Els ODS mitjançant l’Aprenentatge Basat en Projectes

L’educació és un element clau per assolir els ODS. L’objectiu 4 es dirigeix directament a l’àmbit educatiu, però la majoria d’ells estan molt relacionats amb la tasca que es pot fer a les escoles. Des del 1991 la UNESCO ja promou l’Educació per al Desenvolupament Sostenible (EDS) i, actualment, aquesta institució assenyala que es pot parlar d’educació de qualitat quan aquesta prepara a l’alumnat per donar resposta col·lectiva i individual als reptes globals.

Integrar els ODS en l’educació, però, no significa només introduir-los com a continguts. Demana una pedagogia que sigui transformadora, que promogui la participació activa i la iniciativa de l’alumnat, i que faci de les escoles i instituts uns espais d’experiències per al desenvolupament sostenible.

En termes metodològics, l’aprenentatge ha de ser actiu i ha de poder tractar problemàtiques reals dels ODS, en un context local o global. Només així l’alumnat pot adquirir les competències que li permetin reflexionar sobre l’impacte social, cultural, econòmic i mediambiental de les seves accions i de les accions alienes, i tenir la capacitat de fer propostes per millorar-les. Aquesta és també la direcció que prenen les competències globals per al segle XXI, proposades per guiar les polítiques educatives i estructures curriculars dels pròxims deu anys.

Què es fa als centres? – Metodologia