Orientacions sobre les situacions d’aprenentage

Dins dels nous currículums, les situacions d’aprenentatge són escenaris que l’alumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges. Plantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, a la qual cal donar resposta o en la qual s’ha d’intervenir.

L’aprenentatge a partir de situacions permet articular la programació del curs de qualsevol nivell, àrea, matèria o àmbit basant-se en un seguit de contextos que entrellacen els sabers amb les capacitats que sustenten l’enfocament competencial dels aprenentatges. Entenem com a situacions, entre d’altres, les següents:

• Un tema d’interès plantejat per l’alumnat.
  • L’observació d’un fenomen.
  • Una polèmica o controvèrsia entorn d’un fet.
  • Una informació rellevant que cridi l’atenció de la ciutadania.
  • Una problemàtica que afecta la societat en general o l’entorn proper de l’alumnat.
  • Una pregunta sobre un element de la realitat.
  • Una recerca a partir d’un problema investigable.
  • Una necessitat plantejada per un agent extern al centre educatiu.
  • Un dilema que cal comprendre i sobre el qual reflexionar i debatre.
  • Una manifestació creativa o artística.
  • Una problemàtica de prevenció de riscos (consum de substàncies, mobilitat, hàbits poc saludables, etc.).

Com a novetat, el Dep. d’Educació ha publicat un document en què es resolen molts dels dubtes que es plantegen davant d’una programació d’aula.

Orientacions sobre les situacions d’aprenentatge

Tanmateix, a la pàgina on s’exposa tota la documentació sobre els nous currículums, podreu trobar també una proposta de plantilla d’una situació d’aprenentatge i també un document de suport per poder complimentar la programació tot seguint els nous plantejaments de la normativa curricular actual.