Premi LiJ atrapallibres 2020-2021

Una activitat de foment de la lectura que convida als infants de 9 a 12 anys i joves de 13 a 16 anys a esdevenir jurat d’uns premis de literatura infantil i juvenil (llibres que opten al premi).

Quins objectius persegueixen?

    • Promoure la lectura, en llengua catalana, actual i de qualitat, entre el nombre més gran possible d’infants i joves.
    • Oferir-los una experiència lectora motivadora que els dona l’opció de convertir-se en Jurat d’un premi i que va més enllà del seu centre escolar, llibreria o biblioteca.
    • Donar valor i veu a l’opinió dels infants i joves com a lectors.
    • Contribuir a la seva formació literària a partir d’una lectura analítica, crítica i reflexiva i la pràctica de la conversa literària.

Inscripció (fins al 30 de desembre), bases i + info

La ciència en primera persona. Parlem amb els científics

Un cop engegada la fase de visualització del vídeo, realització del repte i preparació de les preguntes amb l’alumnat a l’activitat  La ciència amb primera persona, l’institut l’Estatut, l’Institut Torrent dels Alous, el col·legi Regina Carmeli i el col·legi Ribas de Rubí es preparen per participar a l’edició virtual de la 25a Setmana de la ciència.

Aquests són els horaris de cada sessió que es realitzarà el proper 18 de novembre:
  • Sessió 1 Intel·ligència Artificial: 9.15 a 10.15: Armand Vilalta (BSC)
  • Sessió 2 Epidemiologia: 10.30 a 11.30: Natàlia Rodriguez (ISGlobal)
  • Sessió 3 Genètica: 11.45 a 12.45: Gemma Marfany (UB)
  • Sessió 4 Sostenibilitat: 13.00 a 14.00: Sílvia Lacorte (IDAEA CSIC)

Les evidències a l’aula: una educació amb fonament

Evidències per a la pràctica docent: sobre què i per a què?
Conversa entre Héctor Ruiz (investigador i divulgador) i Sergi del Moral (cap d’estudis IE Les Vinyes), que reflexionen sobre quines oportunitats aporta als docents l’ús del coneixement procedent de la recerca educativa. 

Evidències i experiències per enfortir el vincle amb els aprenentatges
6 sales temàtiques simultànies (Pots veure els vídeos de la Fundació Bofill):

Reimagina’t!

Participeu en la creació de vídeos amb una mirada positiva cap a les diversitats de gènere i afectives-sexuals!

El Reimagina’t és una iniciativa de l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació que impulsa la creació i la difusió de vídeos lliures d’estereotips sexistes realitzats per joves i dirigits al públic jove. En aquesta 12a edició el concurs proposa reflexionar sobre les xarxes socials a través de la creació de videoclips, campanyes de conscienciació, ficcions, documentals, anuncis publicitaris o altres peces audiovisuals.

Com són les relacions en línia? Com ens agradaria que fossin les xarxes socials? Quines identitats tenen més visibilitat? Quines menys? De quina manera podem trencar amb els estereotips que promouen? Els vídeos esdevindran espais per a reflexionar sobre aquest tipus de qüestions amb l’ajuda dels materials de suport que s’ofereixen al web del concurs.

Entre els grups participants hi haurà quatre guanyadors, dos per categoria (12-14 i 14-16).

Bases
Inscripció (fins al 13 de novembre)

Agroecologia escolar

El projecte Agroecologia Escolar s’ha creat entre els Departaments de Territori i Sostenibilitat, Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya (XESC), així com l’Associació Vida Sana.

Recull propostes, recerques i materials relacionats amb l’Agroecologia Escolar i la Producció Agroalimentària Ecològica, amb l’objectiu d’ajudar-nos a desenvolupar projectes educatius relacionats amb aquests temes, per a totes les edats i interessos.

“Com avancem per no tornar enrere en l’avaluació?”

