Modalitats de formació

Modalitats de formació interna en centre

ASSESSORAMENT

Descripció Modalitat formativa amb intervenció d’un professional generalment extern que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre. En cas que l’imparteixi una persona formadora del claustre, caldrà que prèviament hagi realitzat assessoraments a altres centres i vehicular mecanismes per garantir que en el procés de reflexió es tingui una mirada externa. Les propostes d’assessorament a càrrec d’un formador del propi centre han de ser aprovades per la Comissió d’Ordenació Territorial, a proposta de la comissió del PFZ i el vistiplau de la Inspecció del centre. És liderat per l’equip directiu.
Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats.
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format Presencial, semipresencial (síncron, mixt, o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada
  • Total: mínim 20 hores
  • Altres requisits (hores incloses a la durada total): mínim 1/3; màxim 1/2

Models de distribució recomanats:

Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3
Durada total 30 hores 25 hores 21 hores
Part síncrona 20 hores 15 hores 14 hores
Altres requisits 10 hores 10 hores 7 hores

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivell 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata. D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a La persona professional experta se certificarà com a formadora.

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. 

Serveis educatius:

  • Informe de seguiment de la persona responsable del SE, que es lliurarà a la Inspecció.

==============================================================================

TALLER A CENTRE

Descripció Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a la millora d’alguna competència professional del professorat.

S’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre.

Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats.
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format  Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línea (síncron, mixt)
Durada
  • Total: màxim 20 hores sense límit màxim ni mínim
  • Altres requisits (hores incloses a la durada total):  mínim 1/3; màxim 2/3

Models de distribució recomanats:

Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3 Exemple 4 Exemple 5
Durada total 20 hores 15 hores 10 hores 20 hores 30 hores
Part síncrona 13 hores 10 hores 7 hores 7 hores 10 hores
Altres requisits 7 hores 5 hores 3 hores 13 hores 20 hores

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivell 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
Formador/a El professional expert se certificarà com a persona formadora.
Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà a la memòria anual del centre. 

==============================================================================

FORMACIÓ INTERNA DE CENTRE (FIC)

Descripció Modalitat formativa que té lloc dins de cada centre educatiu, que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre.

És liderat i dinamitzat per un equip de coordinació format per 3 persones del centre entre les quals almenys una és de l’equip directiu.

A partir de 15 persones assistents, l’equip coordinador podrà augmentar d’1 persona per cada 10 assistents més.

Exemples:

  •  fins a 15 persones assistents → equip coordinador de 3 persones
  •  de 16 a 25 persones assistents → equip coordinador de 4 persones
  •  de 26 a 35 persones assistents → equip coordinador de 5 persones i així successivament.
Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de transferir a l’aula el resultat de la formació i de recollir en la documentació del centre els acords fruit de l’avaluació d’aquesta formació.
  • El procés formatiu inclou:
  1. fase d’autodiagnosi
  2. fase de planificació
  3. fase de construcció i experimentació
  4. fase d’avaluació
  • Aquest procés formatiu es recull en la carpeta de formació.
  • Els equips de coordinació disposaran del suport d’una persona del CRP o de la unitat dels Serveis Centrals en el cas de determinats col·lectius específics..
Tipus Itineraris guiats Itineraris propis
El Departament d’Educació ofereix uns itineraris guiats que contenen eines d’autodiagnosi, materials de formació (orientacions, activitats, enllaços, idees clau i bibliografia), protocols i instruments d’avaluació.

Fer clic aquí per a veure els itineraris formatius guiats que hi ha disponibles

Els centres que ja duen a terme un procés col·lectiu de reflexió i dinamització interna podran optar per fer itineraris formatius propis.

El CRP o la unitat responsable comprovarà que l’itinerari propi s’adequa a les necessitats i les característiques de la modalitat.

(cal indicar-hi el codi de la institució que realitza el seguiment i avaluació)

Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada Total: 45 hores

Altres requisits (hores incloses a la durada total): 15 hores

Aquesta modalitat no accepta variacions.

Total: 30 hores (no admet variacions)

Altres requisits (hores incloses a la durada total): entre 5 i 10 hores

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivells 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata, d’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a L’equip de coordinació se certificarà com a formador/a.

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. 

