Via Annia

• Nivell educatiu recomanat: ESO, batxillerat i cicles formatius.
  • Matèries: ciències naturals, historia romana i medieval, llengua catalana i llatí, educació física.
  • Durada: 4.5 hores aprox.
  • Tipus d’activitat: itinerari a peu no circular per la via romana que comunica la Garrotxa amb el Ripollès pel coll del Capsacosta, fent d’investigadors per esbrinar si el recorregut és d’interès cultural i/o natural, sí està ben conservat o si caldria més mesures de protecció.
  •  Aportació a les competències:
    • Àmbit cultura i valors
    • Àmbit lingüístic
    • Àmbit personal i social
    • Àmbit de l’educació física
    • Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia)
    • Interpretar la cosmovisió que contenen els fets històrics i les manifestacions culturals romanes, i establir vincles amb els temps actuals.
    • Valorar el patrimoni cultural grecoromà com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació.
    • Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
    • Gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.
    • Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
    • Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
    • Treball previ a l’escola: Per familiaritzar-se amb l’imperi romà elaboren una màscara individualment (opcional), i en grups una poesia que resumeixen mitologia romana, una recepta de sirapa per menjar i reservar-ne una mica per oferir als déus en una libació a mig camí.
    • Itinerari durant l’estada: Durant la ruta els alumnes han de fer d’investigadors. Han de marcar en una fitxa els indicis de la presència d’elements naturals (rastres d’animals, pol·linitzadors, microclimes…) i de la via romana (mil·liari, clavegueres, voreres). Segons el nivell educatiu, es fa més o menys incidència sobre l’impacte de l’activitat humana sobre el medi. A mig camí en un escenari natural rocós interpreten els seus poemes mitològics amb les mascares decorades per ells i elles, per acabar fem una libació als déus amb aigua i oli.
    • Recorregut: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/via-annia-74442199
    • Proposta de treball posterior:
      • A partir de les dades obtingudes durant l’itinerari, l’alumnat haurà de treure conclusions guiat pels Índexs de conservació del patrimoni i qualitat natural.
      • Estudi de la vegetació segons solei/obaga.
      • Crequem restes arqueològiques al territori, les documentem i les geolocalitzem.
      • Mobile History Map
      • Els camins de l’imperi Romà passat, present i futur.
  •  Material que han de dur els alumnes: motxilla, aigua i esmorzar, roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.