Competència digital docent del professorat de Catalunya

Aquesta publicació presenta el marc que defineix i identifica les competències digitals que han de tenir els professors de Catalunya de l’àmbit no universitari, i que en possibilita l’adquisició i l’acreditació. És fruit del Projecte interdepartamental de competència digital docent, ratificat mitjançant la Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig (DOGC núm. 7133).

Llegeix més»

La confiança dels docents en el sistema educatiu. Per l’educació responc. #Edubaròmetre

Per l’educació responc, és la primera enquesta que pregunta a famílies i docents sobre les seves necessitats, expectatives i visions sobre l’educació dels seus fills i filles, dels seus alumnes, del seu centre i sobre com ha de ser l’educació del país. En el moment actual de canvis en l’educació, cal obrir i ampliar el debat, incorporant la pluralitat i riquesa de visions dels principals actors educatius.

Per què fer una enquesta a docents i famílies? Estem vivint moments de canvi en educació…. Llegeix més»

Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials

Aquest treball va ser guardonat amb el Premi Marta Mata de Pedagogia 2015. Els autors són Carles Anguera, Pilar Benejam, Dolors Bosch, Roser Canals, Carles Garcia i Neus González-Monfort que integren el Grup de Recerca i Innovació en el Currículum de Ciències Socials (GRICCSO).

Ofereixen en aquest llibre una programació “alternativa” al currículum oficial de l’àrea de ciències socials per a l’ESO.  Tracta d’ajudar a comprendre i a interpretar els grans problemes de la humanitat. Llegeix més»

Segona edició de l’@edubarometre de “Per l’educació responc”

El proper dia 1 de març llancem la 2a edició de l’Edubaròmetre de Per l’educació responc, l’enquesta que vol saber com viuen l’escola pares, mares i mestres perquè es tingui en compte a l’hora d’afrontar els nous reptes educatius en un moment de canvis com l’actual. Llegeix més»

TREVA Una manera de viure l’escola

L’Escola Nova de Cervelló comparteix la seva experiència com a centre TREVA a la Jornada XicBaix

Dilluns 19 de febrer a la tarda l’Escola Nova va compartir l’experiència del TREVA en el Projecte XicBaix amb d’altres mestres. Mes informació al web

Llegeix més»

B-resol, una app per lluitar contra l’assetjament escolar

Setanta-cinc instituts de la demarcació de Barcelona disposaran d’una llicència d’ús d’aquesta aplicació mòbil, que facilita que els joves, tant les víctimes com els observadors, puguin alertar al centre educatiu sobre situacions de bullying, ciberbullying, assetjament, trastorns alimentaris i qualsevol altre conflicte que afecta especialment al col·lectiu d’adolescents. La tecnologia mòbil permet que l’alumnat avisi de situacions de perill de manera immediata, segura i des de qualsevol lloc i moment.

Aquesta iniciativa, forma part d’un programa pilot que impulsa la corporació de manera consensuada amb el Departament d’Ensenyament, per oferir a l’alumnat d’ESO eines i recursos que lluitin contra conflictes que afecten a la salut i l’estat emocional dels joves que se’n veuen afectats, i que en dificulta el rendiment educatiu i posa en risc la convivència als centres escolars.

El dispositiu B-resol ja compta amb una experiència d’èxit a més d’un centenar d’instituts públics catalans que, durant els curs passat, es van adherir al programa d’innovació educativa #aquiproubullying, i el van utilitzar a través de les llicències adquirides del Departament d’Ensenyament de la Generalitat. Llegeix més»

L’educació literària als 0-6 anys.

La necessitat de renovar les bases metodològiques i didàctiques que facilitin una millora en l’educació literària dels infants, ha fet que, des de diferents àmbits, s’iniciés un procés de reflexió que de mica en mica va donant els seus fruits. L’educació infantil ha centrat l’atenció de dues publicacions força diferents en el contingut però que es complementen. La primera és una obra col·lectiva publicada per Rosa Sensat que reflexiona de manera global sobre l’educació literària a infantil, i la segona, publicada per Graó, versa sobre l’ús dels contes tradicionals per acompanyar les emocions.

Ambdues tenen en comú que parteixen de la idea que l’experiència literària a infantil té una connotació vivencial i que el conte n’ha de ser la base.
Llegeix més»