Aprenentatge entre iguals (4a sessió XIEP)

La sessió del 16/03/21 ha comptat amb la participació del David Duran (UAB), coordinador del GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals). En la seva ponència Aprenentatge entre iguals: rellevància, reptes i pràctiques ha justificat l’ús d’estratègies d’aprenentatge cooperatiu a partir d’evidències.

Les possibles reticències cap a l’ús d’aquests mètodes, encara avui massa presents -sovint relacionades amb la creença que només els aprenents amb menys competències se’n beneficien-, queden refutades amb la demostració que, quan s’aprèn ensenyant (aprensenyar), tots els aprenents implicats poden assolir més i millors aprenentatges. S’afavoreix la concepció inclusiva de l’educació, es fomenta l’aprenentatge d’habilitats i actituds democràtiques i assoleix una competència clau per a la societat del coneixement.

Ha recordat les condicions perquè es doni aprenentatge cooperatiu en un equip de treball: interdependència positiva (no hi ha èxit particular sense l’èxit de tot l’equip), interacció cara a cara (connexió entre els membres del grup per aconseguir els objectius comuns), responsabilitat individual (tothom té tasques a desenvolupar), aprenentatge d’habilitats socials (aprendre a cooperar i cooperar per aprendre) i autoreflexió del grup (importància de la metacognició).

Ha remarcat la importància del rol docent en diversos sentits, especialment en el disseny de propostes didàctiques complexes (que ofereixin oportunitat i necessitat reals de cooperació per a la seva resolució/producció) i en l’ús estratègic i/o adaptat de les diverses de tècniques/mètodes d’aprenentatge cooperatiu, algunes de les quals ha exemplificat.

Més info:         

Let’s Clean Up Europe. Accions de neteja a un entorn natural!


És una acció comuna a tot Europa per conscienciar sobre la quantitat de residus que llencem de forma incontrolada a la natura i promoure accions de sensibilització a través de la recollida d’aquests residus abocats il·legalment als boscos, platges, marges de rius…

En el marc de la VIII edició del Let’s Clean Up Europe!, que se celebra del 7 al 9 de maig de 2021, s’organitza una sessió online de presentació de recursos i experiències.

Webinar
(ARC): 22/03/21 (17:30 h)
Inscripció

Manual per organitzar una acció de neteja (pdf) 

Top 10 residus més habituals a la natura

Més info

L’Oceà dins l’aula. Qui agafa el repte?

CÀPSULES DE MEDI

A partir d’entendre la importància cabdal de l’Oceà per al funcionament planetari i per a la humanitat, es presentaran algunes propostes per a treballar temes marins ben diferents tant dins com fora de l’aula, de manera multidisciplinària i mirant cap als ODS.

Intervindran:

  • Begoña Vendrell és antropòloga i professora de ciències experimentals a l’Escola Sant Gregori de Barcelona, on també hi desenvolupa un programa de Forest School.
  • Anna Gili és mestra d’infantil i primària, i actualment treballa a l’Escola Rius i Taulet de Barcelona

Lloc: Canal de Youtube Àmbit científic i medi. CESIRE
Data: Dilluns, 22 de març de 17.30 h a 19.30 h
Inscripció

Programes d’innovació (convocatòria 2021)

Des dia 15 de març és oberta la convocatòria per a la participació dels centres en programes d’Innovació Pedagògica. El Departament ha unificat l’oferta de tots els programes  amb l’objectiu de facilitar als centres l’accés a la informació i simplificació dels processos de participació.

 El procediment general que se seguirà és el següent:

  1. Conèixer l’oferta de programes accedint a l’apartat de l’XTEC dInnovació Pedagògica o al Portal de centres  
  2. Sol·licitar la participació en el programa d’innovació de manera que s’adapti a les necessitats del Projecte Educatiu.
  3. Consultar la resolució corresponent de cada programa d’innovació per comprovar l’acceptació o no de la participació en el programa.

Termini d’inscripció:  12 de maig

La veu de la Terra

El projecte La veu de la Terra és una proposta dissenyada des del CdA de Pau Casals. Pretén que els nens i les nenes participants (PRI i ESO) prenguin consciència del moment d’emergència climàtica que vivim i participin de forma activa en el seu entorn més proper, integrant els valors de la sostenibilitat, sobretot des de la vessant musical.

És una cantata formada per 9 cants i 8 clams intermedis. El propi planeta n’és el personatge principal, que aixeca la seva veu per denunciar els atacs que està rebent des de fa ja massa temps i acostant-nos a la infinitat de bones sensacions o sentiments positius que ens desperten els seus paisatges.

Va acompanyada de 44 activitats amb les programacions per facilitar la tasca al professorat (especialistes de música o no) que vulgui participar-hi. Es complementa amb material didàctic (videoclips, partitures, bases instrumentals, video-tutorials…). També es posen a l’abast pautes d’observació del docent i graelles d’autoavaluació de l’alumnat.

Presentació: 23/03/2021 (17:30h – 19:00h) en directe a youtube

Centres guanyadors del Dictat Solidari i coeducatiu

Avui dia 9 de març, en el marc de les activitats al voltant de la commemoració del dia de la dona, hem fet una activitat molt especial que és el dictat solidari i coeducatiu, organitzat pel Pla Educatiu d’Entorn i el Servei Local Català. És un activitat adreçada a tots els centres educatius de Rubí i a tota la ciutadania, ja que pensem que és una activitat per fer xarxa!

