Per què plorem ?

Plorem per moltes coses. Totes les llàgrimes que ens cauen ens fan créixer, ens alleugereixen i ens calmen. Amb aquest llibre aprendrem que tothom plora: infants, senyores, vellets, joves… Acostumem a relacionar les llàgrimes amb la tristesa per la pèrdua d’un ésser estimat, per exemple. Però tots i totes sabem que no només plorem per tristesa. A Per què plorem?, de l’editorial Akiara books, la mare d’en Mario li dona un munt de possibles respostes i li fa veure les diferents situacions i les diferents emocions que ens porten a plorar: ràbia, frustració, solitud, alegria, impotència, incomprensió…

En aquest conte escrit per Fran Pintadera podem identificar tots aquells sentiments i emocions que ens porten a produir llàgrimes i treure-les fora per alleugerir el que sentim o, simplement, per expressar-ho. Amb frases breus i escrites en lletra d’impremta, l’infant pot conèixer els diferents motius del plor.

Les il·lustracions d’Ana Sender són una autèntica delícia i parlen per sí soles tot acompanyant a la perfecció el text. La unió entre la tasca de l’autor i els dibuixos de la il·lustradora formen un tot complet: un poètic àlbum il·lustrat. Al final del llibre hi podeu trobar la Guia de lectura, on l’escriptor fa una radiografia a una llàgrima i on ens explica què és, quina forma té, de quin tipus en produïm, quin n’és el seu pes… A més, ens proposa dues activitats que podem dur a terme amb els nens i nenes; una d’elles ens convida a inventar històries sobre llàgrimes.

Agradarà a… A qui busqui un llibre per parlar sobre emocions i una de les formes més universals que tenim per expressar-les juntament amb el riure i el crit. Agradarà a aquells infants i adults a qui els interessi conèixer curiositats com per exemple la composició química de les llàgrimes o com es veuen en un microscopi. Agradarà als fascinats pel món de la il·lustració infantil.

No agradarà a… A qui busqui una explicació científica sobre la formació de les llàgrimes i dels processos biològics que segueix el nostre cos per començar a plorar, o les àrees cerebrals que s’activen quan plorem o tenim ganes de plorar, per exemple.

Descripció temàtica: Desenvolupament afectiu, infància, desenvolupament de la personalitat, autoconcepte, socialització.
Descripció curricular: Educació infantil – Parvulari (2n cicle) – Descoberta d’un mateix i descoberta dels altres: Autoconeixement i gestió de les emocions, Autonomia personal i relacional, Relacions afectives i comunicatives; Educació primària – Cicle inicial – Tutoria: Aprendre a ser, Aprendre a conviure; Educació primària – Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania; Educació primària – Cicle mitjà – Coneixement del medi: social i cultural: Desenvolupament social i personal – informació.

Ressenya – Proposta didàctica  – Booktrailer

Sender, Ana; Pintadera, Fran – Akiara Books, 2018