Comiat del professorat de llengua i cultura àrabs

Aquest matí hem acomiadat dos professors del programa LACM que han fet classes d’àrab a alumnat del Vallès, l’Abdellah i l’Annaas. L’Abdellah ha estat durant 4 anys fent classes a Rubí, a l’IE Teresa Altet i a l’INS Duc de Montblanc. Torna cap a Tetuan on tornarà a fer de mestre de primària i a viure amb la seva família. Han estat contents de l’experiència. Hem saludat en Mohammed que ha arribat nou enguany amb moltes ganes d’aprendre en català.… Llegeix més»

Premis Rubimot al Mercat!

Dijous 8 de juny hem fet el lliurament dels premis Rubimot, el joc lingüístic sobre lèxic de productes del mercat i botigues dels voltants que organitzem des del Pla Educatiu d’Entorn. Els premis han consistit en10 lots magnífics de productes del mercat de Rubí. Ha estat un moment molt divertit i simpàtic on els guanyadors i guanyadores, aplegats a l’entrada principal, han rebut amb sorpresa i alegria els paquets pesants i generosos que els han regalar. La majoria d’afortunats i afortunades són aprenents de català, ja sigui a les aules d’acollida dels centres educatius o al CNL. El president del paradistes, provinent de fora de Catalunya, els ha encoratjat a continuar aprenent català i entre tots/es ens hem convocat per a una 3a edició el curs vinent.

Enhorabona a tothom i moltes gràcies per jugar-hi, per voler aprendre i compartir la nostra llengua.

L’espai educatiu de l’Arxiu Nacional

Un laboratori d’història en línia

Els recursos educatius de l’Arxiu Nacional de Catalunya permeten a l’alumnat i al professorat desenvolupar l’aprenentatge de la història a partir de la consulta de documents d’arxiu, de forma competencial i connectant amb diferents àmbits de coneixement. En termes didàctics les propostes permeten posar en pràctica habilitats basades en el mètode científic com observar, hipotetitzar, analitzar, contrastar i concloure.

Els diferents recursos són:

  • Propostes de Recerca: consisteixen en pautes sobre diferents temàtiques per elaborar projectes de recerca (4t ESO) o treballs de recerca (Batxillerat) amb fonts històriques.
  • Dossiers Didàcticssón propostes d’aprenentatge amb activitats d’anàlisi amb fonts d’arxiu o treballs d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) per desenvolupar a l’aula. Els dossiers compten amb orientacions per al professorat i activitats per a l’alumnat. Segons les necessitats de cada dossier, s’inclouen annexos amb la relació de les fonts d’arxiu, transcripcions, traduccions o fitxes de classificació. L’objecte final d’aquests dossiers consisteix en sintetitzar i extreure conclusions, així com interpretar un conflicte, elaborar un eix cronològic, editar una crònica o dissenyar un joc de cartes, entre d’altres.
  • Recordem: consisteixen en comentaris breus de fonts històriques sobre efemèrides, fets històrics, diades i/o commemoracions que faciliten vincular el present amb el passat.
  • Maleta didàctica: es tracta d’una caixa didàctica amb documents històrics per resoldre enigmes, plantejar hipòtesis i experimentar una recerca com a taller.
  • Eines i orientacions metodològiques: són recursos amb pautes per fer recerca amb documents d’arxiu, fitxes per a classificar fonts històriques i guies sobre conceptes de l’arxivística i tipus de fonts en la recerca.

El recursos han estat elaborats amb la col·laboració del CESIRE del Departament d’Educació.

Ja s’han obert les inscripcions al Casal d’estiu lingüístic!

Ja s’han obert les inscripcions al Casal d’estiu lingüístic que es  farà del 26 de juny fins al 12 de juliol de 10 a 13h  a l’Institut la Serreta. Objectiu del Casal és practicar la llengua catalana i conèixer l’entorn i possibilitats educatives i de lleure que ofereix. Està adreçat a l’alumnat nouvingut de les aules d’acollida dels instituts de  secundària.

Sorteig Joc Rubimot!

Epaaali!

Ja tenim els guanyadors i guanyadores del Rubimot d’enguany!

El 31 de maig, vam tancar la segona edició del Rubimot, la gimcana lingüística que des de Pla Eductiu d’Entorn s’ha organitzat al mercat municipal i botigues dels voltants.

Ha estat un èxit: 383 participacions!!! Volem felicitar tots les persones participants; celebrem que s’ho hagin passat bé i que hagin après paraules noves i frases fetes en català.

