36. Treballem el món del còmic

Dades del centre

Nom del centre: Institut de Tecnificació
Adreça: C/ França, 19
Codi postal: 43870
Localitat: Amposta
Telèfon: 977707849
Adreça electrònica: e3010888@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

A l’Institut de Tecnificació d’Amposta hem estat implementant un seguit d’activitats variades al voltant del món del còmic. Es tracta de les següents:

  • Una exposició sobre les característiques del còmic, escoles i evolució al llarg de la història.
  • Una exposició a la nostra biblioteca amb exemplars diversos de còmic, cedits per la Biblioteca Sebastià Juan Arbó i particulars.
  • Una  xerrada de l’il·lustrador Agustín Comotto i la presentació de l’il·lustrador Fèlix Mas (que, a més, ha cedit exemplars a l’exposició de la biblioteca del centre)
  • Un concurs de còmics adreçat a l’alumnat del centre.

Àmbits d’actuació

La idea troncal de l’activitat global va partir del nostre PLEC, valorant-la com a instrument per  dinamitzar la biblioteca del centre, ja que es va contemplar  com una activitat transversal que treballaria el gust per la lectura i , des de la matèria d’Educació Visual i Plàstica, els aspectes tècnics del món del còmic. La visita a les exposicions es va adreçar a l’alumnat de les distintes tutories, i podien fer-la amb un dossier de suport i l’ acompanyament dels tutors/es . Per altra banda les xerrades es van centrar en l’alumnat de la matèria d’Educació Visual i Plàstica de 4t.ESO, que són els qui estan aprofundint en la tècnica del còmic amb el seu professor. Finalment el concurs s’adreçà a tot l’alumnat del centre , ja que estimula la seva creativitat, autonomia, i treballava molts dels objectius que més endavant esmentarem.

Àrees/Matèries/Mòduls

Interdisciplinar. Llengües, Educació Visual i Plàstica

Capacitats / Competències

Comunicativa lingüística i audiovisual, Social i ciutadana, Artística i cultural, Tractament de la informació i competència digital, Coneixement i interacció amb el medi físic , autonomia i iniciativa personal.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2020/2021

Punt de partida: 

Des de la Comissió de biblioteca del centre es va considerar ja a inici del curs 2020-21 que aquesta activitat treballaria el gust per la lectura des de suports distints als que normalment sol utilitzar l’alumnat. A més, teníem coneixement que la biblioteca Sebastià Juan Arbó disposava de un ampli fons de lectures en format còmic, i estaven disposats a deixar-ne una mostra per a organitzar l’exposició, amb la qual cosa reforçàvem un dels eixos del Pla d’entorn, que és la col·laboració amb entitats del poble.

Objectius:

  • Fomentar l’hàbit de la lectura a través  dels  còmics.
  • Treballar llenguatge verbal i no verbal a partir de la lectura i/o elaboració de còmics.
  • Adquirir coneixements relacionats amb el llenguatge específic del còmic.
  • Interpretar correctament elements del llenguatge visual. (com per exemple, onomatopeies o simbologia comunament reflectida  en els globus dels còmics).
  • Identificar els elements del llenguatge del còmic en diverses obres  de períodes històrics diferents.
  • Prendre consciència que els còmics han servit al llarg de la història per transmetre també un seguit de valors relacionats amb el context històric que es vivia, i cal valorar-los de forma crítica.

Des de l’activitat de creació de còmics propis (vinculada al concurs i les seves bases de participació):

  • Aprendre a ampliar coneixement des de la pròpia autonomia personal,   mitjançant consultes a materials i/o fonts adequades.
  • Estimular la creació. 
  • Treballar distintes tècniques plàstiques, incloent les més recents a nivell digital.
  • Estimular l’ús d’una ortografia i expressió correcta.
  • Treballar valors de respecte universal sense distinció de sexe, races, religió o qualsevol altre aspecte.

Concretar pensaments abstractes (per exemple mitjançant el contingut dels globus ).

Desenvolupament de l’experiència:

L’experiència es desenvolupa en diferents etapes i activitats.

En primer lloc, es va fer una exposició sobre el món del còmic ubicada a la planta baixa de l’institut.

Aquesta anava lligada a una exposició de còmics a la biblioteca del centre , tots ells cedits en préstec per la biblioteca Sebastià Juan Arbó, pel Sr. Robert Rallo (activista cultural)  i per l’artista i il·lustrador Fèlix Mas.

L’alumnat ha visitat ambdues acompanyat dels tutors/es i amb suport d’una petita guia didàctica amb activitats, que adjuntem com a material complementari.

L’il·lustrador Agustí Comotto va impartir una xerrada per videoconferència a l’alumnat de 4t.ESO de Visual i Plàstica per donar a conèixer la seva experiència de treball. L’il·lustrador Fèlix Mas ens va enviar un audiovisual mostrant-nos el seu taller i part de la seva  obra, que tenim penjat al bloc de la biblioteca ITEC.

https://blocs.xtec.cat/bibliotec/2021/03/22/entrem-en-el-taller-de-lartista-felix-mas/

Finalment, el departament d’EVP i la biblioteca del centre  han convocat un concurs de còmics adreçat a l’alumnat del nostre centre. (adjuntem bases en el següent enllaç). https://blocs.xtec.cat/bibliotec/2021/04/09/1r-concurs-de-comics-itec/

Temporització:

Les activitats es desenvolupen entre desembre i maig del curs 2020-21

Recursos humans i materials: 

Recursos humans:

La Direcció,  la Comissió de Biblioteca, els tutors i tutores del centre, la Biblioteca Sebastià Juan Arbó, els artistes i il·lustradors Fèlix Mas i Agustín Comotto, el Sr. Robert Rallo Fosch, i el conjunt de tot l’alumnat de l’Institut de Tecnificació.

Recursos materials: 

Plafons per exposar, còmics, canons per a la presentació I videoconferència.

Valoracions i conclusions: 

Creiem que l’alumnat s’ha pogut apropar des de distints vessants al món del còmic. A més, a partir del concurs i de la xerrada, han pogut concloure que elaborar un còmic implica no només el procés de dibuix  del mateix, sinó una cerca de l’ambientació adequada, apropar-se a l’ànima del personatge i l’època, que, a la vegada, influeix en els còmics publicats. També aquest acostament implica saber ser crític amb el missatge transmès, ja que al llarg de la història el còmic, com la literatura en general, ha servit per reflectir valors socials, polítics i culturals imperants en el moment.

Per altra banda, cal també reconèixer que un còmic, a més de treballar la lectura i tenir una funció lúdica, pot servir per acostar l’alumnat a la història-com s’està demostrant en algunes pràctiques docents en marxa en alguns centres- i a uns valors de respecte i igualtat que estan de plena actualitat.

Documentació complementària: 

S’ha preparat un dossier de visita a l’exposició per a ús del tutor/a que ho pugui necessitar.

https://drive.google.com/file/d/1f7F5HNm-zSkxLD6w5z9c60xErdCCDOYL/view?usp=sharing

Autoria de l’experiència

Coordinació: Anna Isabel Bel Pérez

Professorat implicat:

Equip directiu, cap del departament d’Educació Visual i Plàstica Adrià Esteve Menadas.

Comissió de biblioteca

Tots els tutors i tutores del centre.