23. Què és una Tona?

Adreça electrònica: e3010773@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Buscant informació sobre el pes dels dinosaures apareix una nova unitat de mesura: la tona. Treballem aquesta nova unitat anant-nos a pesar a la bàscula gegant de la Cambra Arrossera d’Amposta aconseguint pesar 1 tona. Amb la foto de la tona representem el pes dels dinosaures estudiats al mural del projecte. Treballem les unitats de mesura de massa convencionals: tona, quilo i gram.

Àmbits d’actuació

Segon A, Cicle Inicial
Educació Primària

Àrees/Matèries/Mòduls

Matemàtiques, Coneixement del medi natural, social i cultural.

Capacitats / Competències

Matemàtica, Aprendre a aprendre, Comunicativa lingüística i audiovisual, Social i ciutadana, Coneixement i interacció amb el món físic, Autonomia i iniciativa personal,

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: segon, Educació Primària

Punt de partida: Els alumnes de Segon A, la classe dels Dinosaures, ens preguntem quant pesaven aquests animals enormes. La mestra demana informació sobre el pes de tres dinosaures diferents. Al retornar la informació descobrim que tenim el pes expressat en quilos i també en tones. Però, què és una tona? A partir d’aquí descobrim una unitat de mesura que no coneixem, són 1.000 quilos explica algun nen.
Entenem que els dinosaures pesaven moltíssim i que per això és més pràctic mesurar-los en tones.

Objectius:

– Mesurar la massa utilitzant unitats convencionals: tones, quilos i grams.
– Seleccionar la unitat i l’instrument adequats, d’acord amb la magnitud a mesurar.
– Representar gràficament el pes dels dinosaures.

Desenvolupament de l’experiència: S’enceta una conversa: I nosaltres en quina unitat ens mesurem i on? Nosaltres en quilos i grams, i a la bàscula de casa, és clar! I podríem pesar un dinosaure a la bàscula de casa? No, de cap manera, la trencaria! I on podríem pesar un dinosaure? El meu pare pesa els camions a la bàscula gegant de la Cambra Arrossera d’Amposta! Hi podríem anar a pesar-nos tots junts! Bona idea, podríem pesar entre tots una tona! Demanem permís a la Càmera i ens el concedeixen.
Comencem a pesar-nos de un en un en una balança de bany per tal de comprovar si arribem a la tona. Aprofitem per fer un problema matemàtic on sumen tots els pesos. Comprovem que no pesem suficient i demanem ajuda als companys i companyes de quart per tal que vinguin a pesar-se amb nosaltres, ells estudien la Prehistòria i estan treballant el pes dels mamuts i també treballen en tones.
Anem fins a la Cambra Arrossera i pugem tota la classe dels Dinosaures a sobre la bàscula gegant: no arribem a la tona. Demanem als companys/es de quart que pugin també però ara passem de la tona. Finalment van baixant esglaonadament fins que arribem al pes desitjat: 1 tona!. Fem la foto de la tona.
Un cop a l’escola volem representar al mural de fora la classe la nostra feina.
Aprofitem per fer un problema matemàtic preguntant quantes fotos necessitem per enganxar al mural, ja que hem de representar el pes dels tres dinosaures. Els nens/es sumen la quantitat de tones que pesaven els tres dinosaures, això ens diu el número de fotos que necessitem per al mural.
Finalment enganxem el dibuix dels tres dinosaures estudiats, cadascun a sobre el plat esquerre d’una balança. Al plat dret hi enganxem tantes fotos d’1 tona com tones pesava l’animal.
Ex: si el brontosaure pesava 30 tones, doncs hi enganxem 30 fotos i així amb els tres.
Visualment entenen el què significa aquest pes tant gran, ja que ho han viscut en primera persona.

Temporització: Sis sessions d’1 hora.

Recursos humans i materials:

– Informació pes dinosaures
– Bàscula de bany
– Sortida a la Cambra Arrossera d’Amposta (mestres acompanyants per sortida local)
– Fotografies i dibuixos dels dinosaures per al mural.

Valoracions i conclusions: Ara se’ns obren camins matemàtics ja que amb aquesta experiència hem treballat la unitat de miler i ho podem aprofitar per treballar el mil·lenni ja que també volem saber quant temps fa que van existir els dinosaures.
També hem treballat llengua ja que hem ordenat una seqüència de fotos de la sortida a la Cambra Arrossera i explicat què vam fer.
Hem conegut la Cambra Arrossera per dintre i visitat la planta d’empaquetament de l’arròs.
A partir d’una pregunta hem viscut una situació real, hem experimentat amb el propi pes i amb el de tota la classe, hem entès què representa realment una tona i hem observat com podien ser de pesats els dinosaures. L’experiència ha estat molt bona, tots hi hem participat i el més important, hem après mitjançant activitats realment significatives.

Documentació complementària: Enllaç presentació de l’experiència:

Autoria de l’experiència

Coordinació: Àngela Arrufat i Ballester