#NoMoreMatildas, un projecte de denúncia de la invisibilització de les dones científiques

Campanya de l’Asociación de Mujeres Investigadoras y Tecnólogas que denuncia les conseqüències de l’Efecte Matilda. Una idea de Gettingbetter amb la col·laboració de Dospassos que presenta referents científics per inspirar i fomentar la vocació científica en les nenes i les adolescents.

Info sobre el projecte #NoMoreMatildas on també  hi trobareu propostes didàctiques, contes per descarregar i altres recursos d’interès.

Premis Baldiri Reixac

La Fundació Carulla presenta els 43è Premis Baldiri i Reixac que volen reconèixer aquells centres educatius resilients que han aprofitat aquest moment de crisi sanitària i social per qüestionar-se i convertir aquesta situació crítica en una oportunitat de millora.

Categories

  • Premi Baldiri Escola

8 premis de 3.000 €.
Per a centres educatius amb propostes transformadores, valentes i creatives; compromesos amb els reptes socials actuals i que eduquin amb la cultura, les arts i la llengua catalana com a eines de canvi.

  • Premi Baldiri Connexions

10 premis de 4.000 € i programa d’acompanyament.
Per a projectes sorgits de l’aliança entre els centres educatius i les entitats culturals, que ofereixin solucions a reptes educatius i socials de forma creativa i potenciant la resiliència, i que transformin les escoles amb les arts. En especial aquells reptes que han nascut amb la pandèmia.

  • Premi Baldiri Experiències

20 premis de 500 € en material escolar.
Per a experiències d’aprenentatge que facilitin als infants les eines necessàries per fer front a l’emergència emocional sorgida amb la Covid-19. I que ho facin a través dels llenguatges artístics i creatius. Llegeix més»

Propostes formatives per àmbits per al segon i tercer trimestres adreçades al professorat del Baix Llobregat

A continuació disposeu de la informació sobre la proposta formativa dissenyada pels centres de recursos pedagògics i la Secció de Formació Permanent i Serveis Educatius dels Serveis Territorials al Baix Llobregat.

Els àmbits oferts són: Aprendre, Liderar i Acompanyar. En el cas que assistiu a sis activitats d’un dels àmbits se us certificarà un cicle de conferències de 15 hores. Per saber-ne més sobre la descripció, objectius i continguts de cada activitat, un cop a la infografia que trobareu en acabat el post, podeu clicar al punt que hi ha al costat del títol i després a l’apartat “Més informació” que trobareu enllaçat.us certificarem un cicle de conferències de 15 hores.

La inscripció quedarà oberta a principis de gener de 2021. Per saber-ne més sobre la descripció, objectius i continguts de cada activitat, podeu clicar al punt que hi ha al costat del títol i després a l’apartat “Més informació” que trobareu enllaçat.

Llegeix més»

Inscripcions al 2n torn de l’oferta formativa de l’XTEC (fins el 19 de gener)

Ja està disponible el segon torn de formació del curs 2020-2021. Les dates clau són les següents:

  • Període d’inscripcions: del 8 al 19 de gener.
  • Consulta d’assignacions: 30 de gener.
  • Inici dels cursos: 4 de febrer.

Llegeix més»

Dones i Ciència. Conferències divulgatives adreçades a alumnat de cicle superior d’Educació primària i de 1r curs d’Educació secundària

 

“100tífiques” és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute for Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

El Departament d’Educació, us convida a inscriure-us a la tercera edició de l’esdeveniment #100científiques l’11 de febrer de 2020 (Dia Internacional de les Dones i les Noies de la Ciència) que estem organitzant amb la Fundació Catalana per la Recerca I la Innovació (FCRi) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).

Podeu visitar la web #100tifiques.cat per més informació. En resum, el #100tífiques significa que un centenar de dones científiques (màsters, estudiants de doctorat, investigadors postdoctorals i líders de grups, personal científic, directives) tant del sector públic com del privat presentaran xerrades a escoles de tot Catalunya l’11 de febrer de 2020, Dia de les dones i les nenes a la ciència. Aquestes conferències estaran adreçades a un públic d’entre 11 i 12 anys (6è de primària i 1r de secundària). Es preveu que mitjançant aquestes xerrades s’arribi a uns 20.000 joves.

