Postals de Nadal per a les persones grans i amb discapacitat de residències de Rubí

L’alumnat de les aules d’acollida de  Rubí de les escoles i instituts de Rubí ha dedicat unes classes a fer postals de Nadal per als avis i àvies de les residències de Rubí (Cel de Rubí, 1 de Maig, Conxita Valls, Cuidavis) i per als residents discapacitats de la Llar de Ca n’Alzamora.

La majoria d’infants i els joves entenen força el català. Alguns estan aprenen a llegir i a escriure, tot just a parlar. Clar, han de vèncer la vergonya i han d’aprendre més paraules i expressions, practicar una mica més. Venen de països com el Marroc, Àfrica, Colòmbia, Paraguai, Perú, Nicaragua, Pakistan, Afganistan o la Xina… A alguns, sobretot els de llengües no romàniques, els costa molt encara fer-se entendre. Potser no fa ni mig any que són aquí.

Alguns avis i àvies o residents de la llar també tenen dificultats. O bé els falla l’oïda i no ho poden sentir bé o no acaben de comprendre del tot el significat de les paraules. Ara bé, per damunt de tot, el missatge essencial arriba. El desig de felicitat i l’alegria compartida també sap trobar altres camins, a través d’alguns somriures, de mirades rialleres, d’ulls humitejats, a través de braços i mans que busquen una abraçada càlida… De sobte, la vergonya s’ha perdut del tot, irrompen aplaudiments improvisats i ganes de cantar tots plegats, encara que no se sàpiguen les lletres. L’any que ve  nosaltres portarem panderetes o, si tenim sort, una guitarra i cantarem cançons que haurem après del tot.

Hi ha un vincle màgic entres aquestes generacions i aquests mons tan aparentment allunyats, i això és tan resplendent i meravellós com un estel de Nadal.

Bones festes amb el cor, el millor traductor i intèrpret!

Fem ciència

Fem ciència del grup de treball “Investigar a l’aula” (UVic-UCC) és una proposta de materials curriculars formatius dirigits a mestres de primària i orientats a promoure la cultura científica dels nens i nenes. Està constituït per un conjunt d’itineraris d’investigació dissenyats expressament per ajudar els infants a comprendre i saber explicar d’una manera cada cop més sofisticada els principals fenòmens físics i naturals que s’esdevenen al seu voltant i, al mateix temps, per ajudar-los a comprendre com la ciència i la investigació científica són una activitat humana específicament dirigida a la construcció de coneixement sobre tot allò que passa al nostre entorn. Per això, totes les propostes de Fem Ciència impliquen els infants en processos d’investigació autèntica, perquè puguin experimentar com a protagonistes principals tot allò que caracteritza el raonament i l’activitat científica.


Vídeo de la presentació (30/11/23)

Algemat Àlgebra manipulativa

Nou material didàctic per treballar l’àlgebra de forma manipulativa i visual. Recomanat per totes les etapes de l’ESO, especialment per 2n.
Que podem treballar amb Algemat?

  • Forma geomètrica de les operacions bàsiques: Suma, resta, multiplicació i divisió.
  • Àlgebra: operacions amb monomis i polinomis d’una i dues variables.
  • Identitats notables
  • Factoritzar… Llegeix més»

Dia 18 de desembre, dia del migrant

El dia 18 de desembre Dia internacional del migrant.
“Ningú marxa de casa, excepte si casa teva és la boca d’un tauró”  Warsan Shire
Moltes famílies i alumnat que tenim als centres educatius formen part d’aquest col·lectiu.  
Recordar davant els discursos d’odi i de por que el… Llegeix més»

Recursos per tractar la sequera

Us presentem un recull de situacions d’aprenentatge que estan dissenyades específicament per tractar la qüestió de la sequera en les diferents etapes educatives, posant de manifest la importància de la conservació de l’aigua i oferint una oportunitat per a la reflexió.

En aquesta pàgina també hi podreu trobar webs oficials, activitats, cartells, vídeos…

#100tífiques 2024

Ja s’ha obert el període d’inscripció de la campanya de #100tífiques que tindrà lloc dimecres 7 de febrer del 2024 per celebrar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Per sol·licitar la xerrada, presencial o virtual, d’una científica, caldrà omplir la… Llegeix més»

Metre cúbic

 
Quines dimensions té 1 m³?
Amb aquest material ens permet entendre les dimensions de longitud, àrea i volum d’un cub d’aresta d’un metre, i així podem estimar volums més grans.
Tenir-lo muntat a l’aula en algun lloc visible i omplir-lo de manera que puguem comptar o… Llegeix més»

Formació inicial en Suport Vital Bàsic

Els objectius de la formació són:
  • Conscienciar i integrar procediments bàsics d’actuació davant situacions d’aturada cardiorespiratòria (ACR)
  • Formar a docents dels centres educatius en metodologia docent en espiral específica en Suport Vital per formar a l’alumnat de diferents nivells educatius dins l’àmbit educatiu.
  • Aconseguir una transformació social vers la salut i la intervenció precoç per part de la població davant l’ACR.

La formació d’aquest primer curs té una durada de 15 hores (4 presencials i 11 telemàtiques) i serà impartida pel Toni Mourin, director referent del CCR (Consell Català de Ressuscitació).

Noves Dates: 17/01/24 (telemàtica), 01/02/24 (presencial), 08/02/24 (presencial), 28/02/24 (telemàtica)

Inscripció

Recurs pedagògic per a ESO i batxillerat sobre memòria històrica

Des de l’associació DateCuenta i amb el suport del Ministeri de Presidència i Memòria Democràtica i l’Ajuntament de Barcelona, s’ha publicat un recurs pedagògic gratuït dirigit a secundària i batxillerat centrat en la memòria històrica a l’estat espanyol.
Sota el títol “VENCIDxS: La Memòria Democràtica a les Aules” el projecte s’ha concretat en una pàgina web on trobareu  material didàctic, fragments d’entrevistes a supervivents de la Guerra Civil i el franquisme, propostes d’activitats per als alumnes i una petita guia docent.

Podeu trobar aquest recurs al web de l’Xtec i també en el portal web de l’associació.