I Jornada de Coeducació a Rubí

(foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

Aquest dissabte 11 de febrer s’ha celebrat, a la biblioteca Mestre Martí Tauler, la primera jornada de coeducació a la ciutat de Rubí. Ha estat tot un èxit de participació amb docents i d’altres persones expertes de l’àmbit educatiu.

La jornada, organitzada pel grup motor de coeducació de Rubí, l’Ajuntament i el Servei Educatiu de Rubí – Castellbisbal, ha servit per reflexionar sobre els models educatius que volem als nostres centres, uns models basats en la igualtat real entre totes les persones.

Les tres ponents, Amparo Tomé, Yolanda Domínguez i Carmen Ruiz, han compartit els seus coneixements i ens han enriquit per canviar la mirada. Tots els i les docents formem part del canvi, sent models educatius per al nostre alumnat; frases com “la coeducació és l’actitud” són el clam que ens dona força per seguir treballant. Queda molta feina per fer però estem en el camí.

Acte central de l’activitat 100tífiques

El dia 10 de febrer es celebra la 5a edició de l’activitat 100tífiques, en la qual 570 científiques repartides per tot el territori, imparteixen xerrades presencials i virtuals a 520 escoles i instituts de Catalunya. Podeu trobar més informació a https://100tifiques.cat/

Els centres que ho desitgin,  podran seguir la xerrada inspiracional per a nens i nenes de 6è i 1r d’ESO, que tindrà lloc al Campus Cappont de la Universitat de Lleida, i portarà per títol “Dones Astronautes”.

Les ponents seran, d’una banda, Neus Sabaté investigadora principal ICREA a l’Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM-CSIC) i tripulant de la missió simulada a Mart Hypatia I, la missió de 9 científiques catalanes que fan recerca marciana en una estació espacial al desert de Utah, un enclavament que imita un assentament humà al planeta vermell.

La següent ponent serà Beatriz Iribarren, responsable de Qualitat, Seguretat i Medi Ambient de la planta Pilot MELISSA, laboratori de l’Agència Espacial Europea (ESA) situat a la Universitat Autònoma de Barcelona que desenvolupa un sistema de suport vital per les missions humanes tripulades de llarga durada.

I finalment tancarà la jornada la Rosa Gil, professora agregada d’Informàtica i Enginyeria Industrial de la Universitat de Lleida, que explicarà com els aspectes ètics, de gènere o culturals tenen molt a dir quan dissenyem la interacció dels astronautes a l’espai.

El patrimoni en el nou currículum

X Jocs Florals

Inscripció

El Departament d’Educació convoca els X Jocs Florals amb l’objectiu de promoure l’escriptura tant en prosa com en poesia en infants i joves.
La categoria del conte il·lustrat s’adreça a l’alumnat de primària de centres ordinaris i també d’educació especial. El propòsit és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinari des de l’àmbit lingüístic, l’àmbit digital i l’àmbit artístic. En aquesta categoria s’han d’abordar noves tècniques narratives com el guió, la llengua oral, la banda sonora i la dimensió visual i plàstica.

Bases dels X Jocs Florals Escolars
● A1. Alumnat cicle inicial (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● A2. Alumnat cicle inicial (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● B1. Alumnat cicle mitjà (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● B2. Alumnat cicle mitjà (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● C1. Alumnat cicle superior (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● C2. Alumnat cicle superior (PRI), poesia (individual o col·lectiu -de 3 a 5-)
● D1. Alumnat amb NESE, (PRI), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● D2. Alumnat amb NESE, (PRI), poesia (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● E1. Alumnat amb NESE, (ESO), prosa (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● E2. Alumnat amb NESE, (ESO), poesia (col·lectiu, de 3 a 5 alumnes)
● F1. Alumnat 1r i 2n (ESO), prosa (individual)
● F2. Alumnat 1r i 2n (ESO), poesia (individual)
● G1. Alumnat 3r i 4t (ESO), prosa (individual)
● G2. Alumnat 3r i 4t (ESO), (individual)

Bases de la categoria H: el conte audiovisual
● H. Conte audiovisual i il·lustrat (tot PRI) (col·lectiu, sense límit)
Proposta per treballar a l’aula en forma de projecte.

