Compartim situacions d’aprenentage a la XIEP

A la quarta sessió de la XIEP, els centres de la xarxa hem compartit i analitzat situacions d’aprenentatge tot utilitzant la dinàmica de l’amic crític, tot utilitzant unes pautes d’observació elaborades a partir de les bases d’orientació co-creades a la sessió anterior i sense perdre de vista el protocol de Ron Berger per generar un bon feedback:

Sigues amable, específic i proporciona ajuda.

Trobareu tots els materials de la sessió en aquest enllaç.

Lectures a la biblioteca

El dijous dia 20 d’abril, a la Biblioteca Martí i Tauler, vam fer un bon escalfament de lectura en veu alta per celebrar la Diada de Sant Jordi. La paraula dita per l’alumnat dels centres escolars va ser la protagonista per celebrar anticipadament un dels dies més significatius del nostre país. En molts casos, ha estat un repte important. Així, per exemple, alumnat nouvingut es va atrevir a fer lectures en català, la llengua que just fa poc mesos està començant a aprendre. Per això mateix, els volem felicitar i animar a continuar llegint i practicant la nova llengua d’acollida.

Des d’aquí, també, a banda de felicitar-nos per la participació, també volem agrair l’entusiasme dels infants i joves, la creativitat que van mostrar, el compromís i la tasca dels docents, la implicació i generositat de la Biblioteca, el professorat que participa al Seminari de Biblioteca i al Seminari d’acollida. En pocs instants, la sala va quedar plena de gom a gom. Així, vam poder escoltar l’Escola Pau Casals amb infants de CI i també de l’Aula d’acollida que van llegir-nos el conte premiat Galetes ensucrades, l’Escola Ribas amb diverses faules, moltes de les quals de l’escriptor rubinenc Enric Larreula, l’aula d’acollida de Mossèn Cinto amb poemes de Lola Casas i Joana Raspall, l’aula d’acollida del 25 de setembre amb la lectura dramatitzada de Gianni Rodari, L’homenet de la pluja que va resultar un bon exemple de tasca cooperativa i creativitat, l’aula d’acollida de l’Escola Ramon Llull amb una lectura compartida de la faula El ratolí i la rata pinyada, lectura de poemes diversos per part de l’alumnat de Torre de la llebre, el conte de Grimm Els músics de Bremen i El Cigronet per part de l’alumnat d’acollida de l’Institut Escola Teresa Altet. l’Institut JV Foix van oferir-nos dues petites lectures dramatitzades. L’Institut la Serreta també va participar amb la lectura de diversos contes, fragment de novel.les o poesia. L’alumnat d’acollida de l’Institut L’Estatut van llegir-nos lletres de cançons que tenien una gran qualitat literària. I finalment, vam acabar amb un petit festival de cançons iniciat pel clàssic Boig per a tu, que van cantar l’alumnat de l’Insitut Torrent dels Alous i la versió improvisada del tema de Lildami: M’he enamorat al supermercat. Tot i que van esforçar-s’hi de valent, no van aconseguir que plogués;).

Molt bones lectures i ens veiem el curs que ve.

Feliç Sant Jordi 2023

El Sant Jordi, mola!!! Per això us proposem aquestes lectures coeducatives per treballar amb el nostre alumnat de primària i secundària.
La col·lecció La Menstruita ens ensenya a descobrir el cos de les noies, que és el semen o què és i com funciona la regla.
Això… Llegeix més»

Tres centres educatius de Rubí participen a la Mostra Sambori

El  dilluns 17 d’abril la Biblioteca Mestre Martí Tauler va acollir la II Mostra Sambori que convidava els centres de Rubí participants a la mostra. Sambori és un projecte d’Òmnium Cultural que fomenta l’emancipació cultural, el sentiment de pertinença comunitari i l’ús de la llengua catalana a partir del recull i la posada en valor de propostes audiovisuals, teatrals, literàries i/o plàstiques de creació i autoria col·lectives a l’aula d’escoles i instituts de Catalunya, defensant la cultura com una eina de transformació social generadora d’oportunitats educatives.

En total, a Rubí han participat 3 centres educatius amb un total de 4 projectes i 210 alumnes. En aquesta trobada, presentada i amenitzada, amb humor i màgia, per l’il·lusionista rubinenc Jordi Quimera, els tres centres educatius, l’escola Schola, l’escola Montessori i el Regina Carmeli, van mostrar i explicar els projectes presentats a la Mostra:

  • ODS1: Fi de la pobresa, de 5è i 6è de primària de la Schola,
  • Ens volem vives de 5è i 6è de primària de la Montessori,
  • Els llocs imaginaris de 5è de primària del Regina Carmeli i Quatre contes de bons propòsits de l’1r de l’ESO del Regina Carmeli.

Els projectes es poden consultar al canal de Youtube d’Òmnium Rubí.