Serveis educatius:

  • Informe de seguiment de la persona gestora de l’activitat, que es lliurarà a la Inspecció.

==============================================================================

VISITA FORMATIVA A CENTRE

Descripció Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a promoure un procés de reflexió sobre la pròpia pràctica a partir de conèixer i compartir experiències d’èxit o de bones pràctiques consolidades.

Ha d’implicar l’equip docent i ha de conduir a la millora d’algun aspecte metodològic, organitzatiu o de relació amb l’entorn.

Finalitat
  • Conèixer pràctiques educatives i experiències d’èxit d’altres centres.
  • Promoure l’intercanvi d’experiències i l’aprenentatge entre iguals a partir de la visita a un centre que mostra una pràctica d’èxit.
  • Generar transformacions en els centres reflexionant sobre experiències observades en altres centres.
  • Establir xarxes de relació entre centres i professorat.
Característiques
  • Requereix la sol·licitud al CRP de referència per part d’un centre que vol fer una estada formativa en el moment de la detecció de necessitats en el Pla de Formació de Zona.
  • Requereix el compromís del centre en formació de transferir el resultat de l’estada i de recollir en la documentació del centre les propostes d’acció i els acords fruit de la formació.
Els centres en formació poden proposar el centre formador.

El centre formador planifica l’activitat formativa. Materials a consultar per a l’organització de la visita a centre

Quan no hi ha proposta de centre formador, el CRP de referència en designa un, si s’escau, amb la col·laboració d’altres institucions.

El CRP comprovarà que la visita formativa s’adequa a les necessitats i les característiques de la modalitat, realitzarà la proposta al centre formador i gestionarà l’activitat formativa.

Assignació Professorat del claustre assignat per la direcció del centre per a realitzar l’estada.
Format Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron, o mixt)
Durada
  • Total: mínim 15 hores, distribuïdes en un mínim de 2 sessions separades en el temps.
  • Part síncrona: recomanat 2/3 del total.
  • Altres requisits (hores incloses a la durada total): recomanat 1/3 del total.

Els altres requisits corresponen a un treball col·lectiu, destinat a realitzar les propostes d’accions en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata de la formació en el centre.

Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3
Durada total 15 hores 21 hores 27 hores
Part síncrona 10 hores 14 hores 18 hores
Altres requisits 5 hores 7 hores 9 hores
Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i definició de propostes d’acció a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 2)
  • Transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivell 3)
Requisits certificació Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.

Avaluació positiva de les propostes d’accions consensuades amb la planificació d’execució del pla d’acció.

Realització del qüestionari de valoració de l’activitat formativa.

Formador/a La persona o persones del centre formador que realitzin l’activitat certificaran com a formador/a

En acabar la formació la persona o persones formadores hauran d’emplenar un qüestionari d’avaluació de l’activitat formativa.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre. (document disponible a l’aplicació e13)
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern de la transferència al centre. (document disponible a l’aplicació e13)
  • Document de proposta de formació per part del centre formador. (document disponible a l’aplicació e13)
  • Document de propostes d’accions amb la temporització de les accions. (document disponible a l’aplicació e13)
  • Qüestionari de valoració de l’activitat formativa. (assistents a la formació) (document disponible a l’aplicació e13)
  • Qüestionari d’avaluació de l’activitat formativa. (formador/a) (document disponible a l’aplicació e13)

 

Modalitats de formació (Seminaris, Grups de Treball, Xarxes i/o Coordinacions (entre diferents centres)

SEMINARI DE COORDINACIÓ

Descripció És una modalitat per compartir i intercanviar projectes entre professorat de diferents centres, d’etapes consecutives (infantil-primària; primària-secundària) o d’una mateixa etapa.

Les temàtiques poden ser generals, d’especialitat, d’àrea, per càrrec.

Finalitat
  • Compartir i intercanviar projectes, experiències i metodologies educatives entre centres.
  • Enriquir el potencial educatiu de cada centre amb les aportacions col·lectives per avançar en la millora dels projectes propis de cada centre.
Característiques
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors.
Assignació Mínim: 15 persones o el 80% del professorat al qual va dirigida l’activitat.
Format Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada Total: mínim 15 hores

Altres requisits (hores incloses a la durada total): recomanat 1/3

Models de distribució recomanats:

Exemple1 Exemple 2
Durada total 15 hores 21 hores
Part síncrona 10 hores 14 hores
Altres requisits 5 hores 7 hores

Els altres requisits corresponen a un treball destinat a realitzar les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivells 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits de

certificació

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i/o grupals en relació amb l’aprofitament i transferència immediata.
  • D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a Les persones que tenen les funcions de coordinació se certificaran com a formador.