Divendres, 2/06/23, a Ràdio Rubí, hem fet el sorteig dels 10 lots, amb la mà innocent dels nens i nenes del Consell de la Infància. I vet aquí els guanyadors/es:

  • NÚRIA OLLÉ JANER
  • AULA D’ACOLLIDA INS TERESA ALTET
  • MARTHA SAKAMOTO (CNL)
  • VERONIKA SÁNCHEZ (CNL)
  • AULA D’ACOLLIDA ESTATUT (2 LOTS!)
  • ROSSANA FALCÓN (CNL)
  • AULA D’ACOLLIDA ESC PAU CASALS
  • OUSSAMA ELHOAURI (CNL)
  • AULA D’ACOLLIDA INS J.V. FOIX

El dia 8/06/23 a les 17:00 h us esperem a la porta principal del Mercat per fer el lliurament dels lots.

Llegir té premi

El Departament de Cultura convoca la 8a edició de “Llegir té Premi” per fomentar la lectura entre els infants i joves durant l’estiu

  • Fins a 1.500 infants i joves podran participar en la vuitena edició
  • El període d’inscripció serà del dia 26 de maig de 2023 fins que s’esgotin les places disponibles.
  • L’inici de “Llegir té premi” serà el dia 26 de juny i finalitzarà el dia 27 d’agost de 2023, ambdues dates incloses.

“Llegir té premi” és una iniciativa de la Direcció General de Promoció Cultural i Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb la plataforma digital Legiland. Té per objectiu promoure la lectura, compartir-la, millorar la comprensió lectora i apropar els serveis de les biblioteques entre els infants i joves durant les vacances d’estiu.

Poden participar fins a 1.500 infants i joves que tinguin el carnet de qualsevol biblioteca pública de Catalunya. S’organitza en dues categories individuals, de 8 a 11 anys i de 12 a 16 anys i una tercera categoria per a equips.

Els participants podran seleccionar les lectures entre 1.000 títols en català, castellà, anglès i títols de lectura fàcil. La selecció de les obres permet oferir un seguit de propostes de lectura adequades a l’edat i interessos, des de llibres clàssics fins a les darreres novetats de la literatura juvenil. Els títols seleccionats es troben disponibles físicament a les biblioteques públiques de Catalunya i també a la Biblioteca Digital.

Els participants responen una sèrie de preguntes sobre el que han llegit. Amb els encerts, aconsegueixen punts que els permeten pujar de nivell, desbloquejar peces de l’avatar, guanyar medalles digitals i pujar en les classificacions per optar a més premis. Des de les biblioteques fan el seguiment virtual de l’activitat lectora dels seus usuaris i poden fer recomanacions i animar-los a mesura que llegeixen i progressen en el joc.

L’ organització enviarà a les seves biblioteques de referència els premis físics: rellotges intel·ligents, punts de llibre i lots de llibres infantils i juvenils perquè els usuaris puguin anar a recollir-los.

L’objectiu no és que els nens aprenguin a llegir ràpid sinó millor

Enllacem una interessant entrevista, publicada a Catorze, a la Vanesa Amat, autora de Quin embolic! i coautora de Plouen poemes! (Eumo Editorial), professora a la UVic-UCC, dels graus d’Educació infantil i primària.

Defensa, entre d’altres aspectes, la importància de cuidar molt la llengua oral (aprofitant la quotidianitat a l’aula i a casa) per garantir un bon procés d’aprenentatge de l’aprenentatge posterior de la lectura i l’escriptura.

Foto: Gemma Ventura

Un petit fragment:

Què recomanes?
Conversa diària, deixar temps perquè s’expliquin, llegir molt en veu alta. Això ho hauríem de fer sempre: que un adult que en sap una mica més et llegeixi. En vas veient el mecanisme: un llibre que tu sol no podries llegir, però en canvi si te l’expliquen, l’entens. Després hi ha els treballs semàntics, on es desenvolupa la consciència fonològica: la capacitat d’adonar-se que el llenguatge que parlem es divideix en unitats més petites: paraules, síl·labes o lletres. I llavors dius “paraules que comencen en ema”: mama. O “diguem una paraula curta, i una de llarga”. Estan pensant en veu alta, és un treball que no cal que agafin el llapis.

Guanyem un estiu lector

Guanyem un estiu lector és una campanya promoguda des del Programa LECXIT de la Fundació Bofill per incentivar la lectura en temps de vacances, dirigida a infants de 3er, 4rt i 5è de primària.

Com participar-hi?

  • Si ets una escola de primària, pots demanar i repartir Kits Lector pels teus infants de 3r, 4t i 5è de primària.
  • Si ets una biblioteca municipal, una llibreria o entitat social, pots demanar i repartir Kits Lectors als teus infants de 3r, 4t i 5è de primària, pots ser punt de distribució de Kits Lectors per altres infants que vinguin a demanar-lo individualment i pots informar-nos de les activitats d’estiu lectores obertes i gratuïtes que facis perquè les publiquem en el “Calendari d’activitats” de la web.
  • Si ets una família individual, pots acostar-te, a partir de l’1 de juny,  a un punt de distribució i demanar un Kit Lector per al teu fill o filla. A Rubí, a la Biblioteca M. M. Martí Tauler.

