21 de febrer: Dia Internacional de la Llengua Materna

La idea de celebrar el Día Internacional de la Llengua Materna va ser una iniciativa de Bangladesh. Va ser aprovat a la  Conferència General de la UNESCO de 1999  i s’ha observat a tot el món des de l’any 2000.

El Dia Internacional de la llengua materna posa de manifest que les llengües i el multilingüisme poden fomentar la inclusió, i que els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) es centren a no deixar ningú enrere. La UNESCO fomenta i promou l’educació multilingüe basada en la llengua materna o primera llengua. Es tracta d’un tipus d’educació que comença en la llengua que domina millor l’alumne i després introdueix gradualment altres llengües. Aquest plantejament permet als alumnes la llengua materna dels quals és diferent de la llengua d’instrucció salvar la distància entre la llar i l’escola, descobrir l’entorn escolar en una llengua familiar i, així, aprendre millor.

El tema del Dia Internacional de la Llengua Materna 2023, “ Educació Multilingüe, la necessitat per transformar l’educació ”, explorarà i debatrà el potencial del multilingüisme per transformar l’educació des d’una perspectiva d’aprenentatge permanent i en diferents contextos. Així mateix, el tema està en consonància amb les recomanacions formulades durant la Cimera sobre la Transformació de l’Educació , en què també es posa l’accent en l’educació i les llengües dels pobles indígenes.

El multilingüisme contribueix al desenvolupament de societats integradores que permeten la coexistència i enriquiment mutu de múltiples cultures, visions del món i sistemes de coneixement.

Marc per al plurilingüísme (XTEC)

Fets curiosos sobre diversitat lingüística: https://takelessons.com/blog/language-facts-z14 i també https://facts.net/language-facts/