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Documentació necessària
  • En acabar la formació, la persona coordinadora haurà d’emplenar un qüestionari de seguiment del treball realitzat per donar resposta als objectius plantejats.
  • Les unitats o institucions responsables posaran a disposició del professorat els resultats i els materials obtinguts al llarg de la formació.

==============================================================================

CURS / SEMINARI D’EQUIPS DE CENTRE

Descripció És una modalitat de formació entre centres dirigida a equips professionals de centres on almenys una persona forma part de l’equip directiu. Aquestes persones tindran el compromís de la transferència del contingut de la formació al seu centre.

L’estructura formativa incorpora la planificació, l’experimentació i l’avaluació del pla d’actuació en el centre de la temàtica treballada.

Finalitat
  • Compartir i intercanviar projectes, experiències i metodologies educatives entre centres.
  • Enriquir el potencial educatiu de cada centre amb les aportacions col·lectives per avançar en la millora dels projectes propis de cada centre.
Característiques
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors.
Assignació En general, amb un mínim de 2 centres.

Cada proposta formativa definirà la composició dels equips que hi prendran part.

Format Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada Total: mínim 30 hores

Altres requisits (hores incloses a la durada total): mínim 1/3; màxim 2/3

Models de distribució recomanats:

Exemple 1 Exemple 2
Durada total 30 hores 30 hores
Part síncrona 10 hores 20 hores
Altres requisits 20 hores 10 hores

Els altres requisits corresponen a treball autònom en el propi centre per a la realització del Pla d’actuació.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivells 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i/o grupals en relació amb l’aprofitament i transferència immediata.
  • D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a
  • En el format curs, disposarà de professional expert que se certificarà com a persona formadora.
  • En el format seminari, tindrà un equip de coordinació i/o una persona formadora.
  • En tots els casos, poden rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.
Documentació necessària
  • En acabar la formació, la persona formadora o coordinadora haurà d’emplenar un qüestionari de seguiment del treball realitzat per donar resposta als objectius plantejats.
  • Les unitats o institucions responsables posaran a disposició del professorat els resultats i els materials.

==============================================================================

TALLER D’EQUIPS DE CENTRE

Descripció És una modalitat de formació entre centres dirigida a equips professionals de centres on almenys una persona forma part de l’equip directiu. Aquestes persones tindran el compromís de la transferència del contingut de la formació al seu centre.
Finalitat
  • Compartir i intercanviar projectes, experiències i metodologies educatives entre centres.
  • Enriquir el potencial educatiu de cada centre amb les aportacions col·lectives per avançar en la millora dels projectes propis de cada centre.
Característiques
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors.
Assignació En general, amb un mínim de 2 centres.

Cada proposta formativa definirà la composició dels equips que hi prendran part.

Durada Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada Total: sense límit màxim ni mínim

Altres requisits (hores incloses a la durada total): mínim 1/3; màxim 2/3

Models de distribució recomanats:

Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3 Exemple 4 Exemple 5
Durada total 20 hores 15 hores 10 hores 20 hores 30 hores
Part síncrona 13 hores 12 hores 7 hores 7 hores 10 hores
Altres requisits 7 hores 3 hores 3 hores 13 hores 20 hores

Els altres requisits corresponen a un treball destinat a realitzar les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivells 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i/o grupals en relació amb l’aprofitament i transferència immediata.
  • D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a Els tallers poden disposar:

  • de professional expert que se certificarà com a persona formadora o bé
  • de persona coordinadora, en aquest cas, poden rebre assessorament puntual extern per part d’un o més experts que se certificaran com a ponents.
Documentació necessària
  • En acabar la formació, la persona formadora o coordinadora haurà d’emplenar un qüestionari de seguiment del treball realitzat per donar resposta als objectius plantejats.
  • Les unitats o institucions responsables posaran a disposició del professorat els resultats i els materials.