Dades del centre
Nom del centre: Joan Baptista Serra
Adreça: Avda. Constitució s/n
Codi postal: 43530
Localitat: Alcanar
Telèfon: 977730250
Adreça electrònica: e3000081@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
Davant el cas d’un alumne TEA va sorgir la necessitat d’utilitzar algun mètode que facilités l’aprenentatge d’est xiquet adapatant l’àmbient planificant activitats adequades a l’alumne.
Àmbits d’actuació
USEE
3r del segon cicle d’Educació Infantil
Currículum/Gestió i organització
Capacitats / Competències
– Descoberta d’un mateix i dels altres
– Descoberta de l’entorn
– Àrea de comunicació i llenguatges
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2013-2014
Punt de partida: Al centre Joan Baptista Serra d’Alcanar disposem de la Unitat de Suport a l’Educació Especial. Des del curs 2007 atenem diverses tipologies d’alumnes com són els que presenten trastorns de l’espectre autista, dèficits intel·lectuals lleugers i mitjans i també alumnes amb dèficit cognitiu associat a una situació social desafavorida.
Al setembre, abans de començar les classes, la tutora de l’aula ordinària i la tutora de la USEE, ens vam reunir per fer un pla individualitzat per a l’alumne tot tenint en compte les dificultats d’aprenentatge que presentava. Ens vam va plantejar un treball molt manipulatiu que fomentés l’autonomia de treball de l’alumne. A més a més, vam acordar que el material que s’utilitzés a la USEE també s’utilitzaria a la classe ordinària per tal que tot l’alumnat es familiaritzés amb el material nou.
Objectius:
- Aconseguir fomentar l’autonomia personal i els hàbits de treball
- Potenciar la socialització en el grup classe
Desenvolupament de l’experiència:
El referent teòric de l’experiència (Metodologia Teach) sorgeix a la Universitat de Carolina del Nord als anys 70 amb la prioritat d’oferir serveis a les persones TEA, al seu entorn i generar coneixements. Est mètode utilitza tècniques educatives com:
Informació visual
Organització de l’espai
Concepte d’acabat
Rutines flexibles
Individualització
Abans de centrar-nos en la narració de l’experiència expliquem una mica com és l’alumne. El subjecte presenta les següents característiques:
No té cap tipus de llenguatge comunicatiu
Dificultats en la interacció amb els iguals
Inquietud
Dificultat en l’autoregulació de la conducta
La sessió de treball que expliquem consta de dos parts. Per una banda, l’estimulació cognitiva i per l’altra part l’estimulació multisensorial.
Estimulació cognitiva:
Comencem mostrant a l’alumne l’agenda visual per anticipar-li les activitats que realitzarà.
Anem al racó de treball on troba les caixes amb el material necessari
Una vegada realitzat l’activitat encomanada, la deixa a la caixa de feines acabades. I així successivament fins que acaba totes les feines encarregades.
La segona part de la sessió de treball se centra en l’estimulació multisensorial, d’esta manera podem accedir als diferents sentits i així afavorir l’aprenentatge i facilitar la relaxació de l’alumne.
El material utilitzat és el següent:
Una bola de llums de colors que gira i es reflecteix per tota l’aula per poder treballar així el sentit de la vista i l’atenció.
Cremes amb diversos olors per estimular l’olfacte amb les quals sempre se li aplica una mica de massatge.
Material amb diverses textures per poder treballar el tacte: llana, velcro, vellut, una caixa plena de boles petites de suro, boles humides, farina amb aigua…. se li fan anar tocant tots els materials per a que experimenti les diferents textures de què disposem. En el moment que el xiquet toca les boles humides expressava el seu rebuig amb ànsies.
Una pilota bobath per col·locar al nen sobre ella i treballar la confiança amb l’adult.
Totes estes activitats estaven sempre acompanyades de música relaxant per afavorir la realització de les activitats.
Temporització: Tot un curs acadèmic
Valoracions i conclusions: Esta experiència va fer reflexionar els professionals implicats en l’experiència sobre la importància de l’adequació de l’entorn i sobre la diversitat de materials que ens poden ajudar a l’accés dels aprenentatges dels nostres alumnes.
La metodologia multisensorial facilitava els petits moments d’atenció sostinguda, necessària d’altra banda per a fixar els aprenentatges per part de l’alumnat amb greus dificultats cognitives.
.A més a més, també va tindre de positiu que aquest material es va utilitzar a dins de l’aula ordinària com una rutina de treball, sempre amb el suport d’un professional. D’esta manera afavoríem la inclusió de l’alumne a l’aula ordinària, ja que la resta de xiquets podien compartir el treball que realitzava.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Ana Mocholí Lladosa
Professorat implicat: Auxiliar d’educació especial : Nuri Fabregat
Tutora de l’aula ordinària : Aure Ballesteros