Dossier pedagògic del projecte WIRE, Women in Resistance

Us fem difusió del dossier pedagògic del projecte WIRE, en què han col·laborat membres del grup de treball  DEMD-Lleida. El Projecte WIRE, Women in Resistance, neix amb l’objectiu de situar el paper de les dones, com a agents i víctimes, al centre de les narratives històriques actuals de resistència a Europa, amb la finalitat d’ajudar a remodelar el discurs de la memòria democràtica i els valors que hi estan associats. WIRE no només pretén identificar dones que van participar en diversos moviments de resistència a Europa, sinó que busca reconstruir i donar a conèixer públicament la memòria de  dones en resistència, dones que, de moltes maneres, van fer de la resistència una condició de vida. Alhora, WIRE busca plantejar una alternativa al concepte mateix de resistència assentat a Europa. Una narrativa que reconegui que la resistència no va ser necessàriament armada ni violenta, i que identifiqui les dones com a subjectes actius i conscients, més que com a víctimes o heroïnes.

El dossier us proposa portar aquest objectiu a l’aula a través del cas de 12 resistents, dones nascudes arreu de l’Estat que ens permeten endinsar-nos en la realitat de la dura postguerra espanyola i el context de la Segona Guerra Mundial a través de les seves accions individuals. El projecte està dirigit a intentar donar visibilitat i recuperar el paper de la dona en els moviments de resistència a Europa, sovint ocult o menystingut en la historiografia.

El consorci WIRE disposa d’un web propi i està format per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que coordina el projecte, i el Memorial Democràtic, en representació d’Espanya; la Villa Decius Association, de Polònia, la Scuola di Pace di Monte Sole, d’Itàlia, i Contemporary Social History Archives (ASKI), de Grècia. Durant dos anys, aquestes entitats organitzaran activitats destinades a establir un vincle entre el coneixement acadèmic del paper de la dona en els moviments de resistència i la promoció de la consciència històrica entre la ciutadania. Juntament amb els alumnes que participaran en les activitats del projecte, s’identificaran dones que van participar en diversos moviments de resistència a Europa, se’n reconstruiran els records i els donaran a conèixer públicament en una exposició del projecte en línia.