Orientacions per al desenvolupament d’accions de Servei Comunitari durant el curs 2020-21

A l’hora de planificar el Servei Comunitari per al curs 2020-2021, i tenint en compte que és una acció curricular obligatòria, s’hauria de garantir que l’alumnat el pugués dur a terme, fins i tot en un possible escenari de virtualitat. Així doncs, a nivell orientatiu es proposa:

  1. Si ja s’ha planificat el Servei Comunitari
    En el cas que el centre ja tingui feta la proposta d’accions de Servei Comunitari per al curs 2020-2021, caldria concretar, per a cada una de les accions, i juntament amb l’entitat receptora, la manera que els alumnes podrien fer el SC si fossin necessàries les restriccions del contacte personal.
  2. Si s’ha de planificar el Servei Comunitari
    En el cas que el centre encara no hagi planificat el Servei Comunitari, es pot tenir en consideració:
    • Dur a terme accions que donin resposta a necessitats que s’han accentuat arrel de la pandèmia:
        • Suport a les persones vulnerables (necessitats bàsiques)
        • Capacitació i suport en noves tecnologies a adults i gent gran per reduir el seu aïllament.
        • Facilitació de l’accés de l’alumnat vulnerable a l’aprenentatge virtual.
        • Suport escolar presencial o virtual entre iguals o amb alumnes de cursos inferiors.
        • Prevenció de la violència de gènere.
        • Suport a l’activitat econòmica de proximitat.
        • Suport emocional per dol o aïllament.
    • Crear xarxes d’accions solidàries. En són exemples els grups de joves que, en el confinament, s’han organitzat i han dut a terme accions com fer trucades a persones que viuen soles, fer la compra o dissenyar i elaborar mascaretes.
    • Promoure accions de Servei Comunitari d’àmbits que requereixen poc contacte entre persones, per exemple accions ambientals, tecnològiques, patrimoni urbà…
    • Dur a terme accions solidàries en el món virtual. Nombroses ONG tenen en el seu espai virtual accions en les quals es pot participar.
    • Participar en projectes de ciència ciutadana.
    • Dur a terme accions de compromís personal que incideixen en el bé comú. En són exemples la reducció del malbaratament alimentari, la reducció i gestió dels residus, la promoció d’hàbits saludables…

A més d’aquestes orientacions, podeu tenir en compte els exemples d’accions de Servei Comunitari  possibles per realizar des de casa que us vam fer arribar en el temps de confinament:

    • En l’àmbit de suport a la tasca escolar: lectures compartides a través dels mitjans telemàtics, acompanyament en les tasques escolars proposades pels centres, activitats d’expressió oral, suport en l’ús de les eines digitals…
    • En l’àmbit de participació ciutadana: difusió de consells a les xarxes sobre internet segura, campanyes de conscienciació de la vulnerabilitat d’alguns col·lectius, detecció i denúncia de l’assetjament o violència, hàbits saludables, consum responsable…
    • En l’àmbit de patrimoni cultural: estudi, documentació i difusió d’espais, tradicions culturals (gastronòmiques, festives, musicals), reculls de vocabulari i frases fetes, llegendes locals, jocs, biografies…
    • En l’àmbit del medi ambient: anàlisi i reducció del malbaratment alimentari a les llars, reducció de residus, campanyes de compra sostenible, campanyes per al canvi d’hàbits contaminants…
    • En l’àmbit d’intercanvi generacional: lectures compartides a través dels mitjans telemàtics, clubs de lectura, cuina, exercici físic a la llar, conversa…