XV Jornada d’Educació Infantil Terres de l’Ebre

Dissabte, 25 de febrer va tenir lloc la XV Jornada d’Educació Infantil a les Terres de l’Ebre. Aquest any va estar focalitzada amb l’aprenentatge amb sentit. Aquest, pretén actualitzar el coneixement en les pràctiques d’ensenyament de docents en actiu i estudiants a partir de ponències i l’exposició de bones pràctiques de diferents centres.

Els objectius que es volien aconseguir amb la jornada foren, innovar les pràctiques d’ensenyament aprenentatge, a través de l’actualització en el coneixement, la didàctica específica i l’aplicació de metodologies innovadores centrades en l’aprenent, així com difondre estratègies i instruments per dissenyar i desenvolupar propostes personalitzades d’aprenentatge amb sentit.

La conferència inaugural va anar a càrrec del CESIRE, Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa del Departament d’Educació, i es va centrar en donar eines i estratègies per treballar un aprenentatge significatiu, profund i en sentit a l’aula. Les ponents van emmarcar aquesta necessitat en el fet de “transformar l’educació per a transformar el món a partir de currículums centrats en problemes i projectes”, en la línia del que conclou l’últim informe mundial de la Comissió Internacional sobre els Futurs de l’Educació de la UNESCO.

A continuació es va passar a la mostra d’experiències, duta a terme per tres escoles. Per una banda l’escola Consol Ferré d’Amposta amb l’exposició “Com m’imagino la gent que viu al costat de casa meva?. On es proposava visibilitzar les diferents tipologies familiars des del respecte cap a una normalització i d’aquesta manera, acceptar els rols que es desenvolupen dins de cada llar sense cap tipus de discriminació. La segona experiència fou a càrrec de l’escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú “L’hort i el galliner a infantil”. L’espai d’hort i galliner s’encabeix com un microambient més de l’aula. És un espai on es plantegen moltes preguntes. Tancant aquestes propostes estava l’escola de Pràctiques de Tarragona, “Repte a P5: Venir a l’escola en bicicleta”. A través de la comissió verda de l’escola es fa un repte a tot l’alumnat: Com podem promoure el venir a l’escola en vehicles que no siguin cotxes?.