Dia de la Internet Segura

El 7 de febrer se celebra arreu del món, a gairebé 200 països, el Dia de la Internet Segura. Aquesta data posa èmfasi en una necessitat bàsica i primordial: construir, entre totes i entre tots, una Internet millor, més segura, més ètica, més respectuosa, més saludable. Els centres educatius, com a difusors de coneixement entre les noves generacions, tenen un paper indiscutible. Tenen la capacitat de formar, de generar nous ciutadans i noves ciutadanes amb unes capacitats digitals bàsiques. Unes capacitats que no s’entenen sense un element indispensable: la seguretat.
‘Conquereix Internet i aprèn a protegir-te!’ és el lema que, des del Programa Internet Segura, s’ha triat per celebrar, un any més, aquesta efemèride, que el 2023 arriba a la vintena edició. Pensant en la comunitat docent de primària i de secundària, es proposen una sèrie d’activitats i d’accions per reforçar la seguretat en l’ús diari de la tecnologia entre els nens i les nenes.

    • Activitats interactives per a primària. Exercicis pràctics per aprendre a crear, de manera fàcil i senzilla, una contrasenya robusta i segura; per saber destriar, de manera activa, imatges reals i imatges falses; per conèixer quins són els límits a l’hora de donar dades personals en formularis en línia, i per no caure en enganys publicitaris falsos.
    • Cibertrucs per a secundària. Càpsules de capacitació, amb propostes de treball a l’aula, per descobrir trucs de ciberseguretat, amb un esperit molt pràctic i d’aplicació en el dia a dia. Des de com blocar el mòbil amb seguretat fins a descobrir si algú s’ha colat al Gmail o com esborrar el contingut d’un telèfon robat o perdut en remot.
    • Relats de ciberseguretat. Contes per a nens i nenes d’entre 7 a 11 anys que plantegen situacions reals o potencialment reals en què la ciberseguretat té un paper fonamental. Aquest 2023 s’estrena el relat ‘Nico i Clea, influencers’, que posa sobre la taula la qüestió dels referents de les xarxes socials i l’anhel d’assemblar-s’hi.
    • Kahoot amb el programa Popap de Catalunya Ràdio. Sota el paraigua del Dia de la Internet Segura 2023, el programa ‘Popap’ de Catalunya Ràdio, presentat per la Mariola Dinarès, dedicarà un espai a la ciberseguretat en forma de qüestionari. Des del Programa Internet Segura es fa una crida perquè els centres educatius de Catalunya es connectin a partir de les 13:00 hores del dimecres, 8 de febrer, per participar-hi.

Totes aquestes activitats, i molts més recursos, les trobareu al web de la Internet Segura, des d’on animen als centres educatius a participar i a fer-los arribar les vostres activitats per treballar la ciberseguretat.

    • Correu electrònic: internetsegura@ciberseguretat.cat
    • Xarxes socials: @internetambseny  @internetsegura.cat
      @internetambseny @internetposahi
    • Hashtags: #SaferInternetDay, #SID2023, #ConquereixInternet

La lectura en veu alta: beneficis assegurats. Dos llibres que ho avalen.

La màgia de llegir en veu alta. Basant-se en estudis científics de psicologia i neurociència i en vivències i experiències reals –en cases, en escoles, en hospitals…–, Meghan Cox Gurdon analitza els beneficis de dedicar una estona al dia a la lectura en veu alta amb els fills, amb els alumnes o amb adults que tinguin dificultats per llegir. Un assaig rigorós i planer, amb nombroses propostes de llibres clàssics i moderns, que reivindica el paper de la lectura en veu alta, una activitat aparentment senzilla, però d’afectes màgics.

Algunes recomanacions per a la lectura en veu alta de Meghan Cox

Els beneficis de la lectura en veu alta és un estudi sobre els beneficis cognitius i d’aprenentatge que suposa compartir la lectura –en família i també a l’escola–, basat en dades científiques i contrastades. Els autors, especialistes en neuroeducació, ho expliquen de manera comprensible per a tots els públics, amb la intenció de difondre la importància de compartir lectura en família i a l’escola, per a un millor desenvolupament cognitiu.

Dia Escolar de la No-violència i la Pau

El Celler acull l’exposició de les obres murals pictòriques realitzades per l’alumnat de 6è dels centres educatius de Rubí participants en el projecte Resseguint la Pau: Escola Schola, Escola del Bosc, Escola Ca n’Alzamora, Escola Mossèn Cinto, Escola de Ca n’Oriol, Escola Ribas, Escola Ramon Llull, l’Institut-escola Teresa Altet i Col·legi Maristes.