V Trobada Pedagògica EDU 0-3

https://gencat.zoom.us/j/97317018456

Ponències:

  • EBM La Romànica (Sabadell) La vida quotidiana utilitzant l’entorn natural a càrrec de Noemí Isas  
  • Llar d’infants El Petit Cangur (Barberà) El projecte “Provocacions” a càrrec de Mari Carmen Orta i Natàlia Cabrera  
  • Llar d’infants L’Oreneta (Terrassa) L’Art surt al jardí a càrrec de Maria Alert, Ana Rodríguez i Susana Ibarz
  • EBM Cavall Fort (Sant Cugat del Vallès) Situacions d’aprenentatge, des de la programació o des de la planificació? a càrrec de Mireia López i Meritxell Sabaté

Mostra de teatre

El proper divendres 12 de maig a les 18h al Teatre la Sala de Rubí tindrà lloc la I mostra de teatre de secundària. Les peces que es presenten han estat treballades des del gener fins ara durant els tallers de teatre que s’han realitzat al Ins Serreta, Duc de Montblanc, J.V. Foix i Torrent dels Alous, a càrrec dels talleristes Ignasi Muñoz i David Balart  d’Escena 13, en el marc de les activitats de PEE

Compartim situacions d’aprenentage a la XIEP

A la quarta sessió de la XIEP, els centres de la xarxa hem compartit i analitzat situacions d’aprenentatge tot utilitzant la dinàmica de l’amic crític, tot utilitzant unes pautes d’observació elaborades a partir de les bases d’orientació co-creades a la sessió anterior i sense perdre de vista el protocol de Ron Berger per generar un bon feedback:

Sigues amable, específic i proporciona ajuda.

Trobareu tots els materials de la sessió en aquest enllaç.

Lectures a la biblioteca

El dijous dia 20 d’abril, a la Biblioteca Martí i Tauler, vam fer un bon escalfament de lectura en veu alta per celebrar la Diada de Sant Jordi. La paraula dita per l’alumnat dels centres escolars va ser la protagonista per celebrar anticipadament un dels dies més significatius del nostre país. En molts casos, ha estat un repte important. Així, per exemple, alumnat nouvingut es va atrevir a fer lectures en català, la llengua que just fa poc mesos està començant a aprendre. Per això mateix, els volem felicitar i animar a continuar llegint i practicant la nova llengua d’acollida.

Des d’aquí, també, a banda de felicitar-nos per la participació, també volem agrair l’entusiasme dels infants i joves, la creativitat que van mostrar, el compromís i la tasca dels docents, la implicació i generositat de la Biblioteca, el professorat que participa al Seminari de Biblioteca i al Seminari d’acollida. En pocs instants, la sala va quedar plena de gom a gom. Així, vam poder escoltar l’Escola Pau Casals amb infants de CI i també de l’Aula d’acollida que van llegir-nos el conte premiat Galetes ensucrades, l’Escola Ribas amb diverses faules, moltes de les quals de l’escriptor rubinenc Enric Larreula, l’aula d’acollida de Mossèn Cinto amb poemes de Lola Casas i Joana Raspall, l’aula d’acollida del 25 de setembre amb la lectura dramatitzada de Gianni Rodari, L’homenet de la pluja que va resultar un bon exemple de tasca cooperativa i creativitat, l’aula d’acollida de l’Escola Ramon Llull amb una lectura compartida de la faula El ratolí i la rata pinyada, lectura de poemes diversos per part de l’alumnat de Torre de la llebre, el conte de Grimm Els músics de Bremen i El Cigronet per part de l’alumnat d’acollida de l’Institut Escola Teresa Altet. l’Institut JV Foix van oferir-nos dues petites lectures dramatitzades. L’Institut la Serreta també va participar amb la lectura de diversos contes, fragment de novel.les o poesia. L’alumnat d’acollida de l’Institut L’Estatut van llegir-nos lletres de cançons que tenien una gran qualitat literària. I finalment, vam acabar amb un petit festival de cançons iniciat pel clàssic Boig per a tu, que van cantar l’alumnat de l’Insitut Torrent dels Alous i la versió improvisada del tema de Lildami: M’he enamorat al supermercat. Tot i que van esforçar-s’hi de valent, no van aconseguir que plogués;).

Molt bones lectures i ens veiem el curs que ve.