Conferència (35′) de la professora Neus Sanmartí en el marc de la 1a sessió de la Xarxa de Competències Bàsiques (21/10/2020).

Repassa el que, al seu criteri, són els elements claus del progrés que s’ha fet en l’avaluació entesa com a aprenentatge.

  1. Importància de compartir amb els… Llegeix més»

Cites per reflexionar sobre l’autoregulació i el feedback

En el document Autoregulació i Feddback (4 pàgs. – març 2020) del Grup de Treball Avaluar per aprendre de Rosa Sensat podem trobar cites com aquestes d’autors de referència sobre l’avaluació formadora.

  • “Cal remarcar que l’efectivitat del feedback va associada al fet que sigui significatiu per l’alumne. És a dir, anirà condicionada amb el fet que l’alumne vagi prenent consciència del que va aprenent i de les dificultats que van apareixent durant el procés d’aprenentatge. El feedback es nodreix de l’error, i conèixer l’error és fonamental per avançar cap a l’adquisició de l’aprenentatge de forma significativa”. “… és la comprensió dels errors el que permet les oportunitats. Aquesta és la finalitat del feedback.” (John Hattie, 2017)
  • “Podem demanar a l’alumne que ens indiqui aquells aspectes sobre els quals li agradaria rebre feedback. Massa vegades el feedback es basa en el que el mestre vol dir, enlloc dels interessos i necessitats de l’aprenent.” (David Carless, 2016)
  • “Enlloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes. Quan ens limitem únicament a mostrar als nostres alumnes com es fa alguna cosa, o també fer-ho per ells, els estarem comunicant que només el mestre s’esforça i soluciona els problemes, generant dependència. Dylan William ens diu que el feedback hauria de provocar pensament.” (Retroalimentació per pensar: cercant la resposta – Andrew Miller, 2015 (Edutopia).
  • “Una norma vàlida és començar sempre el feedback en positiu, explicitant tot allò que convé conservar de la manera de fer o pensar demostrada, i continuar amb un ‘i’ (enlloc d’un però que comporta una càrrega d’emocions negatives) construint frases del tipus: i es podria millorar fent… podria ser una bona opció pensar en… , és a dir, utilitzant expressions que aportin idees per avançar.” (Neus Sanmartí, 2019)

Projecte Bosc i Sostenibilitat

Què?
Aquest projecte té per objectiu donar a conèixer els ODS de l’Agenda 2030 relacionats amb el bosc a l’ESO.

Com?
– Amb 5 Manuals relacionats amb el bosc i la sostenibilitat:
  * Manual de treball dels ODS i el Bosc (professorat)
  * Manual el bosc i l’aire (alumnat)
  * Manual el bosc i l’aigua (alumnat)
  * Manual el bosc i la ciutat (alumnat)
  * Manual la gestió forestal i la sostenibilitat (alumnat)
– Tot el desenvolupament del projecte es pot efectuar on-line!

Què necessito?
– Accés a Internet

Quan?
– Es pot començar el projecte durant el 1r o 2n trimestre del curs 2020-21

Hi vull participar!
Inscripció
Podeu contactar amb:exploratori@exploratori.org

XINESC 20-21, 1a sessió

Dimarts, 27/10/20 s’ha fet la primera sessió d’aquest curs de la xarxa d’instituts-escola, on hi participen 45 persones dels centres educatius del Vallès que tenen aquesta modalitat organitzativa.

L’objectiu de la mateixa és generar un espai col·laboratiu, d’aprenentatge mutu, a partir de les aportacions de persones expertes però sobretot compartint experiències i reflexions per afavorir la construcció i consolidació dels projectes de centre. En aquesta primera sessió, després d’una salutació inicial del director del ST, Sr Jesús Viñas, i d’un breu recordatori del funcionament de les sessions, s’han presentat les experiències de dos centres que van iniciar el camí de convertir-se en IE el curs passat.… Llegeix més»