El patrimoni en el nou currículum

X Jocs Florals

Inscripció

El Departament d’Educació convoca els X Jocs Florals amb l’objectiu de promoure l’escriptura tant en prosa com en poesia en infants i joves.
La categoria del conte il·lustrat s’adreça a l’alumnat de primària de centres ordinaris i també d’educació especial. El propòsit és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinari des de l’àmbit lingüístic, l’àmbit digital i l’àmbit artístic. En aquesta categoria s’han d’abordar noves tècniques narratives com el guió, la llengua oral, la banda sonora i la dimensió visual i plàstica.

Bases dels X Jocs Florals Escolars
● A1. Alumnat cicle inicial (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● A2. Alumnat cicle inicial (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● B1. Alumnat cicle mitjà (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● B2. Alumnat cicle mitjà (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● C1. Alumnat cicle superior (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● C2. Alumnat cicle superior (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● D1. Alumnat amb NESE, (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● D2. Alumnat amb NESE, (PRI), poesia (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● E1. Alumnat amb NESE, (ESO), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● E2. Alumnat amb NESE, (ESO), poesia (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● F1. Alumnat 1r i 2n (ESO), prosa (individual)
● F2. Alumnat 1r i 2n (ESO), poesia (individual)
● G1. Alumnat 3r i 4t (ESO), prosa (individual)
● G2. Alumnat 3r i 4t (ESO), (individual)

Bases de la categoria H: el conte audiovisual
● H. Conte audiovisual i il·lustrat (tot PRI) (col·lectiu, sense límit)
Proposta per treballar a l’aula en forma de projecte.

Dia de la Internet Segura

El 7 de febrer se celebra arreu del món, a gairebé 200 països, el Dia de la Internet Segura. Aquesta data posa èmfasi en una necessitat bàsica i primordial: construir, entre totes i entre tots, una Internet millor, més segura, més ètica, més respectuosa, més saludable. Els centres educatius, com a difusors de coneixement entre les noves generacions, tenen un paper indiscutible. Tenen la capacitat de formar, de generar nous ciutadans i noves ciutadanes amb unes capacitats digitals bàsiques. Unes capacitats que no s’entenen sense un element indispensable: la seguretat.
‘Conquereix Internet i aprèn a protegir-te!’ és el lema que, des del Programa Internet Segura, s’ha triat per celebrar, un any més, aquesta efemèride, que el 2023 arriba a la vintena edició. Pensant en la comunitat docent de primària i de secundària, es proposen una sèrie d’activitats i d’accions per reforçar la seguretat en l’ús diari de la tecnologia entre els nens i les nenes.

    • Activitats interactives per a primària. Exercicis pràctics per aprendre a crear, de manera fàcil i senzilla, una contrasenya robusta i segura; per saber destriar, de manera activa, imatges reals i imatges falses; per conèixer quins són els límits a l’hora de donar dades personals en formularis en línia, i per no caure en enganys publicitaris falsos.
    • Cibertrucs per a secundària. Càpsules de capacitació, amb propostes de treball a l’aula, per descobrir trucs de ciberseguretat, amb un esperit molt pràctic i d’aplicació en el dia a dia. Des de com blocar el mòbil amb seguretat fins a descobrir si algú s’ha colat al Gmail o com esborrar el contingut d’un telèfon robat o perdut en remot.
    • Relats de ciberseguretat. Contes per a nens i nenes d’entre 7 a 11 anys que plantegen situacions reals o potencialment reals en què la ciberseguretat té un paper fonamental. Aquest 2023 s’estrena el relat ‘Nico i Clea, influencers’, que posa sobre la taula la qüestió dels referents de les xarxes socials i l’anhel d’assemblar-s’hi.
    • Kahoot amb el programa Popap de Catalunya Ràdio. Sota el paraigua del Dia de la Internet Segura 2023, el programa ‘Popap’ de Catalunya Ràdio, presentat per la Mariola Dinarès, dedicarà un espai a la ciberseguretat en forma de qüestionari. Des del Programa Internet Segura es fa una crida perquè els centres educatius de Catalunya es connectin a partir de les 13:00 hores del dimecres, 8 de febrer, per participar-hi.

Totes aquestes activitats, i molts més recursos, les trobareu al web de la Internet Segura, des d’on animen als centres educatius a participar i a fer-los arribar les vostres activitats per treballar la ciberseguretat.

    • Correu electrònic: internetsegura@ciberseguretat.cat
    • Xarxes socials: @internetambseny  @internetsegura.cat
      @internetambseny @internetposahi
    • Hashtags: #SaferInternetDay, #SID2023, #ConquereixInternet

La lectura en veu alta: beneficis assegurats. Dos llibres que ho avalen.

