L’origen de les Festes cristianes

Castanyada o Halloween?  Ja fa alguns anys que en aquestes dates que ens trobem s’inicia el debat de si hem de celebrar la tradicional castanyada o el Halloween a les escoles i instituts.  Des del Camp d’aprenentatge del Ripollès us proposem que aneu una mica més enllà seguint la competència “interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals” per tal de desenvolupar l’esperit crític als nostres alumnes i decidir com ho duem a terme i perquè.

És costum a Catalunya, per influencia o tradició catòlica, celebrar dos dates més o menys relacionades amb els morts o els esperits: el dia 1 de novembre, conegut amb el nom de Tots els Sants,  es recorda i es celebra  que tots els cristians, un cop acabat el seu pas per aquesta vida, poden esdevenir sants i ressuscitar  feliços a la fi dels temps; la segona data, el dia 2 de novembre, és la Commemoració dels Fidels Difunts, dia de la visita al cementiri  per pregar i recordar els difunts. Es diu també que  el dia 1 de novembre els vius visitem els morts, i que l’endemà, 2 de novembre, els morts ens visiten a nosaltres. En aquesta festa s’acostuma a anar als cementiris, menjar panellets, castanyes i moniatos, o fer representacions teatrals.  En els darreres anys però, a les escoles i barris catalans també se celebra la festa de Halloween incorporada dels països anglosaxons coneguda anteriorment com a All Hallows Eve (vigília de Tots Sants).  Per celebrar-la també es fan menjars típics d’aquest dia, disfresses relacionades amb els morts, o el famós trick or treat? (truc o tracte?).  Aquest fet de celebrar dues festes similars, però diferents a l’hora, ens fa plantejar el tema de si aquesta festa ha estat sempre catòlica, celta o quin és el seu veritable origen.  D’aquesta manera podrem entendre perquè la celebrem i com és que uns i altres la celebrem diferent.  També, en un altre moment, ens podrem intentar imaginar com se celebrarà a Catalunya en un futur tal i com evoluciona la societat actualment.

Si pretenem promoure l’esperit crític potser estaria bé que ens plantegem anar a buscar l’origen dels fets per poder-ne fer una valoració.  Relacionant-ho amb Tots Sants potser caldria saber també perquè se celebra aquesta festa en aquestes dates?  Moltes de les festes classificades com a cristianes en l’actualitat podríem trobar el seu origen gairebé tan enllà com l’aparició de l’homo sàpiens a la Terra.  Des de sempre els humans hem tingut la necessitat d’entendre el motiu i la causa de les coses i l’evolució de la vida.  Amb la falta de tecnologia i coneixements és molt difícil entendre segons què en determinats moments de la història. És per això que molt sovint hem atribuït aquestes explicacions a fets del més enllà.  En el cas de les dates que centren aquest post ens trobem que les hores de llum s’escurcen i cada dia és més fosc, cada vegada fa més fred, la vegetació canvia de color, hi ha molts arbres que perden les fulles, hi ha animals que inicien a hivernar, entre altres coses.  Això necessita una explicació.  La més fàcil és relacionar-ho amb que tot passa per un procés de mort.

Per altra banda, potser ens ajudarà a entendre-ho més bé si ho sabem connectar amb altres festes, dates i conceptes.  En aquest sentit doncs, què passa amb la festa de Pasqua, Quaresma, Sant Joan, o fins i tot Nadal?  Aquest potser és un debat que podeu continuar al centre tenint present diferents aspectes o comparant les festes tradicionals catalanes i d’arreu, l’origen i adaptació en les diferents cultures, etc.

A continuació us deixem tres enllaços que segur us ajudaran en aquest sentit.