La Xarxa de Competències Bàsiques del Departament d’Educació, millora els resultats de l’avaluació de quart d’ESO?

De ben segur que més d’un cop el professorat d’Educació secundària us he plantejat aquesta qüestió. Ara, el Tast de dades número 16, de juny del 2020, publicat pel Consell Superior d’Avaluació de Catalunya ens respon.

Llegeix més»

Comunitat de pràctica de biblioteques escolars: anàlisi i propostes de millora de les biblioteques de centre

Al llarg del curs 2019-2020 les mestres que han participat a la comunitat de pràctica de biblioteques escolars de la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 han fet una anàlisi i reflexió al voltant de les seves biblioteques de centre. Va començar amb un intercanvi d’opinions a la primera sessió de la comunitat de pràctica i s’ha tancat amb el document que us presentem. Llegeix més»

#acasallegimenveualta, la proposta del XVI CLVA

La setzena edició del Certamen de lectura en veu alta que organitza la Fundació Enciclopèdia Catalana, es va haver de reconvertir degut a l’emergència sanitària de la COVID-19.

Als centres que prèviament s’havien inscrit per participar a les fases territorials que de la mà dels Centres de Recursos Pedagògics s’organitzaven als diferents Serveis Territorials d’Educació se’ls va proposar que enviessin vídeos dels seus alumnes llegint en veu alta des de casa seva.
Llegeix més»

Projecte “Tecnocultura i Educació”: privadesa de dades dels menors i digitalització estable

El Departament d’Educació, en el marc del Pla d’Educació Digital de Catalunya, manifesta la voluntat de compartir i construir amb el teixit social i associatiu línies de treball conjuntes per la millora de la competència digital de l’alumnat i dels docents en els centres educatius, i en aquest sentit de col·laborar amb Xnet en el marc del projecte “Tecnocultura i educació”.

Per la seva part, lInstitut per a la Cultura Democràtica a l’Era Digital (Xnet )té la voluntat de col·laborar amb el Departament d’Educació per a l’excel·lència en la privadesa de dades, la digitalització estable i la possibilitat d’elecció real de les escoles i la comunitat educativa en aquest àmbit.

Llegeix més»

Nou termini perquè els centres educatius puguin participar en Programes d’innovació pedagògica.

Els programes d’innovació consisteixen en plans d’acció que el Departament d’Ensenyament prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l’evolució social. Amb la mateixa finalitat també s’inclouen les iniciatives d’altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis. (Article 2 Ordre Ens/303/2015). Llegeix més»

3 de juny, dia de la #Llenguadesignescatalana #LSC

La llengua de signes catalana, coneguda habitualment per la sigla LSC, és la llengua de les persones sordes i sordcegues signants de Catalunya. Es tracta d’una llengua natural de modalitat gestual i visual emprada per part del col·lectiu de persones signants com a sistema lingüístic de comunicació social i cultural. També és la llengua en què solen relacionar-se amb altres persones del seu entorn familiar i social immediat.
Llegeix més»

“Ep, les mans ben netes”

L’Agència Catalana de Seguretat Alimentària (ACSA) va editar el 2018 un conte per al programa Ep, les mans ben netes !. Aquest programa és una iniciativa adreçada als centres educatius que promou la rentada de mans com una eina eficaç i efectiva per prevenir malalties causades per microorganismes, incloses les toxiinfeccions alimentàries i que ara, amb la crisi de la COVID-19, resulta força rellevant tornar-lo a posar en circulació

Llegeix més»

Pla personalitzat d’estiu del Departament d’Educació

 

El pla personalitzat d’estiu és un conjunt de propostes educatives que s’adapta a les característiques i necessitats de cada alumne i alumna. Té la finalitat de donar continuïtat a la dinàmica escolar i de minimitzar els efectes negatius que el temps de confinament hagi pogut tenir en aquests i aquestes des d’un punt de vista emocional, cognitiu o competencial. I ha de tenir en compte les experiències i situacions singulars de cada alumne o alumna, a la vegada que ha d’esdevenir un instrument que ajudi a donar una resposta a la situació personal que pugui haver viscut cada infant o jove per contribuir a una certa normalització dels contextos d’aprenentatge sense pretendre recuperar ni completar cap programa.

En paral·lel, el CRETDIC (Centre de Recursos Educatius per al Trastorn del Desenvolupament i la Conducta) ha elaborat el document El retorn de l’alumnat i el professorat als centres. Criteris i orientacions per al retorn als centres després de confinament per la Covid-19 (maig 2020) (sintetitzat en aquesta infografia), el qual es recull els aspectes emocionals claus pel retorn als centres i recomanacions per atendre a tota la comunitat educativa: alumnes, famílies i professionals, atenent l’aspecte emocional com a eix vertebrador per tal de facilitar la transició d’aquesta reincorporació als centres amb cura i respecte.

Llegeix més»