Projectes

Projecte Riusproj-rius

Dins el marc de l’Associació Hàbitats el Camp d’Aprenentatge del Ripollès col·labora activament en el Projecte Rius. Amb la col·laboració dels alumnes que realitzen l’activitat Estudi d’un riu pirinenc, es prenen un seguit de mesures científiques i es mostreja la zona fluvial per tal d’avaluar l’estat ecològic del riu. Aquestes dades són enviades a l’Associació Hàbitats, les quals, un cop estudiades i analitzades s’utilitzen per publicar l’anuari de l’Informe Riuscat on es valora l’estat ecològic dels nostres rius, la seva evolució i possibles actuacions de millora i prevenció.

A partir del 2022 tenim a disposició dels centres una una base de dades pròpia del CdA del Ripollès.  En aquesta, els mateixos centres que duguin a terme el treball del riu Rigat a Planoles, podran buidar les seves dades i conclusions i comparar-la amb les dels altres centres en altres èpoques de l’any o en altres situacions.  Aquesta base de dades ha estat creada amb la finalitat de crear algun treball posterior a l’estada o sortida al Ripollès.

Mobile History Map

mhm_1

Mobile History Map (MHM) és un projecte pioner del programa mSchools que potencia el treball col·laboratiu amb solucions mòbils en l’àmbit de les Humanitats. Aquesta iniciativa parteix d’una nova aplicació mòbil de geolocalització que permet als alumnes crear contingut relatiu a punts d’interès propers al seu centre educatiu i desenvolupar les seves competències digitals. Des del CdA del Ripollès acompanyem i donem suport en la participació dels centres d’educació primària i secundària de Catalunya al MHM.

Alguns centres creen els seus propis mapes amb els recursos que disposa aquesta aplicació.  A la pestanya RECURSOS d’aquesta web podreu veure i usar diferents jocs de preguntes i respostes o caça tresors entre altres funcionalitats situades a la comarca del RIpollès.

Descobrim el Ter i el Freser

Centres de Ripoll conjuntament amb el Camp d’Aprenentatge del Ripollès estudiem i descobrim el riu Ter i Freser.

Des del CdA facilitem material als alumnes per tal d’aprofundir en la descoberta del riu com a ecosistema i també realitzem una sortida al propi riu, en què els alumnes estudien i comparen les característiques físiques, químiques i biològiques i l’entorn i social del riu Ter i Freser al seu pas per Ripoll.

Els 4 cims de Ripoll

Projecte que consta de 4 itineraris a peu circulars pels cims de Ripoll.  Aquestes sortides es realitzen en diferents dies amb la intenció de de fer d’investigadors. Han de buscar indicis de la presència d’animals, com poden ser excrements, restes de menjar, petjades, nius, plomes, etc, i humana, com per edificacions antigues, torres elèctriques, camins, etc. S’observaran els diferents tipus de boscos, es classifiquen alguns arbres i arbusts amb l’ajuda d’una guia de vegetació. S’expliquen llegendes i curiositats de l’entorn, etc. Prèviament a les sortides es planteja als alumnes el repte de decidir si cal mantenir, preservar i/o potenciar l’itinerari realitzat segons el seu valor natural i històric.

Avaluació de l’impacte ambiental

Prèviament es planteja als alumnes el repte de si cal o no fer la variant de Toses. Per tal de dur a terme l’estudi es duran a terme les següents activitats incloses al catàleg però lligades per el fil conductor de l’impacte ambiental: Camí de Nevà, Dòrria un poble pirinenc, Descoberta de Planoles i Planés, Ecologia del riu.  Un cop realitzades els i les alumnes estaran en disposició de fer el seu propi estudi emetent un judici justificat.