Taller de bruixeria

Fitxa didàctica

• Nivell educatiu recomanat : cicle superior de primària
  • Matèries: Coneixement del medi social, història i llengua catalana.
  • Durada: Un matí o una tarda combinat amb altres tallers de vida medieval: jocs medievals i arquitectura medieval, en aquest s’explicarà la llegenda de les bruixes que van ajudar a construir l’església de Fustanyà.
  • Tipus d’activitat: Inclou buscar els ingredients amagats, l’experiment de fer una poció, contacontes d’una llegenda i col·loqui sobre l’època medieval, les bruixes i la seva persecució a l’època moderna.
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit social (ciències socials)
    • Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia)
    • Àmbit personal i social.
    • Àmbit cultura i valors.
    • Àmbit de l’educació física.
  • Objectius:
    • Conèixer en quin context se les va perseguir
    • Aprendre d’aquest boc expiatori per no reproduir-ho a l’escola amb l’assetjament escolar, o en general a la societat amb col·lectius discriminats.
  • Descripció de l’activitat:
    • Treball previ a l’escola:
      • Treball sobre l’època medieval i l’època moderna
    • Activitat durant l’estada:
      • Es buscaran els ingredients de la poció amagats pel jardí de l’alberg de Planoles.
      • Es farà l’experiment de barrejar-los.
      • S’explicarà la llegenda de l’Ares.
      • S’extrauran les conclusions de com va canviar a finals de l’època medieval la vida per aquestes persones que vivien al marge de les normes socials, però sobretot entrada l’edat moderna.
    • Material que han de dur els alumnes:
      • Roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
    • Proposta de treball posterior:
      • Lectura del còmic Bruixes 1671 l’any del diluvi.
      • Experiments i simulacions diverses a partir de reaccions químiques.
      • Les bruixes entre el mite i la realitat. Què hi ha de cert en tot plegat? Debats, treballs, exposicions, recerques vàries aclarint conceptes.