el blanc i negre, i la qualitat de la cinta (filtre clàssic i marc escènic)
– Selecció de les imatges del procés de l’enregistrament: el making of. Tria dels moments més significatius del procés pedagògic (imatges en color).
– El contrast entre la tècnica del cinema mut i la tècnica audiovisual del cinema actual: el blanc i negre / la velocitat de reproducció de les imatges / la música / el marc escènica / els subtítols / la sobreactuació dels personatges… Tot això es fa evident amb la incorporació de les ‘preses falses’ de l’enregistrament paral·lel.
IV. Producte final:
Mireu què hem fet: Una pel.li de cinema mut!
– Visualització del film: els/les alumnes fan d’espectadors/es de la pel·lícula que han pensat i on són protagonistes, en pantalla gran, a l’Auditori Sixto Mir de la ciutat.
– Els pares i mares són convidats/des a visualitzar el film en una sessió especial en la qual es recrea una gala dels Òscars. Durant l’acte, es fa lliurament dels premis a la millor pel·lícula, a la millor directora i al millor actor (al personatge de Charlot).
– Enregistrament de l’experiència del taller de cinema mut, com una pràctica de referència educativa (web del centre i del Servei Educatiu del Montsià)

Temporització: Durant la segona quinzena de febrer del 2018 va ser dut a terme el projecte global del cinema, ‘Càmera i acció’. El taller de cinema mut, concretament la realització del film ‘Ens han robat els llibres!” esdevé un producte final en relació amb el gran projecte del trimestre.
L’enregistrament del film es va realitzar durant el matí del 26 de febrer de 2018.
L’acte de lliurament de premis Òscar va tindre lloc el 23 de març de 2018 a la tarda, a la sala d’usos múltiples del centre, amb la invitació a les famílies dels alumnes del cicle i els/les col·laboradors/es.

Recursos humans i materials: S’ha comptat amb la col·laboració d’una estudiant del grau de Comunicació audiovisual per fer la part més tècnica d’enregistrament i edició de les imatges.
Tot l’equip de professorat de cicle inicial de l’escola han fet la resta de tasques per tal que el film, com a producte final, fos una realitat: elaboració del guió, seqüències de l’argument, assajos, caracterització del personatge de Charlot, …
Les imatges del film van ser enregistrades amb una càmera audiovisual Nikkon D3200 amb objectiu Tamron 18-200 mm , i paral·lelament es va enregistrar el procés (les preses falses, en color), amb una càmera Sony Handycam del Centre de Recursos Pedagògics.
El filtre utilitzat per convertir-ho en cinema mut ha estat el següent: Real 8mm Film Effect FULL HD.

Valoracions i conclusions: L’experiència ha estat molt ben valorada per part de tot el professorat implicat i també per les famílies. El projecte del cinema, amb la realització d’un film en el qual ha participat tothom ha aconseguit un aprenentatge significatiu, altament motivador i gratificant alhora. Un dels encerts a destacar ha estat el fet d’haver aconseguit que tot l’alumnat implicat (quatre classes, un conjunt de 90 xiquets i xiquetes) apareguessin en el film, en qualitat de protagonistes secundaris, conjuntament amb els seus tutors/es i mestres.
Com a proposta de millora per a futurs projectes, estaria bé que les famílies es poguessin implicar en moments determinats, com ara, la presa de fotografies de tot el procés, la col·laboració a l’hora de reproduir una cerimònia dels Òscars (la catifa roja, el passeig de les estrelles (al passadís del centre), el berenar popular, …) i, fins i tot la possibilitat d’assumir el rol d’algun personatge en el film.

Documentació complementària: 

– Enllaç a la pel·lícula (durada aproximada, 8 minuts):
‘ Ens han robat els llibres!’
– Enllaç al tràiler (un minut i mig):
Tràiler: Ens han robat els llibres!
– Preses falses (making of) on queda documentat el procés didàctic:
Darrera la càmera

Autoria de l’experiència

Coordinació: M. José Sancho Ferré
Guió original:
Professors/es i alumnat de cicle inicial de l’Escola Horta Vella (Sant Carles de la Ràpita)
Direcció:
Cèlia Espanya
Ajudant de direcció:
Emília Serret Redó
Actor principal ‘Charlot’:
Ramon González Reverter
Actors i actrius:
M. José Sancho Ferré, José Luís Arandigoyen de Miguel, Evelín Dorà Samper, Josep Obiol Cabrera, Alumnat de 1r i 2n de CI
Agraïments:
Maite Cera Talarn, Lurdes Machí Castells, Roser Reverter Ferré
Amb la col·laboració de:
Centre de Recursos Pedagògics del Montsià