“Ep, les mans ben netes”

L’Agència Catalana de Seguretat Alimentària (ACSA) va editar el 2018 un conte per al programa Ep, les mans ben netes !. Aquest programa és una iniciativa adreçada als centres educatius que promou la rentada de mans com una eina eficaç i efectiva per prevenir malalties causades per microorganismes, incloses les toxiinfeccions alimentàries i que ara, amb la crisi de la COVID-19, resulta força rellevant tornar-lo a posar en circulació

Llegeix més»

Pla personalitzat d’estiu del Departament d’Educació

 

El pla personalitzat d’estiu és un conjunt de propostes educatives que s’adapta a les característiques i necessitats de cada alumne i alumna. Té la finalitat de donar continuïtat a la dinàmica escolar i de minimitzar els efectes negatius que el temps de confinament hagi pogut tenir en aquests i aquestes des d’un punt de vista emocional, cognitiu o competencial. I ha de tenir en compte les experiències i situacions singulars de cada alumne o alumna, a la vegada que ha d’esdevenir un instrument que ajudi a donar una resposta a la situació personal que pugui haver viscut cada infant o jove per contribuir a una certa normalització dels contextos d’aprenentatge sense pretendre recuperar ni completar cap programa.

En paral·lel, el CRETDIC (Centre de Recursos Educatius per al Trastorn del Desenvolupament i la Conducta) ha elaborat el document El retorn de l’alumnat i el professorat als centres. Criteris i orientacions per al retorn als centres després de confinament per la Covid-19 (maig 2020) (sintetitzat en aquesta infografia), el qual es recull els aspectes emocionals claus pel retorn als centres i recomanacions per atendre a tota la comunitat educativa: alumnes, famílies i professionals, atenent l’aspecte emocional com a eix vertebrador per tal de facilitar la transició d’aquesta reincorporació als centres amb cura i respecte.

Llegeix més»

Corrupció! Revolta ètica

L’Oficina Antifrau de Catalunya ha dissenyat l’exposició divulgativa “Corrupció! Revolta ètica” que pretén incentivar la reflexió sobre aquest fenomen i la seva importància en la construcció d’una democràcia avançada, però també vol provocar una reflexió personal sobre els àmbits en què l’actitud personal del visitant podria modificar i millorar els sistemes corruptes a petita escala.

La corrupció és un fenomen corrosiu que pot abocar a crisis socials, econòmiques i polítiques molt profundes, generant desànim i impotència en la població i afeblint la democràcia i, per tant, els drets humans. El relat expositiu detalla que els comportaments corruptes i fraudulents sorgeixen en societats d’una certa ambigüitat moral, en què predomina l’individualisme, el relativisme i s’hi posa de manifest la crisi de valors.

L’exposició es pot visitar de manera virtual fent un tomb de 360º. Disposa d’unes guies per ser consultada en família o grup, amb el professorat fent acompanyament als alumnes de 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius de grau mitjà i superior i, també, material didàctic complementari.

|Accés a l’exposició|

El Telenotícies de Televisió de Catalunya també va fer un reportatge relacionat amb aquesta qüestió: Joves i corrupció: reflexions en temps de confinament, que podeu visionar tot seguit.  Llegeix més»

JOC «Parelles de la nostra història»

El Museu d’Història de Catalunya ens proposa un joc per fer en família des de casa i passar una bona estona plegats: el joc de les parelles de la nostra història! Entrenarem la memòria a la vegada que, de passada, descobrim les diferents èpoques històriques i alguns dels seus trets característics.

Jugar-hi és ben senzill, només heu de descarregar els arxius que trobareu al peu d’aquesta pàgina i seguir les instruccions per construir les fitxes del joc. Llegeix més»

La situació de l’aïllament prolongat. Els seus efectes sobre la infància i l’adolescència

Els professionals dels EAP, SIEI i del CRETDIC dels serveis territorials al Baix Llobregat del Departament d’Educació van destinar la trobada d’intercanvi d’experiències del mes de maig a l’anàlisi sobre el futur retrobament a les pràctiques educatives, en els centres educatius, tan bon punt la situació sanitària ho faci possible.

A continuació se us ofereix una presentació que aborda aquest tema i que recull de documentació que us pot aportar elements de reflexió en la situació complexa que s’albira, especialment en l’inici del primer trimestre del curs 2020-2021.

Llegeix més»

El paper dels infants en la transmissió del nou Coronavirus

El Departament de Salut ha emès un informe en relació amb els infants i la transmissió del coronavirus per tal que les direccions dels centres el facin arribar en còpia, per indicació de la Secretària General del Departament d’Educació, a tot l’equip docent del centres públics, independentment dels ensenyaments que s’hi imparteixin. També s’ha fet arribar a les direccions dels centres concertats, llars d’infants del Departament, EOI, CFA, CEE del DE i de titularitat municipal i regidores i regidors. A continuació podeu consultar l’esmentat informe:

Llegeix més»

Estrena del documental LA NOVA ESCOLA al Docs Barcelona

Per què ha de servir l’escola, avui? Aquesta pregunta va propiciar una revolució educativa a través del programa Escola Nova 21. La Nova Escola segueix els tres anys de vida del programa, que promou l’aprenentatge competencial i que ha generat una revolució educativa a Catalunya. Observant el fenomen des d’una perspectiva d’espècie i analitzant-ne el context històric i científic amb les veus científiques més qualificades, el film s’endinsa en l’aventura dels seus impulsors i d’aquells que han estat al centre de l’experimentació dels nous mètodes implementats. Es pot canviar un sistema educatiu des de baix cap a dalt amb èxit?

Llegeix més»