Pòdcasts, l’activitat estrella del Tenim la paraula

Aquest dimarts dia 6 de març vam fer el plenari amb la xarxa del Tenim la Paraula per presentar-nos les idees de com treballarem el pòdcast.

Aquest gènere radiofònic ens permet integrar molts tipus d’aprenentatges, ens exposa a una gran de la varietat de tipologies orals, a fer un treball d’ habilitats com la pronúncia, la projecció de la veu, l’expressivitat, la cerca de vocabulari, la recerca crítica, la cohesió, l’adequació al tema i audiència, la capacitat de persuadir, de guanyar seguretat… En fi, de connectar molts sabers! Per tant, és un producte final amb grans possibilitats. Per tot plegat, vam aprofitar la trobada per veure quines idees, en quin punt estaven les actuacions i compartir els punts forts i fer-nos propostes de millora.

presentació

Mossèn Cinto ja portava la feina molt madura. De fet, feia uns anys que ho ha iniciat. L’Adrià, responsable del projecte, va venir a explicar-nos-ho. Vam veure com era una fórmula d’èxit que permetia el treball d’ambients, amb grups multinivell de 4t a 6è  amb una estructura molt clara: biografia, curiositat, endevinalla/embarbussament etc… De fet, l’activitat gairebé tenia un aire professional, fins i tot, per les presses amb què s’havia d’editar setmanalment;)
Seguidament, Torre de la Llebre va mostrar com el pòdcast va permetre entrenar la competència oral al servei del dia de portes obertes. Els nens i nenes implicats vam parlar de l’escola i la seva història. Ara es plantegen nous reptes, perquè els va resultar molt interessant de fer i d’escoltar!
Les representants del Teresa Altet van explicar com els mestres havien aprofitat el recurs per fer un treball amb els de 6è de primària sobre la sexualitat. El context era la necessitat de desvetllar tabús, conèixer millor el cos i la sexualitat en aquesta primera adolescència. Per la qual cosa,  s’havien centrat a fer una bona recerca de continguts per poder-ho endreçar, seguidament, en una estructura radiofònica. Durant els comentaris, es va suggerir que hi hagués també una reflexió pedagògica per treballar específicament la competència oral, així com permetre un espai més natural on emergís la conversa espontània. Evidentment això darrer no és fàcil, però qui sap si a nivells més alts i amb més preparació…ho podríem aconseguir.
L’Schola, des del taller d’escriptura creativa, va recórrer a aquest recurs per implicar tothom: des de la creació de la sintonia, fins el logo i, evidentment, el contingut, que van fer lligar amb el projecte del nom marí de la classe. La sensació que ha quedat és molt positiva i tenen la intenció de seguir explorant més possibilitats, creatives, de ben segur!
Les mestres de Joan Maragall van anunciar que ho podrien lligar amb el projecte Faristol de 6è, un projecte que és una meravella per promoure la bona literatura, i això també permetrà promoure un registre més col·loquial. A banda, van suggerir moltes millores com les d’aprofitar els oients dels pòdcast per ajudar a millorar el producte final i tenir elements per a l’avaluació.
Des del Ramon Llull van anunciar un projecte prou ambiciós, que havia d’acollir tota l’escola, des dels més petits als més grans. Van posar molt interès en la dimensió emocional, en trobar situacions comunicatives que interpel·lessin a tothom, on les diferents llengües de l’alumnat també tinguessin la seva representativitat. Tot un repte per afinar la sensibilitat intercultural. Podrem sentir el producte final durant el curs 24/25.
L’Escola Montessori ha trobat un context molt clar, ideal: el projecte Bibliotech. D’aquest manera el recurs podria ser fantàstic per bastir un banc de recomanacions lectores orals. Aquesta idea és realment molt engrescadora! En vam prendre nota tothom.
L’Escola Rivo Rubeo va apuntar cap a un projecte molt interessant, lligat a la celebració del 8M, que tenien ben enfilat i estructurat. Estem pendents d’escoltar-lo ben aviat!
I per últim, l’Escola del Bosc vol aprofitar el recurs del pòdcast per treballar el gènere de l’entrevista amb l’alumnat de CS. En  petits grups, escolliran l’entrevistat/da, faran el treball previ de recerca i preparació de bones preguntes. El que importa serà tot aquest treball de planificació, a banda de tenir, és clar, un bon producte que permetrà, com ja es va anar comentant, un treball compartit de producció i escolta activa.

Ens vam acomiadar i emplaçar a trobar-nos el dia 23 de maig on farem una cloenda del tot radiofònica, amb l’escolta de bona part dels pòdcasts, amb vermut i tot, que, sempre amb mesura, pot fer més fluïda i espurnejant la paraula!

Bona feina i bons pòdcasts!