L’art de ser normal

L’art de ser normal és una novel·la juvenil que descriu el procés de descoberta i acceptació de la identitat sexual en l’adolescència.

Un dels protagonistes de la història és el David Piper: 14 anys, noi, estudiant a l’institut d’Eden Park, alegre, educat, sensible, assetjat per en Harry Beaumont i la seva colla –li diuen friqui i raret, contínuament-, atrapat en un cos que no li pertany.

El David és una noia heterosexual atrapada en un cos de noi. El David no és gai. És una noia i li agraden els nois. Ja a l’edat de 8 anys quan a classe els pregunten, “què voleu ser de grans?”, el David respon: vull ser una noia.

La transsexualitat i la condició transgènere és un tabú social, familiar, íntim i personal. Que deixi de ser-ho per esdevenir quelcom normal és el propòsit principal d’aquesta novel·la.

L’autora, Lisa Williamson, toca el tema dels infants i joves transgènere i la transsexualitat des de la naturalitat, per informar als lectors sense prejudicis ni condescendència ni lliçons de moralitat.

Williamson, actriu britànica coneguda per aparèixer a la sèrie de televisió Hollyoaks, va treballar al Servei d’Identitat de Gènere, un servei de salut per als joves amb conflictes per la seva identitat sexual.

El contacte amb la realitat que es viu al centre, li va servir d’inspiració per escriure la història i crear uns personatges meravellosos que viuen situacions tan quotidianes i dures com reals i impactants.

Leo Denton és l’altre protagonista de la història. Amic i còmplice del David a partir d’un gir inesperat i sorprenent de la novel·la. Té una família que acumula desencontres i enfrontaments. El Leo creix en un ambient familiar difícil que li complica i molt, la recerca de la pròpia identitat.

Quan el David i el Leo es fan amics comparteixen neguits i secrets. Són personatges forts que es veuen en situacions difícils. Acompanyar-los en els seus problemes al llarg de la novel·la (bullying escolar, desenganys amorosos, visites al psicòleg, baralles familiars, etc.) és un plaer que ens regala l’autora, gràcies a la profunditat amb què recrea la quotidianitat, i l’agilitat en la forma de la narració.

L’art de ser normal té la virtut d’alliberar el lector de la por que provoca allò que és diferent i desconegut, en aquest cas, les persones transgèneres.

Una diferència encara estigmatitzada en les societats del segle XXI. Aquest lectura, doncs, és molt recomanable per a joves i adults, per tal de vèncer les barreres que aixeca la ignorància.

Idees clau: emocions, diversitat afectiva i sexual, amistat i convivència, noves masculinitats.

Lisa Williamson, Ed. Fanbooks.