100tífiques

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Departament d’Educació organitzen, any rere any la Setmana de la ciència a les escoles (durant el mes de novembre), amb l’objectiu fonamental de despertar i potenciar l’interès del jovent vers la ciència i la tecnologia, on també hi col·labora XTEC regularment.

A més a més, per tercer any, també es promouen les vocacions científiques durant la setmana de l’11 de febrer (Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència), oferint una gran quantitat de xerrades divulgatives simultànies per part d’investigadores del món de l’empresa i de centres de recerca i universitats (“100tífiques”) en centres educatius (escoles i instituts de tot Catalunya). Tota la informació es pot consultar en el web https://100tifiques.cat/ .

A continuació, el recull dels centres participants i les conferències que s’han realitzat al territori.

Edició 2021:

• INS de La Sénia (La Sénia). La científica Maite Nieto, de l’empresa multinacional farmacèutica B. Brawn, va fer una exposició al sobre la seva trajectòria professional i l’àmbit en el qual treballa. Actualment és cap del departament encarregat de les sutures quirúrgiques. L’activitat es va realitzar als tres grups de 1r d’ESO. L’alumnat va preparar prèviament l’entrevista i van tenir l’oportunitat de plantejar noves preguntes, en base a la seva exposició i segons la curiositat que els despertava.

• INS de Tecnificació de Terres de l’Ebre (Amposta). La biotecnòloga Neus Pérez va impartir una xerrada relacionada amb els productes biodegradables i la seva relació amb el medi ambient. També va explicar com funciona el món de la Ciència i l’accés de les dones a aquest àmbit.

Edició 2020:

• Les microalgues marines, a càrrec de la Dra. Margarita Fernández (IRTA), per als alumnes de 1r d’ESO de l’INS Les Planes (Santa Bàrbara) i centres de Primària de la zona.
  • Tu Youyou, la dona que va lluitar científicament contra la malària, a càrrec de la Dra. Núria Ruiz (URV), per als alumnes de 6è de Primària d’Amposta.
  • Espècies protegides i invasores: el cas de la nacra i del cranc blau al Delta de l’Ebre, a càrrec de la Dra. Patricia Prado (IRTA), per als alumnes de 6è de Primària de Sant Carles de la Ràpita

Més informació en els següents enllaços:

Tres moments de cada xerrada de l’edició 2020 de 100tífiques