Fitxa didàctica
- Nivell educatiu recomanat : cicle superior de primària
- Matèries: Coneixement del medi social, història i llengua catalana.
- Durada: Un matí o una tarda combinat amb altres tallers de vida medieval: jocs medievals i arquitectura medieval, en aquest s’explicarà la llegenda de les bruixes que van ajudar a construir l’església de Fustanyà.
- Tipus d’activitat: Inclou buscar els ingredients amagats, l’experiment de fer una poció, contacontes d’una llegenda i col·loqui sobre l’època medieval, les bruixes i la seva persecució a l’època moderna.
- Aportació a les competències:
- Àmbit cultura i valors
- Àmbit social (ciències socials)
- Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia)
- Àmbit personal i social.
- Àmbit cultura i valors.
- Àmbit de l’educació física.
- Objectius:
- Conèixer en quin context se les va perseguir
- Aprendre d’aquest boc expiatori per no reproduir-ho a l’escola amb l’assetjament escolar, o en general a la societat amb col·lectius discriminats.
- Descripció de l’activitat:
- Treball previ a l’escola:
- Treball sobre l’època medieval i l’època moderna
- Activitat durant l’estada:
- Es buscaran els ingredients de la poció amagats pel jardí de l’alberg de Planoles.
- Es farà l’experiment de barrejar-los.
- S’explicarà la llegenda de l’Ares.
- S’extrauran les conclusions de com va canviar a finals de l’època medieval la vida per aquestes persones que vivien al marge de les normes socials, però sobretot entrada l’edat moderna.
- Material que han de dur els alumnes:
- Roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
- Proposta de treball posterior:
- Lectura del còmic Bruixes 1671 l’any del diluvi.
- Experiments i simulacions diverses a partir de reaccions químiques.
- Les bruixes entre el mite i la realitat. Què hi ha de cert en tot plegat? Debats, treballs, exposicions, recerques vàries aclarint conceptes.
- Treball previ a l’escola: