El model DUA i la neuroeducació, a càrrec del Dr. Bueno

La quarta xerrada del Cicle de conferències sobre els Nous Currículums es va realitzar el passat divendres 24 de març a la sala d’actes de l’ESC Consol Ferré d’Amposta. En aquest cas, es va abordar el vector de la universalitat, i va tractar concretament el model DUA des de la neuroeducació. El neurocientífic, David Bueno, ens va desplegar tota la teoria del DUA per atendre la neurodiversitat (cada vegada més present a les aules), i fins i tot va donar pautes per treballar també amb alumnat neurotípic ( la durada dels cicles d’atenció, els ritmes cicardians, les motivacions intrínseques i extrínseques de l’alumnat…) El Disseny Universal d’Aprenentatge (DUA) és un marc conceptual fonamentat amb la neurociència, la psicologia de l’aprenentatge i la psicologia cognitiva. El DUA permet trencar amb el mite de l’estudiant mitjà i el currículum rígid, i ofereix oportunitats d’aprenentatge a totes les persones. El DUA permet partir de la variabilitat humana amb la finalitat de dissenyar en funció d’ella i personalitzar l’aprenentatge.

Els principis del marc DUA estan alineats amb les xarxes neuronals d’aprenentatge. Per això, és important començar recordant l’anatomia i la morfologia funcional del cervell. En paraules de David Bueno, una manera d’interpretar l’anatomia morfològica i funcional del cervell en clau educativa és considerant què s’aprèn, com s’aprèn i per què s’aprèn. El conferenciant també va aprofitar per parlar del concepte de ‘benestar emocional’, que no és sinònim de felicitat; i també de la necessitat de crear vincles per part del professorat a fi de motivar i implicar l’alumnat en les sessions d’aula.