A banda de la trobada local, el 19 de maig tindrà lloc la Festa Sambori, que serà la culminació de la Mostra Sambori, on 11.000 alumnes de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de 156 centres educatius de 97 municipis d’arreu dels Països Catalans, han presentat 273 obres d’autoria col·lectiva i en llengua catalana, produïda durant aquest curs escolar. A la festa hi haurà tallers de circ, de teatre, d’audiovisuals, d’il·lustració, de graffiti, de música i literaris, tot amanit amb animació ambulant i música.

 

Comença el Rubimot

Què és?
Una gimcana sobre paraules i expressions pròpies de la llengua catalana.

L’objectiu de l’activitat és promoure el coneixement i l’ús de la llengua catalana a partir del lèxic col·loquial vinculat als comerços i a la compra diària.

Què veurem?
Cartells plurilingües (català, castellà, anglès, àrab, francès, xinès) sobre vocabulari dels comerços on hi ha un codi QR que enllaça amb un qüestionari-joc.

On?
Al mercat i comerços propers (farmàcia del mercat, llibreries properes, floristeria, ferreteria, botigues de roba…).

Qui hi pot jugar?
Tothom.

Quan?
Del 12 d’abril a 31 de maig.

Què cal fer si voleu jugar-hi des del centre?
Anar al mercat, posar els nois i noies en petits grups amb un dispositiu mòbil amb connexió, visitar els comerços i parades, respondre les preguntes sobre lèxic en català (QR).

Només responent ja es participa al sorteig!

Jornada docent Dia de la Terra (28/04/2023)

Jornada docent del Dia de la Terra, organitzada per l’Ajuntament de Rubí el divendres, 28 d’abril al Castell de Rubí.

Cada centre docent de Rubí té reservades unes places.

12.30 h  Recepció i registre d’assistència

12.45 h  “Com educar persones que estimin la Terra?” conferència a càrrec d’Heike Freire

Des de fa dècades, milers d’estudis confirmen la necessitat vital del contacte amb la Natura tant per a un desenvolupament infantil ple i saludable, com per formar persones respectuoses i compromeses amb la Terra. Tothom hi està d’acord. Però el més difícil, sens dubte, és passar a l’acció; trobar les motivacions profundes per transformar els projectes, els espais i les pràctiques educatives i desenvolupar noves capacitats docents.

L’objectiu d’aquesta conferència és que les educadores coneguem els beneficis del contacte amb la natura, trobem les raons per al canvi, i ens entusiasmem amb una missió primordial per a la infància d’avui.

14.00 h  Cloenda i exposició de recursos educatius per treballar l’educació ambiental amb un petit refrigeri.

La data límit per la inscripció a la jornada és el 21 d’abril a través del formulari Sol·licitud d’assistència a la jornada docent del Dia de la Terra.

L’activitat està reconeguda com a formació permanent i certificada pel Departament d’Educació. Si és del vostre interès, també cal fer la inscripció per obtenir la certificació a través de l’aplicació del Departament d’Educació.

Dia internacional del Poble Gitano 2023

Des del Departament d’Educació impulsem la commemoració del Dia Internacional del Poble Gitano que se celebra a escala mundial el 8 d’abril. Aquesta data commemora el Congrés Mundial del poble Romaní celebrat a Londres el 8 d’abril de 1971, en el qual es va instituir la bandera i l’himne gitano, i esdevé des de fa anys una diada de reivindicació de drets i llibertats del poble gitano.

Per conèixer més informació sobre aquest tema, podeu consultar la pàgina del Departament on s’expica el Projecte de promoció escolar.

També podeu visitar el  Museu virtual poble gitano on parla entre altres temes del flamenco-pop gitano, que pot ser interessant de ser conegut  i visibilitzar la riquesa, creativitat i potencialitats de la cultura d’aquest poble.

10a Cantata escolar de Rubí: En Pere i el pas de la Riera

La Cantata de Rubí està de doble aniversari! Ja fa 10 anys d’aquest projecte musical que va arrencar amb l’alegria i l’energia que els mestres de música saben transmetre. Tanmateix aquest curs 22-23 es compleixen 60 anys de la Rierada del 1962 on la nostra ciutat va patir les conseqüències de la força de la naturalesa.

Aquest curs la cantata ha girat al voltant d’aquestes dues efemèrides, on prop de 900 alumnes de 4t de primària de totes les escoles de Rubí, han interpretat cançons adaptades com:  The lion sleeps tonight, El corrent d’un riu, El riu de la Lluna (Moon River), Riedara, Somewhere over the rainbow, Tinc una casa, Danubi blau… però la més desitjada ha estat la cançó Ja són 10 anys creada especialment per a l’ocasió.

Al punt final de l’espectacle s’ha fet un homenatge a dues persones, peces clau d’aquest projecte, que enguany acaben la seva etapa com a docents, però que esperem comptar amb la seva experiència i energia en properes edicions. Estem parlant de la Fani Pane Solé i la Maria Lladó Contijoch, que van arrencar fa 10 anys i han sabut transmetre la passió per la música i el vincle que genera entre les escoles, la música com a eix integrador.

