Maleta de contes. Català occidental i balear

Recull de llibres de lectura i narracions per a alumnes d’Educació Infantil i Primària en la varietat dialectal del català occidental, la parla del nostre territori.

La maleta es deixa íntegrament en préstec als centres que ho sol·liciten i la treballen durant un període de temps.

Per accedir al llistat dels contes que conté la maleta, podeu consultar el següent enllaç: Continguts Maleta de contes. Català occidental i balear.

Per saber els continguts didàctics que es poden treballar dins la competència lingüística, així com també els criteris d’elecció dels materials, la professora que va crear el recurs, Àngela Buj, ens facilita les següents especificacions:

“ El material bibliogràfic aplegat en aquesta maleta és una aplicació didàctica més del projecte “Didàctica per a la diversitat lingüística” que elaboràrem durant el curs 2000-2001 per al departament d’Educació, gràcies a la concessió d’una llicència d’estudis retribuïda, materialitzat en l’estudi “Model de llengua per a l’ensenyament. Montsià, Baix Ebre, Terra Alta, Ribera d’Ebre”, que el departament d’Educació ha d’editar. Una altra de les aplicacions fou el cd “Cantem i Contem. Cançons i contes per a les nostres escoles”. (http://www.xtec.cat/~abuj/) En aquest cd hom pot trobar 27 cançons cantades amb fonètica del català occidental a més de 3 contes i 2 contalles contats en català occidental.

La maleta que presentem, ampliable, recull també un seguit de contes d’autors i autores de la zona del tortosí Montsià, Baix Ebre, Ribera d’Ebre, Terra Alta, Matarranya, Ports, Maestrat-, del valencià o del balear, en què l’alumnat i el professorat hi pot trobar lèxic català que habitualment no apareix en les lectures escolars o en els llibres de text. Aquestes altres formes normatives catalanes pertanyen al vocabulari bàsic, així com una mostra de morfologia nominal i verbal.

Lèxic:  Alguns mots que es recullen en els contes escollits són: Coa, espatla, espill, faena, palometa, polp, rabosa…

– Morfologia nominal: Possessius femenins amb -u-:  meua, teua, seua, meues, teues, seues..

– Morfologia verbal

1) Desinències del present de subjuntiu, 1a conjugació: -e, -es, -e, -en… Exemples: parle, parles, parle, parlen //n2a i 3a conjugació: -a, -es, -a, -en: perda, perdes, perda, perden; vinga, vingues, vinga, vinguin.

2) Imperfet de subjuntiu: cantés, cantesses, cantés, cantéssem, cantésseu, cantessen.

Amb aquesta bibliografia es pretén promoure sense prejudicis la diversitat interna de la llengua catalana i fomentar la intercomunicació entre parlars catalans, fonamentalment entre la cruïlla que representen les comarques del sud de Catalunya -Montsià, Baix Ebre, Terra Alta, Ribera d’Ebre-, el sud de la Franja d’Aragó -Matarranya- i les comarques del nord del País Valencià -Baix Maestrat, Alt Maestrat i Ports-.”

Àngela Buj Alfara

Professora de llengua i literatura catalanes a l’INS Manuel Sales i Ferré (Ulldecona)