Fem ciència

Fem ciència del grup de treball “Investigar a l’aula” (UVic-UCC) és una proposta de materials curriculars formatius dirigits a mestres de primària i orientats a promoure la cultura científica dels nens i nenes. Està constituït per un conjunt d’itineraris d’investigació dissenyats expressament per ajudar els infants a comprendre i saber explicar d’una manera cada cop més sofisticada els principals fenòmens físics i naturals que s’esdevenen al seu voltant i, al mateix temps, per ajudar-los a comprendre com la ciència i la investigació científica són una activitat humana específicament dirigida a la construcció de coneixement sobre tot allò que passa al nostre entorn. Per això, totes les propostes de Fem Ciència impliquen els infants en processos d’investigació autèntica, perquè puguin experimentar com a protagonistes principals tot allò que caracteritza el raonament i l’activitat científica.


Vídeo de la presentació (30/11/23)

Algemat Àlgebra manipulativa

Nou material didàctic per treballar l’àlgebra de forma manipulativa i visual. Recomanat per totes les etapes de l’ESO, especialment per 2n.
Que podem treballar amb Algemat?

  • Forma geomètrica de les operacions bàsiques: Suma, resta, multiplicació i divisió.
  • Àlgebra: operacions amb monomis i polinomis d’una i dues variables.
  • Identitats notables
  • Factoritzar… Llegeix més»

Dia 18 de desembre, dia del migrant

El dia 18 de desembre Dia internacional del migrant.
“Ningú marxa de casa, excepte si casa teva és la boca d’un tauró”  Warsan Shire
Moltes famílies i alumnat que tenim als centres educatius formen part d’aquest col·lectiu.  
Recordar davant els discursos d’odi i de por que el… Llegeix més»

Recursos per tractar la sequera

Us presentem un recull de situacions d’aprenentatge que estan dissenyades específicament per tractar la qüestió de la sequera en les diferents etapes educatives, posant de manifest la importància de la conservació de l’aigua i oferint una oportunitat per a la reflexió.

En aquesta pàgina també hi podreu trobar webs oficials, activitats, cartells, vídeos…

#100tífiques 2024

Ja s’ha obert el període d’inscripció de la campanya de #100tífiques que tindrà lloc dimecres 7 de febrer del 2024 per celebrar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Per sol·licitar la xerrada, presencial o virtual, d’una científica, caldrà omplir la… Llegeix més»

Metre cúbic

 
Quines dimensions té 1 m³?
Amb aquest material ens permet entendre les dimensions de longitud, àrea i volum d’un cub d’aresta d’un metre, i així podem estimar volums més grans.
Tenir-lo muntat a l’aula en algun lloc visible i omplir-lo de manera que puguem comptar o… Llegeix més»

Formació inicial en Suport Vital Bàsic

Els objectius de la formació són:
  • Conscienciar i integrar procediments bàsics d’actuació davant situacions d’aturada cardiorespiratòria (ACR)
  • Formar a docents dels centres educatius en metodologia docent en espiral específica en Suport Vital per formar a l’alumnat de diferents nivells educatius dins l’àmbit educatiu.
  • Aconseguir una transformació social vers la salut i la intervenció precoç per part de la població davant l’ACR.

La formació d’aquest primer curs té una durada de 15 hores (4 presencials i 11 telemàtiques) i serà impartida pel Toni Mourin, director referent del CCR (Consell Català de Ressuscitació).

Noves Dates: 17/01/24 (telemàtica), 01/02/24 (presencial), 08/02/24 (presencial), 28/02/24 (telemàtica)

Inscripció

Recurs pedagògic per a ESO i batxillerat sobre memòria històrica

Des de l’associació DateCuenta i amb el suport del Ministeri de Presidència i Memòria Democràtica i l’Ajuntament de Barcelona, s’ha publicat un recurs pedagògic gratuït dirigit a secundària i batxillerat centrat en la memòria històrica a l’estat espanyol.
Sota el títol “VENCIDxS: La Memòria Democràtica a les Aules” el projecte s’ha concretat en una pàgina web on trobareu  material didàctic, fragments d’entrevistes a supervivents de la Guerra Civil i el franquisme, propostes d’activitats per als alumnes i una petita guia docent.

Podeu trobar aquest recurs al web de l’Xtec i també en el portal web de l’associació.

Investiguem per Comprendre: aprenentatge amb capses d’investigació

Propostes, caixes, reptes, contextos, situacions…

  • Quan? 5 sessions de 17:00 h a 19:00 h
    (31/01/24, 14/02//24, 28/02/24, 13/03/24 i 11/04/24)
  • Inscripció
  • On? Al Servei Educatiu VOC III
  • Amb… Albert Díez Vaño (ICE UAB)

Aquesta activitat de formació (taller de 15 h) pretén introduir els participants en aquest tipus de propostes didàctiques que es fonamenten en la promoció de processos complexos d’indagació a partir de reptes. Intenten potenciar i aprofitar l’esperit investigador dels infants per contribuir al seu aprenentatge, concretament al desenvolupament de les seves competències d’autonomia, iniciativa personal i aprendre a aprendre. Amb propostes d’indagació que els alumnes trien lliurement es pretén generar situacions que afavoreixin mantenir una actitud davant del món basada en el fet de fer-se preguntes, formular-se hipòtesis i buscar respostes, que no és exclusiva del coneixement científic, per interpretar-lo i intervenir-hi.

És una forma de donar continuïtat a les oportunitats que poden oferir-se als ambients d’aprenentatge, però per alumnes més grans que poden protagonitzar processos d’indagació més llargs i complexos.

Recer[kids]

Recerkids és un programa de la Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya enfocat a fer ciència i recerca. Una oportunitat perquè l’alumnat d’educació primària experimenti en primera persona què vol dir fer recerca, com és un procés d’investigació i quin és el dia a dia en la vida d’un professional de la ciència.

Aquest curs Recerkids celebra la VIII edició del projecte, i ho fa rendint homenatge a les importants contribucions en l’àmbit de la bioquímica i l’astronomia del bioquímic, catedràtic i col·laborador de la NASA Joan Oró, de qui aquest 2023 se celebra el centenari.

En línia amb els estudis de l’investigador, la temàtica de la recerca d’enguany serà l’estudi de l’origen de la vida i l’astronomia.

CALENDARI 2023-2024
Inscripcions: del 8 de novembre al 5 de desembre de 2023
Projecte de recerca: del 8 de gener al 12 d’abril de 2024
Congressos: maig de 2024 (dates i llocs per concretar)

 Formulari d’inscripcions

Vídeo promocional

Bases legals del Recerkids 2023-24