Canal de reporters

El projecte Canal de reporters consisteix en la creació d’una plataforma o canal des del qual els alumnes de primària i secundària comparteixen amb altres centres i amb la comunitat educativa en general les pròpies produccions audiovisuals en diferents llengües elaborades des dels seus centres i localitats.

El projecte cerca ell desenvolupament de les capacitats, habilitats i destreses de l’alumne pròpies de la competència digital i el desenvolupament de la competència comunicativa a nivell oral escrit. alhora, són una magnífica oportunitat per interrelacionar els aprenentatges amb les diferents àrees i afavorir un desenvolupament competencial integrat.

L’ús de les eines digitals vol propiciar l’existència d’entorns de treball dinàmics i flexibles que facilitin l’adaptació de les activitats de l’alumnat tenint en compte les seves necessitats educatives.

El projecte del Canal de Reporters té com a finalitat promoure activitats de periodisme escolar als centres educatius per tal de fomentar l’esperit crític i l’alfabetització mediàtica.

La proposta convida a aprofitar activitats que ja realitzen el centres i enriquir-les i afavorir el treball en xarxa i col·laboratiu i, a la vegada, desenvolupar l’autonomia de l’alumnat a partir d’activitats periodístiques de diferent tipologia (notícies en format escrit, radiofònic o audiovisual).

Tanmateix, la proposta afavoreix el treball de les competències lingüístiques i digitals de mestres i alumnes a partir d’activitats que giren al voltant del periodisme ciutadà i fomenten de l’ús de les diferents llengües d’ús habitual als centres. Cal dir també que l’elaboració i selecció de les activitats ha comptat amb la participació de l’eduCAC.

L’activitat s’adreça als docents de qualsevol de les etapes educatives de tots els centres públics i concertats. La proposta vol fomentar el treball continuat d’activitats periodístiques al centre i la creació d’un consell de redacció bàsic i funcional; per això es recomana la participació de més d’un docent del mateix centre.

L’activitat formativa es durà a terme entre l’11 i el 15 de juliol (de 9 a 13 hores).

La formació serà virtual i síncrona i estarà adreçada a docents de totes les etapes educatives interessats a dur a terme el projecte al seu centre.

Les cinc sessions, de quatre hores cadascuna, estaran dividides en dues franges:

• Una primera franja de 9h a 10:45h on s’abordaran els aspectes teòrics i d’implementació a l’aula.
  • I una segona franja de 11h a 13h, on es treballaran aspectes tècnics dels elements tecnològics necessaris per a poder desplegar el projecte.

El curs tindrà una durada de 30 hores: 20 hores síncrones i 10 hores d’altres requisits. No calen coneixements previs per a la realització del curs.

La formació proposa als docents una tasca final d’elaboració i disseny d’un projecte organitzatiu per tal de dur a terme activitats que afavoreixen la competència digital i comunicativa de l’alumnat al seu centre.

La formació convida també als docents a afegir-se al projecte Canal de Reporters i impulsar des del seu centre la creació i difusió de continguts, formant part de la xarxa de centres que participen del projecte per tal de conèixer i compartir experiències i iniciatives inspiradores.