Dades del centre
Nom del centre: Escola Joan Baptista Serra
Adreça: Avda. Constitució, s/n
Codi postal: 43530
Localitat: Alcanar
Telèfon: 977730254
Adreça electrònica: e3000081@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
Amb motiu de les festes Quinquennals en honor a la patrona d’Alcanar, la Verge del Remei, que se celebren cada cinc anys durant el mes d’octubre, l’escola es proposa participar-hi també.
En esta festa, la Verge baixa des de l’Ermita del Remei i es passeja durant nou dies per un dels nou sectors en els que s’ha dividit el poble. Per homenatjar-la, els veïns i veïnes engalanen els carrers pels quals passa cadascun d’estos nou dies, i es fan manualment altars, ornaments i catifes amb diferents materials. És per este motiu que es planteja la idea que l’escola puga participar activament en les Festes Quinquennals, i treballar conjuntament amb el veïnat del carrer on hi està ubicada.
Àmbits d’actuació
Centre i Entorn
Educació Infantil i Educació Primària
Currículum. Gestió i organització
Àrees/Matèries/Mòduls
Intercomunicació i llenguatges. Llenguatge plàstic.
Religió
Capacitats / Competències
►Capacitats (Educació infantil):
- Conèixer experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys companyes generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixen.
- Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió i representació per mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic.
►Competències (Primària):
- Competència artística i cultural – dimensió percepció, comprensió i valoració.
C3: comprendre i valorar elements significatius del patrimoni artístic proper, de Catalunya i d’arreu
C4: Comprendre i valorar elements significatius de la contemporaneïtat artística
Contingut clau: relació entre l’art, la societat, la cultura i la religió.
► Altres competències:
- Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
- Competència social i ciutadana
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2018-2019 i 2019-2020
Punt de partida:
Amb motiu de les festes Quinquennals en honor a la patrona d’Alcanar, la Verge del Remei, que se celebren cada cinc anys durant el mes d’octubre, l’escola es proposa participar-hi també.
Es tracta d’una festa religiosa molt arrelada a la població del municipi, de tradició molt antiga.
Objectius:
- Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com actituds de confiança, amb iniciativa personal i emprenedoria, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès, plaer per aprendre i creativitat en l’aprenentatge.
- Conèixer, valorar i estimar l’entorn natural, social i cultural més proper, reforçant així el sentiment de pertinença i arrelament al país i la capacitat d’extrapolar aquest coneixement a altres entorns i al món en general, comprendre, a partir de l’observació de fets i fenòmens senzill, els principals mecanismes que regeixen aquest entorn per tal de ser capaç per mantenir-lo o introduir elements de millora.
- Utilitzar diferents representacions i expressions artístiques i iniciar-se en la construcció de propostes visuals.
Desenvolupament de l’experiència:
- Coordinació entre els especialistes (Religió i Plàstica) per decidir el treball a realitzar durant les classes de religió/valors i plàstica es realitzaran els treballs artístics.
- Comunicar als cicles la proposta i convidar-los a aportar idees.
- Coordinació amb els veïns.
- Elecció del tema relacionat amb l’àmbit escolar. Elaboració de contes infantils gegants (caixa de cartró) i els seus títols (catifes amb paper de seda).
- Llistat de material i contes.
- Presentació de la proposta als alumnes. Explicació de la celebració de les festes quinquennals. Treball previ dels contes.
- Elaboració de la tasca.
Cada grup-classe elabora un conte (caixa) i el seu títol corresponent (catifa).
A més a més, es realitza un taller intercicle: infantil-primària (CM-CS) per elaborar les catifes dels alumnes d’Educació Infantil.
Temporització:
- tercer trimestre curs 2018-2019
- primer trimestre curs 2019-2020
Recursos humans i materials:
materials:
- caixes de cartró
- pintura
- paper de seda
- cola
- paper continu
Valoracions i conclusions:
Creiem que el treball ha sigut molt positiu. Els alumnes estaven motivats i molt participatius. Pensem que el fet que hi haja hagut una relació més directa entre l’alumnat de segon cicle d’Educació Infantil i el dels diferents cicles de Primària els ha agradat molt a tots i ha fomentat l’aprenentatge cooperatiu i la convivència.
També creiem que és molt important que l’escola “traspasse” el que és merament l’edifici i participe més activament en les festes i la vida del poble.
Documentació complementària:
– Veure el reportatge fotogràfic a continuació
– Article pàgina web:
Autoria de l’experiència
Coordinació: Alicia Amela, Anna Casabó, Dolors Esteller, Rebeca Garcia, Mireya Miguel
Professorat implicat: Claustre de l’Escola