Correcull

Correcull, un repte que intenta canviar el món. Aquesta proposta educativa impulsada des de Suècia amb el nom de Plogging, uneix l’activitat física amb el respecte pel medi ambient. Es tracta de “sortir a córrer i anar recollint les deixalles que els corredors es van trobant pel camí”. El terme és el resultat de la fusió de la popular paraula anglesa ‘running’  i de l’expressió sueca ‘plocka upp‘, que significa recollir.

Quan surts a córrer et poses roba esportiva, agafes el mòbil o un reproductor de música i, en aquest cas, si decideixes practicar ‘Plogging’ també hauràs de dur una bossa d’escombraries. D’aquesta manera el concepte “running” ha fet un pas més per convertir-se en un esport amb consciència social i valor afegit. Aquesta pràctica s’ha instaurat en molts països entre els corredors que, cansats de veure escombraries en els seus entrenaments diaris, decideixen dedicar un temps a recollir la brossa que es van trobant.

ió ecològic-esportiva s’ha estès tant, que ha traspassat les barreres del running arribant a altres modalitats esportives practicades al medi natural com ara el caiac o la BTT. Les Xarxes Socials han estat essencials per a la seva difusió, utilitzant el hashtag #Plogging s’han arribat a compartir milers d’imatges, localitzacions i itineraris lliures de deixalles. Fins i tot, en diferents indrets s’ha arribat a generar un nom propi com és el cas de Catalunya amb el concepte #Correcull. Una iniciativa esperançadora que pretén ser un toc d’alerta davant d’un problema descomunal.

Segons s’anuncia a la pàgina web del plogga la iniciativa s’ha estès a més de 150 països i cada dia més de 20.000 persones “corren pel planeta”. És a dir, es dediquen a recollir les escombraries que han tirat els altres, mentre practiquen esport.

Val a dir que aquesta iniciativa tan lloable parteix de la premissa de recollir allò que els humans tirem a terra, però tots sabem que la reflexió bàsica passa per no llençar-hi res i, per tant, evitar el consum excessiu de productes.

La Fundació Kilian Jornet, en el seu programa educatiu, ha donat suport a aquesta proposta amb el nom de Plogga Week, compartint la següent reflexió:

“Ens cal una societat en la qual els éssers humans visquin amb un ús sostenible dels recursos naturals per garantir la qualitat de vida de totes les espècies, inclosa la nostra, i ens porti a una societat més equitativa. Amb un respecte i coneixement universal de la natura com a valor clau, on aquesta estigui integrada en la vida de tots/es i on els espais naturals siguin més amplis i salvatges.

Perquè aquesta visió es faci realitat necessitem canviar el model de la nostra societat, des de com treballem, produïm, ens movem o practiquem esport, necessitem preservar els llocs que encara són salvatges i ampliar-los, i fer un ús millor i més sostenible de la resta. Hem de repensar els nostres models econòmics i de productivitat perquè siguin més justos per la natura i per a la nostra societat. Tot i que aquesta visió s’ha de dur a terme a escala global, creiem que la força de la comunitat i els petits passos condueixen a transicions més grans, i aquest és l’objectiu pel qual va néixer aquesta fundació, treballar en la preservació d’un dels majors espais naturals cap a un futur millor per a tots els i les habitants de la Terra”.

A Catalunya aquesta proposta es popularitza amb el nom de Correcull i uneix l’acció dels verbs, córrer i recollir. Però… aquesta paraula composta també ens permet un joc de lletres més poètic. En aquest cas, un verb i un nom. Recollir i cor. Que ve a ser el mateix que dir Recollir amb el cor. Així doncs, amb aquest màgic nom ple d’intencions l’any 2022 neix de la mà dels centres que formen part de la Xarxa d’escoles del parc natural de Cap de Creus (XEPNCC) la PRIMERA edició del Correcull a l’Alt Empordà. Actualment es vol estendre aquesta actuació arreu del territori català. És per aquest motiu que s’ha dotat d’un “contenidor”, amb els estris necessaris per a poder dur a terme l’activitat, a tots els CRP per a que ho puguin deixar en préstec als centres de la seva zona. Formulari de préstec i Calendari del préstec (Ciència i Steam)

És tot un repte netejar camins plens d’escombraries ubicats al nord, sud, est i oest dels centres educatius. Aquesta acció pot esdevenir una autèntica situació d’aprenentatge per part de les escoles participants, responent als reptes: 30 minuts de pati, 30 minuts de deixalles? De casa a l’escola, zero deixalles. És possible? O bé. Quantes deixalles poden haver-hi escampades fora de les papereres i contenidors dels nostres municipis? 🤔

Paral·lelament al treball curricular entre àrees també s’incideix en els diferents objectius de desenvolupament sostenible. Concretament els ODS 6, 12, 13, 14 i 15.

Aquesta acció ambiental per un món més net, just i sostenible es va anar estenent a partir de les primeres accions impulsades per Erik Ahlström, amb el nom de Plogga l’any 2000, La Comissió Europea va impulsar el programa europeu Let’s Clean Up Europe (LCUE) iniciat a Catalunya, l’any 2014, per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC). Posteriorment, l’any 2020 la Fundació Kilian Jornet dona suport a la iniciativa amb el projecte Plogga Week i l’any 2021 aterra a la comarca de l’Alt Empordà amb el nom de Correcull.

Val a dir que aquesta acció se suma a les diferents iniciatives ciutadanes que, tant en l’àmbit individual, com col·lectiu, s’han anat estenent al llarg de tot el territori.

Materials didàctics

Aliances:

Fundació Kilian Jornet,

Let’s Clean Up Europe, Agència de Residus de Catalunya.

Si voleu difondre l’esdeveniment a les xarxes socials, podem utilitzar els hashtags:

#Correcull   #EconomiaCircular   #LCUE   #Plogging

@serveieducatiubaixllobregat6  @kilianjornetfoundation  @educaciocat   @residuscat    @TheGlobalGoals

Una paraula, tres lectures, un sol objectiu #NoplanetB