Convocatòria Programes d’innovació

El 15 de març de 2023 s’obre la convocatòria pública per a la participació dels centres educatius en programes d’Innovació Pedagògica. El Departament d’Educació ha unificat l’oferta de tots els programes d’innovació amb l’objectiu de facilitar als centres l’accés a la informació i la simplificació dels processos de participació. El termini d’inscripció per participar-hi és del 15 de març fins el 15 de maig de 2023.

Els programes que obren convocatòria per ensenyaments d’educació infantil, primària, secundària i/o batxillerat són:

Programes que obren convocatòria per a ensenyaments de FP.

Més informació

Recursos per treballar el pensament crític als centres

Us compartim un web amb recursos per a treballar el pensament crític, elaborat des de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB en col·laboració amb Fora de Quadre per la realització dels vídeos.

Al web hi trobareu:

  • Informes diagnòstics sobre l’Estat de la qüestió del pensament crític al sistema educatiu
  • Exemples i recursos sobre metodologies de pensament crític: Temes controvertits, Cultures del Pensament / Thinking-Based Learning, Filosofia 3/18
  • Recursos didàctics d’exemples d’aplicació a l’aula, elaborats amb la col·laboració de 3 escoles
  • 5 vídeos (en destaquem només alguns)
Pensament crític a l’aula

Per a fer incidència a favor del pensament crític en el sistema educatiu.

Controvèrsia a l’aula?

Amb pistes sobre com abordar temes controvertits a l’aula.

Activitat de debat: Passadís de la consciència

Alguns vídeos metodològics, amb propostes metodològiques concretes de debat.

2a Sessió XIES: Situacions d’aprenentatge Digna Couso

A l’última sessió de la XIES em comptat amb l’expertesa de la Digna Couso, directora del CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica), on ens ha orientat en la definició i elaboració de les situacions d’aprenentatge en el nou currículum.

En aquest enllaç podreu trobar l’enregistrament i la presentació de la sessió.

Esperem que us sigui de gran utilitat.

L’alumnat de CM de l’Escola del Bosc conversa amb l’escriptor Enric Larreula

El  passat divendres 24 de febrer  l’alumnat de CM de l’Escola del Bosc van estar conversant amb l’escriptor Enric Larreula. L’alumnat havia llegit algun dels seus llibres en el marc de la setmana de la celebració de la interculturalitat (lligada amb el Dia de la llengua materna).  Ells mateixos el van presentar i l’escriptor  va entaular una conversa sobre el llibre que havien llegit. Amb un tarannà bondadós i humorístic els va parlar també dels motius que l’inspiraven. Per exemple, com el fascinava la natura, el món dels animals, les llengües i tota la diversitat,  i l’art de dibuixar. De fet, els va regalar un moment especial de creació en directa. L’acte es va celebrar a la biblioteca Martí i Tauler  on hi havia una petita exposició amb algunes llibres de l’autor rubinenc. Felicitem iniciatives com aquestes que engresquen l’alumnat a conèixer, estimar i llegir llibres en català de qualitat i…a més, en aquest cas, de proximitat;)

II Jornades feministes de Rubí

El proper 2 i 3 de març es celebren les II Jornades Feministes a la ciutat de Rubí. Un espai de reflexió i coneixement compartit al voltant del feminisme per fer més visibles les veus i les pràctiques feministes i promoure el pensament crític.
Les jornades… Llegeix més»

Els centres celebren el Dia Mundial de la Llengua Materna a Ràdio Rubí

Les escoles Ramon Llull, Pau Casals, Mossèn Cinto, Ca n’Alzamora, i els instituts J.V. Foix, Duc de Montblanc, l’Estatut i Torrent dels Alous,  celebren el dia Mundial de les Llengües Maternes amb una visita a Ràdio Rubí per parlar  sobre patrimoni, cultura i diversitat lingüística juntament amb la Clara Soley, assessora LIC i Enric Larreula, professor, escriptor i  il·lustrador. L’alumnat ha dit paraules en les seves llengües i ha explicat la seva experiència en l’aprenentatge del català.

Podeu escoltar el Podcast de Ràdio Rubí en el següent enllaç

21 de febrer Dia Mundial de la Llengua Materna

El Dia 21 de febrer de 1952 estudiants i activistes de l’actual Bangla Desh es manifestaven per defensar la seva llengua, el bengalí, que tot i ser la llengua que parlaven, no era reconeguda per l’Estat. En la manifestació van ser tirotejats pels militars i la policia, i de tot plegat, en van resultar assassinats tres joves estudiants i altres persones. Per això, el 1999, la UNESCO va declarar el 21 de febrer com a Dia Internacional de la Llengua Materna.

A data d’avui uns dels objectius de l’Agenda 2030 de l’UNESCO és el de preservar la diversitat lingüística i promoure el plurilingüisme per recolzar els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Entre tots, hem de lluitar per aconseguir una educació de qualitat i un aprenentatge universal permanent amb l’objectiu que cada dona i cada home puguin tenir els sabers, coneixements i valors per ser qui volen ser i participar plenament en la societat.

Així, doncs, en aquest sentit tothom ha de tenir accés a l’educació en la seva llengua materna i en altres idiomes. Les llengües locals, especialment les minoritàries i indígenes, transmeten cultures, valors i coneixements tradicionals, exercint així un paper important en la promoció d’un futur sostenible. Una bona ocasió, doncs, per valorar la riquesa lingüística que tenim a Rubí i arreu de Catalunya!

I Jornada de Coeducació a Rubí

(foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

Aquest dissabte 11 de febrer s’ha celebrat, a la biblioteca Mestre Martí Tauler, la primera jornada de coeducació a la ciutat de Rubí. Ha estat tot un èxit de participació amb docents i d’altres persones expertes de l’àmbit educatiu.

La jornada, organitzada pel grup motor de coeducació de Rubí, l’Ajuntament i el Servei Educatiu de Rubí – Castellbisbal, ha servit per reflexionar sobre els models educatius que volem als nostres centres, uns models basats en la igualtat real entre totes les persones.

Les tres ponents, Amparo Tomé, Yolanda Domínguez i Carmen Ruiz, han compartit els seus coneixements i ens han enriquit per canviar la mirada. Tots els i les docents formem part del canvi, sent models educatius per al nostre alumnat; frases com “la coeducació és l’actitud” són el clam que ens dona força per seguir treballant. Queda molta feina per fer però estem en el camí.