A causa de la situació actual de pandèmia, farem les visites mitjançant plataformes en línia. Volem aprofitar aquest format per augmentar la capacitat d’arribar a un nombre més elevat d’escoles ubicades a totes les àrees i oferir un repositori de sessions enregistrades perquè
els estudiants puguin explorar més tard altres disciplines científiques i experiències professionals. Llegeix més»

reportEducació: 25 anys en digital

El gener-febrer de 1985 sortia el número 0 del butlletí del centre de recursos pedagògics que donava origen al primer contacte amb les escoles de Sant Vicenç dels Horts,

En iniciar-se el curs 1985-1986, el butlletí “report” ja iniciava, amb un caire més formal, la seva aparició bimestral. Amb una rudimentària autoedició, es van succeir diversos exemplars que permeten copsar l’evolució del centre de recursos pedagògics: primer amb l’extensió subcomarcal de la seva demarcació (incorporant les poblacions de Molins de Rei, El Papiol, Torrelles de Llobregat, Pallejà, Corbera de Llobregat, Cervelló, La Palma, i Vallirana, la introducció gradual de recursos tecnològics, l’evolució en el disseny de l’oferta de la formació continuada del professorat, les diverses activitats de dinamització educativa, etcètera. I, segonament, exposant els canvis que s’anaven introduint, com ara, la nova reorganització territorial -amb el pas de Molins de Rei i el Papiol a la demarcació de Sant Feliu de Llobregat-, canvi de denominació (Baix Llobregat-6), coordinació, execució i seguiment de la formació permanent des del mateix servei educatiu, fins a la integració dels diversos serveis educatius del Departament d’Educació (aleshores denominat d’Ensenyament) amb incidència en una mateixa demarcació, en una unitat orgànica i funcional.

Llegeix més»

‘3 CHICAS IN TECH’. El videojoc que promou les vocacions STEAM entre les noies

Aquest videojoc de trencaclosques i plataformes de curta durada, barreja la realitat i la ficció. Hi apareixen tres dones referents de la història: Katerine Johnson, la matemàtica afroamericana que va calcular les trajectòries de vol del projecte Mercury el vol a la lluna de l’Apol·lo 11, Ángela Ruiz Robles, la mestra i inventora lleonesa coneguda com a la precursora del llibre electrònic; i Ada Lovelace, la matemàtica que ha estat considerada com a la primera programadora. Els diferents objectius a assolir són un pretext a partir de la qual la jugadora ha de prendre consciència de l’existència de dones referents dins la ciència i la tecnologia. El videojoc, per tant, no se centra en la dificultat o el repte, sinó en la coneixença de les seves protagonistes i la participació en la seva història. Les protagonistes van ser escollides directament per nenes i joves participants de la campanya #ChicasInTech. Unes participants que, tot i només poder seleccionar tres finalistes, van haver de decidir entre més de quinze dones referents de les STEAM

El videojoc està emmarcat en el projecte #chicasintech, una iniciativa de Fundación Esplai per animar a més nenes i adolescents a elegir vocacions relacionades amb la ciència i la tecnologia a través d’una campanya i diferents tallers pràctics. El projecte compte amb el suport del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Hp i Miscrosoft i ha estat desenvolupat per Women in Games España.

Llegeix més»

El TERMCAT publica el Diccionari d’emergència climàtica

 

Coincidint amb el cinquè aniversari de la XXI Conferència de les Parts (COP21), de la signatura de l’Acord de París i de l’aprovació de l’Agenda 2030, el TERMCAT publica en línia el Diccionari de l’emergència climàtica, que conté més de 200 termes relacionats amb la crisi climàtica i la transició climàtica.

S’hi recullen conceptes generals de l’àmbit (escenari de referènciaretroacció climàticasensibilitat climàtica), termes relacionats amb les causes del canvi climàtic (agricultura intensivadesforestaciógas amb efecte d’hivernacle), termes relacionats amb els efectes que produeix el canvi climàtic (acidificació dels oceanspluja torrencialpunt de no retorn), termes referents a les mesures de mitigació i adaptació (compensació de carbonidescarbonitzacióemissió negativa), i noms d’acords i organismes de referència (Acord de ParísConferència de les PartsProtocol de Kyoto).

Cada fitxa terminològica conté una denominació catalana i, quan escau, formes sinònimes; equivalents en castellà, francès i anglès; l’àrea temàtica assignada; una definició i, en gairebé tots els termes, notes explicatives.

Llegeix més»