Descoberta de Ripoll – Escape Town

Fitxa didàctica

• Nivell educatiu recomanat: a partir de cicle superior de primària en endavant.
  • Matèries: Coneixement del medi social i cultural, història, llengua i literatura catalanes.
  • Durada: 2 hores aprox.
  • Tipus d’activitat: Joc de pistes que ens portarà a descobrir part de la història i llegendes del poble.
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit social (ciències socials)
    • Àmbit personal i social
    • Àmbit de l’educació física
  • Objectius:
    • Aprendre a orientar-se per la població de Ripoll.
    • Fomentar l’observació atenta del patrimoni cultural.
    • Gaudir de l’itinerari i comportar-se respectuosament amb el medi ambient, natural i urbà.
    • Aprendre a observar, identificar, descriure i valorar elements significatius i béns que componen el patrimoni cultural de la localitat.
  • Descripció de l’activitat:
    • A partir de la llegenda d’un monjo que va fer tractes amb el diable i amb el repte d’ajudar-lo a escapar, els i les alumnes hauran de localitzar diferents punts d’interès on podran resoldre diferents enigmes.  Cada vegada que solucionin un dels enigmes plantejats col·leccionaran un  dels versos de l’encanteri redactat en llatí que ha d’ajudar a alliberar el monjo del diable.  Gràcies a aquest joc els alumnes descobriran els diferents racons de la vila i la història que s’hi amaga.
  • Proposta d’activitats posteriors:
    • Creem el nostre propi escape town d’escola/barri/poble.
    • Creem un itinerari de llocs d’interès al nostres poble/barri.
    • Agermanament amb una altra escola i fer de guies del nostre poble/barri.
    • Organitzar una cursa d’orientació urbana.
    • Treballem diferents tipus de mapes.
    • Mobile History Map
    • Personatges singulars relacionats amb la nostra població.
    • Llegendes i mites relacionats amb la nostra població.
  • Material:
    • Per grups reduïts, des del CdA es facilitarà una motxilleta per grup on hi ha diferents materials per al desenvolupament del joc, com ara: caixes tancades amb cadenats, sobres, pergamins, mapes, jeroglífics, etc. (subjecte a modificacions)
    • Per grups més nombrosos i principalment de secundària es pot dur a terme a partir d’una versió mòbil on els alumnes duen a terme l’activitat autònomament.
    • És recomanable portar roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.