Anem de fira per entendre d’història

El 15 d’octubre es va celebrar un cop més la tradicional Fira de Santa Teresa i la Fira Catalana de l’ovella.  Aquesta fira es porta a terme a Ripoll des del 1843.  Una mostra que apropa al visitant a l’activitat agrícola i ramadera, especialment el bestiar de la raça ovina ripollesa.  Una mostra amb 178 anys d’història.  Antigament amb l’arribada de la tardor i la possibilitat que caiguin les primeres nevades, els ramats comencen a baixar de les muntanyes abans que els agafi el fred.

Tradicionalment, a la primavera, tots els pastors les pujaven el mateix dia per tal d’aprofitar les pastures d’alta muntanya i l’època de bonança. Ara, amb el fred a tocar, s’han de fer baixar.  En l’actualitat es representen aquestes anades i vingudes de la muntanya amb els ramats amb la Festa de la llana i casament a pagès al maig, i la Fira Catalana de l’ovella i fira de Sta. Teresa a l’octubre.

Durant la Fira de Santa Teresa es porta a terme el tradicional esmorzar de productes derivats del xai, la mostra d’explotacions de bestiar oví, prioritàriament de raça ripollesa, i el concurs al millor marrà, lot d’ovelles, lot de xaies i el millor animal de la fira que puntuarà el jurat format per veterinaris i ramaders. També hi ha el concurs d’endevinar el pes d’un xai amb la recompensa del mateix xai pel que l’encerti.  Aquestes activitats es reprodueixen en record de temps passats.

Des del CdA del Ripollès trobem importantíssim la preservació i promoció d’aquestes festes per tal d’entendre més bé les nostres tradicions, història, cultura i territori, així com a recurs per treballar tots aquests aspectes a l’escola d’una forma més vivencial.

Hem començat amb força

Feia anys que no es recordava un inici de curs i un planning tan ple com el que tenim per aquest 21-22.  De fet, encara aquestes setmanes anem reben correus o trucades de centres que ens demanen si hi ha alguna possibilitat de realitzar estada al Camp d’aprenentatge del Ripollès.  Ens sap molt greu contestar que de moment no hi ha lloc sinó és que no hi ha cap baixa.  Llavors és quan animem als centres a que estiguin atents i facin la preinscripció cap al mes de maig.

Com dèiem, aquest setembre hem començat fent un munt d’activitats d’un dia (sortides).  Hem estat amb l’escola Mestre Andreu a Sant Joan de les Abadesses descobrint la riera d’Arçamala, des de l’escola Joan Maragall de Ripoll han estat a Planoles a fer un treball d’investigació al riu, hem anat al bosc a buscar rastres amb l’escola Pirineu de Campdevànol i l’escola Segimon Comes, i hem treballat conceptes d’orientació mentre descobrien el poble amb l’escola Segimon Comes de Sant Quirze de Besora.  A banda de treballar amb alumnes també hem aprofitat per repassar rutes i activitats, així com col·laborar amb el festival de cine Terra Gollut de la Vall de Ribes.

Entra al post per veure les fotos més grans.

Des d’on provenen les escoles que ens visitaran aquest curs 21-22?

Encetem un nou curs!

Tot i passar-ne un parell amb moltes incerteses, inestabilitat i potser una manera de fer un pel diferent al que estàvem acostumats, hi ha un munt d’escoles que confien en nosaltres i en la manera de fer dels camps d’aprenentatge.  Aquest curs que es presenta hem fet un sold out (tot ple), a data d’avui, tenim confirmades 24 sortides (activitats d’un dia) i 37 estades (activitats de 2 o més dies on les escoles pernocten a l’alberg Pere Figuera de Planoles).  En total atendrem més de 2800 alumnes d’arreu de Catalunya i les Balears.  Per això, ens fa molta il·lusió publicar el mapa de les localitzacions de les escoles i instituts que ens visitaran aquest curs.

Els camps i entorns d’aprenentatge (CdA i EdA) som serveis educatius de suport curricular i de caràcter interterritorial que treballem conjuntament amb els centres educatius. El valor afegit dels camps d’aprenentatge és promoure l’aprenentatge competencial dels alumnes a partir d’activitats didàctiques en entorns naturals, socials i culturals singulars de Catalunya. En el nostre CdA ens centrem bàsicament en la natura, cultura i romànic pirinenc i prepirinenc, omnipresents a la comarca del Ripollès.

Preinscripció Camps i Entorns d’aprenentatge curs 21-22

Del proper dia 10 de maig i fins al 4 de juny de 2021 romandrà obert el període de preinscripció per a realitzar estades i sortides de dia als Camps i Entorns d’Aprenentatge de Catalunya durant el curs 2021-2022.
Calendari:

• Sol·licituds d’inscripció en període ordinari: del 10 de maig… Llegeix més»

El dia de la Terra

El Dia de la Terra és un dia festiu celebrat en molts països el dia 22 d’abril. Aquesta celebració va ser iniciada als EUA l’any 1970 i actualment està coordinada a nivell mundial per l’Earth Day Network.  També se celebra el naixement del moviment ambientalista modern.  El Dia de la Terra s’ha… Llegeix més»

D’on provenia el peix que es menjava a Ripoll?

Sí! Ho has vist bé!  És Tossa de Mar. (podeu comparar les dues fotos movent la barra central d’un costat a l’altre)
Potser us preguntareu perquè publiquem una foto antiga d’aquesta població costera.  Doncs bé, Tossa de Mar era un dels territoris de domini del Monestir… Llegeix més»

Valoració de la 1a visita virtual a Ripoll

Aquest dilluns hem dut a terme la 1a visita virtual de Ripoll.  Ha estat una activitat molt semblant a la que fem habitualment des del Camp d’Aprenentatge del Ripollès amb els grups d’alumnes dels centres que venen a visitar la capital de comarca, però… Llegeix més»