Un cop acabat els infants han pogut gaudir de les dinàmiques de jocs, gràcies a l’alumnat de CFGS d’Integració Social de l’institut la Serreta.

Destacar la col·laboració de l’escola municipal de Música Pere Burés, l’escola d’art i disseny edRa i la Masia de Can Xercavins per cedir els espais. Aquesta activitat està s’emmarca dintre de les activitats del Pla Educatiu d’Entorn.

Convocatòria programa RecercAULA

RecercAULA és un programa d’innovació que té com a finalitat fomentar l’aprenentatge entre iguals a través de la metodologia de recerca acció; contribuir a millorar els resultats educatius del nostre alumnat i la connexió entre la recerca educativa i la pràctica d’aula.

El programa es fonamenta en dues hipòtesis:

  • Hipòtesi 1: L’aprenentatge entre iguals a partir de l’establiment de les comunitats professionals d’aprenentatge entre docents i entre centres permet obtenir evidències per prendre decisions de millora, tant en l’àmbit del centre com de política educativa.
  • ​Hipòtesi 2: La metodologia de recerca acció genera evidències i coneixement que afavoreixen la millora de situacions concretes d’ensenyament-aprenentatge.

Objectius:

  1. Establir un ecosistema educatiu basat en l’aprenentatge entre iguals a través de xarxes de centres i docents (comunitats d’aprenentatge professional).
  2. Fomentar la pràctica educativa basada en l’evidència a través de la metodologia de recerca acció.
  3. Millorar la qualitat de l’ensenyament-aprenentatge a partir d’evidències generades pels docents.
  4. Promoure una xarxa de centres que generin evidències que puguin ser utilitzades per millorar les polítiques educatives.

Més informació

Presentació

Comunitat STEAMcat a Rubí

Aquest dimecres es van reunir els centres participants del programa STEAMcat del Vallès Occidental al nostre Servei Educatiu. La trobada, enfocada cap a l’orientació educativa, va servir per empoderar els participants en la seva tasca docent i lideratge.

El Felip ens va guiar per un camí ple de metàfores on el simbolisme hi tenia molt a dir. Descobrir les nostres inquietuds i pors, ens ajuden a créixer per liderar.

Si no hi vau poder assistir us deixem alguns dels materials que us poden fer servei en alguna dinàmica al vostre centre.

Convocatòria programa FAIG

Publicada  la RESOLUCIÓ EDU/911/2023, per a la participació en el programa experimental FAIG (Fent per aprendre, imaginant globalment), impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, a través del CESIRE.

Trobareu la informació relativa a la convocatòria i als passos que heu de seguir per sol·licitar la vostra participació en el programa FAIG, al Portal de Centres (Inici – Gestió de centres – Innovació pedagògica – Suport a la Innovació – Programa FAIG).

El termini per a la presentació de sol·licituds i documentació per part dels centres interessats, és el 21 d’abril de 2023.

Podreu assistir a una reunió telemàtica informativa amb l’equip del CESIRE, en la qual s’informarà sobre el programa, sobre el procés a seguir per a la participació dels centres que hi estiguin interessats i s’atendran tots els dubtes que se us puguin generar.

Si necessiteu aclariments o teniu dubtes i no podeu assistir a la reunió telemàtica, us podeu dirigir directament al correu: faig@cesire.cat

Lectures per Sant Jordi a la Biblioteca de Rubí (20/04/23)

Arriba la 2a edició de les Lectures per Sant Jordi a la Biblioteca municipal M. Martí Tauler.

Aprofitant els actes de la diada de Sant Jordi us animem a participar-hi i gaudir del plaer de la lectura en veu alta entre nens i nenes, noies i noies (de 1r de primària a 4t d’ESO).

  • Quan?
    El dijous, 20/04/23 entre les 10:00 i les 12:30 h (cada cicle tindrà 30′).

    • 10:00-10:30 Cicle inicial
    • 10:40-11:10 Cicle mitjà
    • 11:20-11:50 Cicle superior
    • 12:00-12:30 ESO
  • Com participar-hi?
    • Decidint una lectura d’un poema o conte breu (màxim 3 minuts) que tingui unitat (que comenci i acabi; per tal de facilitar-ne la comprensió).
    • Escollint les lectores i/o els lectors que llegiran.
    • La lectura es pot enriquir amb una presentació amb imatges o petita escenificació (amb objectes, elements plàstics, proposta de música instrumental de fons…).
    • Omplint el formulari (data límit 17/04/23).
    • En la mesura que us sigui possible col·laboreu en la distribució equilibrada de la participació (compensant la representació dels nivells). A la taula podreu veure la participació fins al moment.

Per qualsevol dubte o aclariment podeu consultar-nos (csoley@xtec.cat).