Emprenedoria. Projecte FER

FER.CAT és un projecte de cooperació bilingüe (català i anglès) que fomenta les vocacions emprenedores entre l’alumnat. Dirigit a 5è i 6è de primària, està format per 3 blocs (tots disponibles a www.futursemprenedors.cat).

El projecte està destinat a les escoles que s’ubiquen en territoris rurals. FER fomenta les habilitats emprenedores com la innovació, la creativitat, el pensament crític, l’autoconfiança i la motivació. I, les àrees que es treballen són llengua catalana i literatura, matemàtiques, coneixement del medi natural, social i cultural i educació artística.

VÍDEO DEL PROJECTE

Amb aquest projecte es pretén mostrar les oportunitats dels territoris rurals. Es fomenta:

• L’emprenedoria: s’incentiva l’alumnat a desenvolupar projectes empresarials en un futur al món rural.
  • Motivació: Desperta l’interès de l’alumne per les oportunitats que ofereix el món rural.
  • Autoconfiança: augmenta la seguretat per millorar la participació a classe i posar en valor el lloc on vivim.
  • Pensament crític: capacita l’alumnat per formular idees i incentivar la lògica.
  • Innovació: introdueix nous conceptes i idees, necessaris en el món rural per evolucionar.
  • Creativitat: estimula la imaginació, la inventiva i les ganes de crear en un territori rural on tot és possible i s’hi pot fer molt.

Es presenta amb un personatge, la Fer, una abella social, mel·lífera i obrera que viu en un rusc que s’està despoblant. La seva iaia Remei assistirà a una convenció abelles reines per solucionar el problema del despoblament…

La metodologia és a través d’un aprenentatge transversal d’un conjunt d’habilitats i capacitats per a la vida. Els materials es recullen en tres blocs:

Bloc 1: Quina bona idea: presenta l’abella Fer com a fil conductor i la història d’invents, inventors i inventores. Els nens i nenes entrevisten un empresari de la població. Recursos didàctics per al professorat i per a l’alumnat.

Bloc 2: El reptes de la Fer. Es basa en els reptes que ha de superar l’abella per millorar la gestió del rusc i fer-lo viable. L’alumnat inventa sense cap límit creatiu un producte o servei, elabora el seu pla d’empresa i presenta la seva idea.

BLOC 3: Històries d’Empreses de la Catalunya rural. Es basa en 21 històries d’èxit empresarial dins del territori rural adaptades al nivell de cicle superior de primària per tal de donar a conèixer casos reals d’èxit professional en un entorn rural.

[+info a la pàgina web del projecte]

El projecte és una iniciativa de l’Agència de Desenvolupament Local del Montsià, i on també hi han col·laborat els consorcis Leaders de diferents comarques.

Mapa Bee Bot

El mapa Bee bot és un recurs complementari del projecte Futurs Emprenedors Rurals que està disponible al CRP del Montsià per tal de demanar en préstec. Al mapa l’acompanya una proposta didàctica formada per reptes/preguntes que en grups de 4 a 8 alumnes hauran de superar conjuntament. Cada alumne tindrà un rol determinat per dur a terme l’activitat.

Es tracta d’un mapa de Catalunya d’una mida total d’aproximadament 2.60m x 2.60m. El mapa està format per 16 peces tipus trencaclosques que els alumnes han de resoldre abans de començar l’activitat. Una vegada completat al mapa s’hi observen les comarques i capitals de comarca de Catalunya, els sectors econòmics predominants a cada comarca i els dibuixos de les històries del bloc 3 “Històries d’empreses de la Catalunya Rural”.