La màgia de llegir en veu alta. Basant-se en estudis científics de psicologia i neurociència i en vivències i experiències reals –en cases, en escoles, en hospitals…–, Meghan Cox Gurdon analitza els beneficis de dedicar una estona al dia a la lectura en veu alta amb els fills, amb els alumnes o amb adults que tinguin dificultats per llegir. Un assaig rigorós i planer, amb nombroses propostes de llibres clàssics i moderns, que reivindica el paper de la lectura en veu alta, una activitat aparentment senzilla, però d’afectes màgics.

Algunes recomanacions per a la lectura en veu alta de Meghan Cox

Els beneficis de la lectura en veu alta és un estudi sobre els beneficis cognitius i d’aprenentatge que suposa compartir la lectura –en família i també a l’escola–, basat en dades científiques i contrastades. Els autors, especialistes en neuroeducació, ho expliquen de manera comprensible per a tots els públics, amb la intenció de difondre la importància de compartir lectura en família i a l’escola, per a un millor desenvolupament cognitiu.

Dia Escolar de la No-violència i la Pau

El Celler acull l’exposició de les obres murals pictòriques realitzades per l’alumnat de 6è dels centres educatius de Rubí participants en el projecte Resseguint la Pau: Escola Schola, Escola del Bosc, Escola Ca n’Alzamora, Escola Mossèn Cinto, Escola de Ca n’Oriol, Escola Ribas, Escola Ramon Llull, l’Institut-escola Teresa Altet i Col·legi Maristes.

La mostra és el resultat dels tallers realitzats per a la promoció dels drets humans, la pau i la no-violència impulsats per l’Ajuntament de Rubí en col·laboració amb l’associació Creart

L’Ajuntament de Castellbisbal també promou aquesta commemoració entre l’alumnat dels centres escolars del municipi fent arribar una postal on els infants i joves podran escriure els seus desitjos de pau.

En aquesta línia, el Departament d’Educació organitza el webinar #DENIP23 CONVIURE PER APRENDRE, a càrrec de la Sra. Èlia López Cassà. Aquest acte es realitza amb motiu del Dia Escolar de la No-violència i la Pau del curs 2022/23.

Trobareu més informació sobre aquest webinar que tindrà lloc el dimarts 31 de gener de 17,30 a 19 hores en aquest enllaç

Competència digital docent A1 – A2 – B1

4031060529 Formació Competència Digital docent, nivell A1 (CRP – semi presencial)
Aquest curs de 40h semi presencial, s’adreça a professorat novell que encara no disposa de gaire experiència de treball a l’aula, però sí d’un nivell mitjà de desenvolupament de la competència digital ciutadana i a docents amb experiència professional, però que no té un nivell bàsic de competència digital professional per aplicar-la a l’aula de manera autònoma.

4031070529 Formació Competència Digital docent, nivell A2 (Telemàtic – no presencial) 2T
Aquest curs de 50h telemàtic, s’adreça a professorat d’infantil, primària, ESO, batxillerat, cicles formatius i formació d’adults amb experiència professional, que necessita adquirir un nivell òptim de competència digital professional per aplicar-la a l’aula de manera autònoma i a professorat que encara no ha accedit a la docència i que, per tant, no disposa de l’experiència necessària per al treball a l’aula, encara que sí que es considera que té, almenys, un nivell mitjà quant al desenvolupament de la competència digital ciutadana (DigComp).

4031080529 Formació Competència Digital docent, nivell B1 (Telemàtic – no presencial) 2T
Aquest curs de 60h telemàtic s’adreça a professorat d’infantil, primària, ESO, batxillerat, cicles formatius i formació d’adults amb un alt grau d’autonomia a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals, i en la pràctica no requereix, per regla general, el suport o l’assessorament d’altres professionals i pot, a vegades, prestar ajuda a altres docents.

Projecte Sambori

El Sambori és un projecte d’Òmnium cultural que consisteix a fomentar la creació de propostes artístiques i culturals de creació i autoria col·lectives a centres educatius del territori, amb l’objectiu de fomentar l’emancipació cultural, el sentiment de pertinença comunitari i l’ús de la llengua catalana, defensant la cultura com una eina de transformació social generadora d’oportunitats educatives. La proposta s’adreça a l’alumnat d’educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat o cicles formatius de grau mitjà. Les propostes presentades podran ser fruit de projectes nous o amb trajectòria prèvia, però hauran d’estar produïdes durant el curs escolar 2022-2023.

Conferències temàtiques: cultura gitana, russa, ucraïnesa i xinesa

Conferències en format telemàtic adreçades a CLIC i tutors d’aula d’acollida

Data: 16/1/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada a CLIC i a TIS .

Data 7/2/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada als CLIC i Tutors d’aula d’acollida.

(Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023)

Data:  9/3/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada als CLIC i Tutors d’aula d’acollida.

Coeduca’t (formacions)

Activitats formatives del programa Coeduca’t, adreçades al professorat d’Educació Infantil, Primària i Secundària, que es realitzaran al llarg del 2n trimestre i 3r trimestre en format telemàtic (tot i que es pot planificar alguna sessió presencial).

  • Coeduca’t amb el currículum (Codi activitat: 4000120509)
    En dimecres, del 18 de gener al 15 de març, de 17:30h a 19:30h
    Inscripció: 01/01/2023 – 18/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat: 4000130509)
    En dilluns, del 23 de gener al 27 de març, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat: 4000140509)
    En dilluns, del 23 de gener al 27 de març, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat:4000150509)
    En dimecres, del 8 de març al 31 de maig, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 01/01/2023 – 08/03/2023

Fem còmic!

Fem còmic!

El llenguatge del còmic pot ser un grans recurs educatiu. En aquest taller aprendrem a crear-ne per poder gaudir-lo i portar a l’aula el seu potencial d’aprenentatge. Taller per primària i secundària (10h).

Objectius:
– Tenir coneixements i recursos didàctics per portar a l’aula la creació de còmics.
– Desenvolupar una unitat didàctica on l’alumnat hagi de crear un còmic a partir de recursos per a l’elaboració de guions, definició de personatges i ús del llenguatge gràfic.

Formadors/res: Juanma Muñoz i Raquel Muñoz
Dates: 3 sessions els dimecres 22 de febrer, 8 i 23 de març

Hora: 17:30 h a 19:30 h
Lloc: Servei Educatiu VOC III

Inscripció al taller

La capsa dels sons (noves dates: 02/02/23 al 02/03/23)

La capsa dels sons. Recursos i activitats per l’adquisició dels sons de la parla en infants
Formació adreçada a conèixer i elaborar un recurs valuós per acompanyar els infants en el procés d’adquisició de la parla i la discriminació dels sons (20h).

Objectius:
– Disposar de recursos per estimular en els infants la percepció i producció dels sons de la parla i el desenvolupament de la consciència fonològica.
– Conèixer una base teòrica i recursos didàctics per poder incorporar a les aules d’Educació Infantil i Cicle Inicial activitats sistemàtiques per ajudar a percebre i donar entitat als sons de la parla.
– Crear la pròpia “Capsa dels sons”

Formadores: Mercè Calafí i Rosa Vives (CREDA)
Dates: 5 sessions els dijous, del 02/02/23 al 02/03/23
Hora: 17:00 h a 19:30 h
Lloc: Servei Educatiu VOC III

Inscripció

Postals de Nadal de l’alumnat de les aules d’acollida a les residències de gent gran

La trobada intergeneracional entre l’alumnat nouvingut de les aules d’acollida (ESC 25 de Setembre, ESC Ca n’Alzamora, ESC Mossèn Cinto, ESC Pau Casals, ESC Ramon Llull, IE Teresa Altet, INS Duc de Montblanc, INS J.V. Foix, INS La Serreta, INS L’Estatut, INS Torrent dels Alous) i els avis i àvies de les residències de Rubí ens ha regalat moments ben emotius, divertits i enriquidors.

El llenguatge de les emocions, el més universal,  ha salvat tots els obstacles: les vergonyes d’alguns aprenents acabats d’arribar, malentesos propis de l’aprenentatge d’unes llengües sovint ben diferents, diversos codis culturals o, en algun cas, alguna dificultat cognitiva.  Al final, però, el DESIG d’un Bon Nadal i Bones festes ha circulat ben eloqüent, rotund, amb una tendresa i un bon humor que ho ha abraçat tot. 

#100tífiques (Actualitzat el termini d’inscripció)

Com cada any, el divendres 10 de febrer es celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. #100tífiques és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

L’objectiu del projecte és fer visible i destacar la rellevància i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tot fomentant accions conjuntes entre científiques d’acadèmia i d’empresa. El programa té la vocació de fomentar una relació més directa i recíproca entre la ciència i la societat, i molt especialment d’incrementar la consciència d’aquest col·lectiu i eixamplar-ne l’espai.

Aquesta activitat va adreçada a l’alumnat de 6è de PRI i 1rd’ESO de totes les escoles i instituts de Catalunya. Els Instituts Escola (IE) poden demanar dues científiques, una per 6è de primària i una altra per 1r de l’ESO.

Podeu sol·licitar per al vostre centre una xerrada, presencial o virtual, d’una científica, fent la inscripció abans del 30 de desembre.

Novetat d’enguany: aquest curs incorporem també formacions per a docents – 15h (opcional).