Aquest dictat vol recordar el Dia internacional de les Dones i per això hem escollit un fragment del llibre de la Raquel Díaz Reguera Les nenes seran el que vulguin ser. Primerament, abans del dictat, l’assessora LIC del Servei Educatiu de Rubí i la Roser Tutusaus, responsable del Servei Local de Català, han fet una mica de tertúlia parlant de dones catalanes excepcionals que han estat poc o gens recorregudes, per exemple: Víria Acte, dona esclava del segle II que va aconseguir comprar la seva llibertat treballant amb el marbre, el cas de Caterina Albert àlies Victor Català o la primera aviadora catalana, Maria Josep Colomer.… Llegeix més»

Dia Internacional de les Dones

Visita d’aprenentatge a l’escola Montessori

Aquests dijous 25/02/21 s’ha realitzat la primera visita virtual d’aprenentatge de la XIEP amb la participació de l’escola Montessori (Rubí). La Conxita i l’Alicia ens han presentat els tallers Maker i Tinkering que es porten a terme en el centre dins del seu procés de transformació pedagògica vinculada al projecte MAGNET. Es desenvolupen aplicant metodologies actives que potencien les vocacions STEAM tot tenint present la perspectiva de gènere. Cada espai està dedicat a una dona referent com recull aquest quadre resum de l’Univers femení dels tallers.

Els tallers s’organitzen per comunitats de petites, mitjanes i grans i es realitzen tres cops per setmana. A la comunitat de grans, aquesta proposta s’ha adaptat especialment al format virtual de manera que permet seguir el treball iniciat en cas de confinament d’un grup, proposant diferents reptes a assolir vinculats als diferents àmbits del currículum.

També ens han presentat el procés de reflexió i avaluació al voltant dels tallers i la importància de documentar tot el procés.

Nous materials de coeducació en préstec

Ja teniu a disposició els nous materials de coeducació adquirits amb l’aportació de fons procedents del Pacto de Estado contra la Violencia de género (Secretaría de Estado de Servicios Sociales e igualdad, i Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad).

A la secció Recursos / material en préstec de la web els trobareu classificats per cicles i/o tipologia (llibres i altres recursos) amb una petita descripció o etiquetes identificadores.

Les veus de les aules d’acollida a Ràdio Rubí

El 21 de febrer es celebra el dia internacional de la Llengua Materna. Per conmemorar aquesta data,  nois i noies de les aules d’acollida dels instituts de Rubí, coordinats per l’assessora LIC, Clara Soley,  han participat en un programa especial a Ràdio Rubí on hem pogut escoltar urdú, amazic, àrab, mandarí, julà, portuguès, tuwuli …, llengües maternes d’aquests joves.

Podreu escoltar el podcast del programa en aquest enllaç a la web de la Ràdio:

L’activitat està inclosa dins del Pla Educatiu d’Entorn i compta amb el suport de l’Ajuntament de Rubí, el Servei Educatiu del VOCIII, el Consorci per a la Normalització Lingüística i Ràdio Rubí.

Concurs de contes breus (LECXIT)

 

Des del programa LECXIT animen els nens i nenes a escriure la seva pròpia història i participar en el concurs de contes breus. Les creacions literàries guanyadores s’incorporaran als continguts del nou carnet lector, fent-los partícips en el seu disseny.

La proposta

  • Elaborar contes breus amb els infants. Els escrits han de tenir un màxim de 180 paraules.
  • Seleccionar un màxim de 5 candidatures per presentar en el concurs.
  • Omplir el formulari d’inscripció (si ha de copiar el mini relat) abans del 31 de març.

Qui pot participar en el concurs?

  • Els nens i nenes de 3r a 6è de primària que tinguin ganes d’escriure i fer que altres nens i nenes visquin la lectura a través de les seves paraules!
  • Us podeu presentar tant si sou una escola, una biblioteca o una entitat social.

D’entre totes les propostes presentades, se’n seleccionaran 5 que seran les històries del carnet lector d’aquest estiu. Aquestes històries guanyadores rebran un lot de llibres per a l’escola, biblioteca o entitat social que es representa.

+info: Concurs estiu lector LECXIT Bases

Proposta Apadrinem curs 2020-2021

Aquests curs volem compartir una proposta per treballar els elements apadrinats tot utilitzant  el dibuix com a eina de coneixement dels elements apadrinats.

Dibuixar és observar, observar és conèixer i conèixer és estimar” (Jordi Sabater Pi)

Us proposem gaudir de la pràctica del dibuix al natural en grup (skeatchcrawl); considerant vàlids tots els estils i capacitats per després elaborar una presentació on es mostraran els dibuixos realitzats.

Us proposem que el format sigui Presentació de google o Genialy per tal que sigui “incrustable” en un article de Nodes del SE. A més dels dibuixos, la presentació pot enriquir-se amb altres continguts: per exemple, fotografies de l’alumnat dibuixant (atenció a drets d’imatge i permisos), informació elaborada sobre l’element apadrinat, etc. Atès que no cal que la realització de la proposta sigui simultània, cada centre anirà compartint l’enllaç a la seva presentació quan la tingui acabada (amb la data límit de 15 de juny).