La mostra és el resultat dels tallers realitzats per a la promoció dels drets humans, la pau i la no-violència impulsats per l’Ajuntament de Rubí en col·laboració amb l’associació Creart

L’Ajuntament de Castellbisbal també promou aquesta commemoració entre l’alumnat dels centres escolars del municipi fent arribar una postal on els infants i joves podran escriure els seus desitjos de pau.

En aquesta línia, el Departament d’Educació organitza el webinar #DENIP23 CONVIURE PER APRENDRE, a càrrec de la Sra. Èlia López Cassà. Aquest acte es realitza amb motiu del Dia Escolar de la No-violència i la Pau del curs 2022/23.

Trobareu més informació sobre aquest webinar que tindrà lloc el dimarts 31 de gener de 17,30 a 19 hores en aquest enllaç

Competència digital docent A1 – A2 – B1

4031060529 Formació Competència Digital docent, nivell A1 (CRP – semi presencial)
Aquest curs de 40h semi presencial, s’adreça a professorat novell que encara no disposa de gaire experiència de treball a l’aula, però sí d’un nivell mitjà de desenvolupament de la competència digital ciutadana i a docents amb experiència professional, però que no té un nivell bàsic de competència digital professional per aplicar-la a l’aula de manera autònoma.

4031070529 Formació Competència Digital docent, nivell A2 (Telemàtic – no presencial) 2T
Aquest curs de 50h telemàtic, s’adreça a professorat d’infantil, primària, ESO, batxillerat, cicles formatius i formació d’adults amb experiència professional, que necessita adquirir un nivell òptim de competència digital professional per aplicar-la a l’aula de manera autònoma i a professorat que encara no ha accedit a la docència i que, per tant, no disposa de l’experiència necessària per al treball a l’aula, encara que sí que es considera que té, almenys, un nivell mitjà quant al desenvolupament de la competència digital ciutadana (DigComp).

4031080529 Formació Competència Digital docent, nivell B1 (Telemàtic – no presencial) 2T
Aquest curs de 60h telemàtic s’adreça a professorat d’infantil, primària, ESO, batxillerat, cicles formatius i formació d’adults amb un alt grau d’autonomia a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals, i en la pràctica no requereix, per regla general, el suport o l’assessorament d’altres professionals i pot, a vegades, prestar ajuda a altres docents.

Projecte Sambori

El Sambori és un projecte d’Òmnium cultural que consisteix a fomentar la creació de propostes artístiques i culturals de creació i autoria col·lectives a centres educatius del territori, amb l’objectiu de fomentar l’emancipació cultural, el sentiment de pertinença comunitari i l’ús de la llengua catalana, defensant la cultura com una eina de transformació social generadora d’oportunitats educatives. La proposta s’adreça a l’alumnat d’educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat o cicles formatius de grau mitjà. Les propostes presentades podran ser fruit de projectes nous o amb trajectòria prèvia, però hauran d’estar produïdes durant el curs escolar 2022-2023.

Conferències temàtiques: cultura gitana, russa, ucraïnesa i xinesa

Conferències en format telemàtic adreçades a CLIC i tutors d’aula d’acollida

Data: 16/1/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada a CLIC i a TIS .

Data 7/2/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada als CLIC i Tutors d’aula d’acollida.

(Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023)

Data:  9/3/2023 (2 hores) de 15:30h a 17:30h. Conferència adreçada als CLIC i Tutors d’aula d’acollida.

Coeduca’t (formacions)

Activitats formatives del programa Coeduca’t, adreçades al professorat d’Educació Infantil, Primària i Secundària, que es realitzaran al llarg del 2n trimestre i 3r trimestre en format telemàtic (tot i que es pot planificar alguna sessió presencial).

  • Coeduca’t amb el currículum (Codi activitat: 4000120509)
    En dimecres, del 18 de gener al 15 de març, de 17:30h a 19:30h
    Inscripció: 01/01/2023 – 18/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat: 4000130509)
    En dilluns, del 23 de gener al 27 de març, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat: 4000140509)
    En dilluns, del 23 de gener al 27 de març, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 07/01/2023 – 17/01/2023
  • Coeduca’t al centre (Codi activitat:4000150509)
    En dimecres, del 8 de març al 31 de maig, de 17:30h a 19:30h
    Requisit: Mínim una de les persones assistents del centre ha d’haver fet la formació “Coeduca’t amb el currículum” o acreditar formació en coeducació.
    L’equip directiu ha d’estar informat i donar espais de treball i coordinació.
    Inscripció: 01/01/2023 – 08/03/2023