18 de desembre: Dia internacional del Migrant

El dia 18 de desembre es commemora el Dia Mundial de les persones migrants. Un dia per tenir present per visibilitzar els reptes i adversitats de les persones que es veuen obligades a abandonar els seus països, per reflexionar sobre la solidaritat entre els pobles… Llegeix més»

Trobada de CLICS del Vallès Occ

El dilluns 28/11/22 vam fer la primera trobada virtual amb els nous i noves CLICS dels centres del Vallès Occidental. Vam estar presents 84 persones i vam parlar de la figura CLIC i les seves funcions. Aquesta figura resulta, més que mai, indispensable per fomentar l’ús de la llengua catalana, la cohesió i la mirada intercultural. Entre altres qüestions, va sorgir la necessitat d’estar en contacte i comptar amb recursos per poder dinamitzar actuacions de sensibilització a les escoles i instituts.

Davant l’arribada constant de famílies nouvingudes i alumnat nouvingut, és un repte emergent fer-los una bona acollida emocional i comptar amb un protocol d’acollida conegut per tots els docents dels centres. Vam estar d’acord, també, que el primer de tot és comptar amb una mirada empàtica per posar-nos a la seva pell.

Sessió CLICS 22-23 (presentació en pdf)

El mètode científic

Us compartim  una proposta per treballar el Mètode Científic amb l’alumnat de primària i secundària elaborada per la Unitat de Cultura Científica i Innovació de la Universitat de Barcelona. 

 La proposta està publicada  al web del projecte i al web del Programa d’Activitats Escolars (PAE) del Consell d’Innovació Pedagògica de l’Ajuntament de Barcelona. La proposta parteix del visionament de l’episodi 1 de Ciència animada, centrat en l’explicació de les fases del mètode científic a nens i nenes de primària i primer cicle de secundària i disponible en català, anglès i castellà. A partir del contingut del capítol, aquest material proposa una anàlisi guiada i reflexió a l’aula entorn de les diferents parts de la metodologia experimental que regeix la ciència.

Amb l’ajut del docent responsable, l’alumnat podrà posar en pràctica els coneixements apresos amb un experiment i, com a producte final de la feina, elaborarà una peça audiovisual, pòster o còmic.

El projecte està pensat per fer-se en tres sessions, tot i que es pot adaptar fàcilment a les necessitats de l’aula. S’ofereixen propostes d’activitats alternatives, fitxes per omplir i la possibilitat de veure publicat el treball dels alumnes al web de La UB divulga, dins del portal de la Universitat de Barcelona.

 

Canal Veritasium català. Vídeos STEAM

Canal Veritasium català ja té nou vídeo: L’home que, sense voler, va matar més persones de la història
El vídeo tracta sobre Thomas Midgley, un científic que va causar dos desastres ambientals i la mort de milions de persones, en ser un dels principals responsables de la introducció del plom en la gasolina i l’aparició dels gasos CFC.

Veritasum català, tradueix el vídeos del canal oficial Veritasium, el canal de Youtube dedicat a la difusió científica per Derek Muller.

Els vídeos que en aquest moment podeu trobar al canal Veritasium català són els següents:

Us informem també que, des de fa poc, tenen  compte a twitter: @Veritasium_cat

Activitats per al 25N

La nostra criatura ja gateja i comença a donar les seves primeres passes! En aquesta sessió es va crear un l’espai de confiança meravellós a partir de les converses. Sabem que hi ha molta feina a fer però, el més important, ja ho hem aconseguit.

A partir de la 2a sessió del seminari de coeducació s’han recollit les activitats previstes del 25N que es durant a terme als centres educatius.

També us compartim el vídeo de la història de “Pepa y Pepe” de la meravellosa Carmen Ruiz Repullo. D’una forma molt dinàmica ens mostra els esglaons de les violències i ens evidencia com, de forma gairebé inconscient, es va avançant en el conegut iceberg de la violència de gènere.

27a Setmana de la Ciència

Del 12 al 21 de novembre es celebra la 27a edició de la Setmana de la Ciència.  Aquesta activitat està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) amb el suport del Departament d’Educació. La iniciativa s’adreça a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO i es fa en modalitat telemàtica.  Trobareu més informació en aquest enllaç.

Dia de la Ciència a les Escoles

Web pensament computacional

Pensament computacional

Aquest inici de curs el Departament d’Educació estrena web de pensament computacional, on trobareu tota la informació actualitzada sobre aquest tema, així com una sèrie de recursos, materials didàctics, vídeos… que esperem que us siguin molt útils a la vostra tasca diària!

El Pensament Computacional és considerat com una habilitat fonamental per a la vida en el segle XXI, i aquesta importància es reflecteix en el Pla d’Educació Digital de Catalunya. Aquest projecte de l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació té com a objectiu oferir materials didàctics i formació, per tal de treballar el pensament computacional a les aules, tot desenvolupant la competència digital de l’alumnat. Per més informació cliqueu sobre la imatge.

 

1a Sessió seminari Coeducació

Ha nascut una nova criatura al nostre SE, aquest cop no és ni nen ni nena, sinó que escollirà per si sola que vol ser en el futur. Us parlem del seminari de Coeducació, un espai de trobada amb els diferents referents de coeducació dels centres educatius del territori.

Amb molta força i il·lusió la Ingrid i la Laura, formadores i dinamitzadores del seminari, ens han portat a la reflexió del concepte de coeducació a partir d’activitats i dinàmiques engrescadores.

El seminari sembla que ha nascut amb molta salut i energia. Ara falta alimentar-lo i cuidar-lo com es mereix, per tal que es faci gran i deixi empremta a les aules.

Us compartim el padlet del seguiment de les sessions per aquells que no hi podeu assistir esteu al corrent de les activitats.

 

Programa de prevenció d’accidents Game Over adreçat als joves

“Game Over” és un programa de prevenció de l’accidentalitat que es fa als centres educatius de secundària (joves d’entre 15 i 18 anys). Consisteix en sessions en què s’expliquen les causes dels sinistres de trànsit i les seves conseqüències. L’objectiu és sensibilitzar els joves perquè agafin consciència del risc viari, tant per a ells com per als altres, i evolucionin cap a una mobilitat més segura.

Les sessions són xerrades col·loqui dirigides per monitors de l’Institut Guttmann que han patit una lesió cerebral o medul·lar i que comparteixen les seves experiències amb els joves assistents.

Per participar-hi podeu anar a la web del programa o adreçar-vos a:
Fundació Institut Guttmann
Programes Socials
93 497 77 00 ext. 3273
programessocials@guttmann.com