La Caputxeta Vermella

De ben segur que tots coneixeu l’argument de la Caputxeta Vermella. Ara bé, si ens poséssim a comentar el conte, potser en algun moment diferiríeu en alguns detalls de la història. I és que n’han circulat diferents versions, depenent de l’època i de la societat del moment. En uns inicis la història formava part de la tradició oral, i la primera versió escrita que es coneix és la de Perrault, en la qual es van suprimir alguns fragments de l’original. Posteriorment se’n van fer diverses adaptacions; la més coneguda, la dels germans Grimm, incorpora un “final feliç”. 

Aquest àlbum permet introduir l’estudi de les diferents versions d’un conte tradicional amb alumnes més grans, i com aquest s’ha anat adaptant al pas del temps i a la infància del moment. Així, ens descobreix una Caputxeta actual, que s’enfronta als perills de la gran ciutat però que, alhora, comparteix l’argument amb el conte de sempre: el bosc, en aquest cas de ciment, amaga xacals i llops disposats a atacar la seva presa indefensa en qualsevol moment. El text segueix les passes de la nena de la caputxeta vermella en un bosc on els camins que semblen solitaris no ho són del tot i on els perills ens esperen a cada cantonada. Les il·lustracions ens descriuen la ciutat com un indret salvatge, un bosc ple de vida i colors. Això sí, si ho voleu, el conte acaba bé.

Descripció temàtica: Educació per al consum, delinqüència, emocions, vellesa, conte, literatura juvenil, sentiments, àlbum il·lustrat, animació a la lectura.

Descripció curricular: Educació secundària obligatòria – 1r – 2n ESO – Llengua catalana i Literatura: Comprensió,  camp visual,  comprensió i interpretació de  missatges orals i escrits; Educació secundària obligatòria – 1r – 2n ESO – Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania: Educació afectiva i emocional,  Identitat personal,  Autonomia personal i relacions interpersonals,  Diversitat social i cultural,  Resolució de conflictes i mediació,  Cultura de la pau i resolució de conflictes.

Frisch, Aaron; [text]; Innocenti, Roberto; [argument i il·lustracions]; Sales Rovira, Núria; [traducció] – Símbol, 2013