Projecte “4 cims de Ripoll”

• Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes a partir de primària.
  • Matèries: medi natural, social i cultural, educació física, llengua catalana i llengua castellana.
  • Durada: 2 itineraris d’un matí cadascun, i dos de tot el dia.
  • Tipus d’activitat: projecte que consta de 4 itineraris a peu circulars pels cims de Ripoll en diferents dies.
  • Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit personal i social
    • Àmbit de l’educació física
    • Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia)
    • Conèixer els tipus de boscos/arbres. (bosc de ribera, pineda, roureda i fageda.)
    • Trobar i veure rastres d’animals, humans i natura. (feixes, edificacions excrements, petjades, caus, fruits d’arbres, gal·les, pista descens btt, itineraris marcats, etc.)
    • Connectar-se amb l’entorn a través dels sentits i les emocions (cal ser conscients, respectuosos…)
    • Conèixer l’evolució cultural i històrica de les zones de l’itinerari de la sortida.
    • Reconèixer tot orientant-se punts de referència de Ripoll i comarca.
    • Valorar l’impacte dels humans a l’entorn.
    • Gaudir d’una sortida a l’entorn proper amb un mínim d’exigència física.
    • Treball previ a l’escola:
      • Es motivarà als alumnes a partir d’un conte inventat i de la necessitat d’esbrinar si cal o no conservar, promocionar aquests itineraris pròxims a Ripoll.
    • Itinerari durant l’estada:
      • Durant la ruta els alumnes han de fer d’investigadors. Han de buscar indicis de la presència animals, com poden ser excrements, restes de menjar, petjades, nius, plomes, etc, i humana, com per edificacions antigues, torres elèctriques, camins, etc. S’observaran els diferents tipus de boscos, es classifiquen alguns arbres i arbusts amb l’ajuda d’una guia de vegetació. S’expliquen llegendes i curiositats de l’entorn, etc.
      • Recorregut Catllar: https://ca.wikiloc.com/rutes-a-peu/volta-al-catllar-95588036
      • Recorregut Sant Roc: https://ca.wikiloc.com/rutes-a-peu/sant-roc-94394674
      • Recorregut Sant Antoni:
      • Recorregut Sant Bartomeu: https://ca.wikiloc.com/rutes-a-peu/sant-bartomeu-94394004
  • Material que han de dur els alumnes: motxilla, cantimplora, roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja. dues de les quatre sortides seran de tot el dia per la llargada i exigència del recorregut, mentre que les altres dues seran sortides de matí.
  • Propostes de treball posterior:
    • Arbres i arbustos propers al centre/població. Col·lecció i classificació de fulles i fruits.
    • Orientació. Treballem amb diferents tipus de mapes. Localització de punts d’interès, etc.
    • Debatem si cal mantenir-los, recuperar-los o no cal fer res.
    • Realitzem itineraris turístics historico-naturals i els publicitem.