EL NOU CURRÍCULUM. Una oportunitat per aprendre amb sentit
El DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ ha presentat una pàgina web amb el desplegament del Nou currículum en les diferents etapes:
Decrets i infografies pràctiques de primària i ESO https://projectes.xtec.cat/
Decrets, infografies i exemples d’organització horària de batxillerat https://projectes.xtec.cat/
Decrets i infografies pràctiques d’educació infantil https://projectes.xtec.cat/
Seminaris Temàtics d’Aprofundiment 2021 – 2022
Aprofundim en l’aprenentatge personalitzat, els ODS i l’avaluació formativa i formadora
El Laboratori de Transformació Educativa ofereix al llarg del tercer trimestre del curs 2021-22 una sèrie de propostes formatives fonamentades en la recerca i el coneixement científic que van adreçades a tots els centres del Laboratori, als centres de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa i, per extensió, a qualsevol centre del nostre sistema educatiu.
Aquest curs els temes d’aprofundiment són la Personalització de l’aprenentatge, l’Aprenentatge competencial a través dels Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i l’Avaluació formativa i formadora. Per aprofundir en aquests temes s’organitzen 10 seminaris de dues hores cadascun que s’emeten en directe al canal de Youtube del Laboratori de Transformació Educativa entre els dies 25 d’abril i 24 de maig. Els seminaris queden enregistrats per a la seva posterior consulta, i van acompanyats d’una proposta de treball i d’implementació en centre:
Els participants podran assistir a tants seminaris com vulguin per poder dissenyar el seu propi itinerari personal formatiu. Per participar no és necessari fer cap tipus d’inscripció. No obstant, si desitgeu obtenir la certificació de 15h, haureu de participar en 5 seminaris, desenvolupar una proposta de treball suggerida pel ponent i inscriure-us a l’aplicació següent:
9003180545 Seminaris Temàtics del Laboratori de Transformació Educativa
II Jornades en Educació Científica Inclusiva
Us informem que el proper dissabte 28 de maig tindran lloc les II Jornades en Educació Científica Inclusiva, que enguany es realitzaran al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) (Terrassa).
Les Jornades són gratuïtes, però cal inscripció prèvia.
Si voleu conèixer el programa i us hi voleu inscriure, entreu al nostre Blog d’Educació:
MATEMÀTIQUES A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA: CONNEXIONS AMB L’ENTORN I LA MÚSICA
El Quim Reyes docent i company de l’escola Turó de Guiera ha publicat un article a la revista Iberoamericana de Educacion Matemática juntament amb una altra docent més del Vallès, la Manoli Contreras i l’Àngel Alsina professor de la unitversitat de Girona.
L’article és fruit d’unes intervencions en el Congrés Català d’Educació Matemàtica que es va celebrar digitalment el novembre de 2020.
Us conviden a fer una lectura del seu article, a la vegada que celebrem que els i les docents dels centres educatius de Cerdanyola del Vallès, realitzin projectes i treballs de recerca que millorin la perspectiva i coneixement pedagògic del professorat.
A continuació us presentem una petita sinopsi i a al final de la publicació trobareu l’enllaç perquè pugueu llegir l’article sencer.
“Se describe un enfoque competencial de la enseñanza de las matemáticas en
Educación Primaria a partir de actividades contextualizadas. Para ello, en la
primera parte se fundamenta teóricamente el conocimiento pedagógico para la
enseñanza de las matemáticas a partir de diversos modelos de conocimiento
del profesorado y se presentan diversas recomendaciones para la
implementación de actividades matemáticas competenciales, a partir del
Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas (EIEM). En la
segunda parte, se presentan dos actividades en contexto: “Matemáticas en la
calle” y “Musicomátics”, en las que se trabajan las matemáticas en conexión
con el entorno y la música, respectivamente.
Palabras clave: Conexiones matemáticas, matemáticas en contexto,
enseñanza de las matemáticas, competencias clave, educación primaria.”
CLOENDA DEL GRUP DE TREBALL DE BIBLIOTECA ESCOLAR
El GRUP DE TREBALL DE BIBLIOTECA ESCOLAR ha realitzat una magnifica tasca al llarg de tot el curs i fa una gran cloenda participant en la 5a FESTA DE LA IL·LUSTRACIÓ organitzada per la Llibreria Aranya.
Els centres que, enguany, han participat en el grup de treball són: Saltells, Serraparera, Turó de Guiera, Les Fontetes, Sant Martí i La Sínia.
Us animem a participar-hi de cara al proper curs!
17 de maig Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Lesbofòbia, la Transfòbia, la Bifòbia i la Interfòbia
17 de maig, dia internacional contra l’homofòbia, la lesbofòbia, la transfòbia i la bifòbia. Es commemora la data en que es va desclassificar l’homosexualitat com a malaltia mental per part de l’OMS (17 de maig de 1990).
A l’XTEC disposeu d’un recull de recursos organitzats de la següent manera:
PROPOSTES D’ACTUACIÓ organitzades en diferents blocs i per a totes les etapes educatives. Destaquem:
- Jugar als minimons. Joc lliure, no estereotipat, en què qualsevol objecte pot ser qualsevol cosa. Simplement cal deixar crear, experimentar i, mentre els infants creen, afloren els seus sentiments, emocions del que els agrada o del que no, d’on se senten a gust. Disposeu d’un vídeo on podreu veure l’experiència de l’Escola de Maçanet de la Selva.
- Explicar un conte. Tres títols proposats pel SAI Ribera d’Ebre dins del seminari de biblioteques escolar…aquí
- Comentar un curtmetratge: Lliures i iguals: La lliçó publicat per l’ONU i adreçat a infants i joves // In a Heartbeat: curtmetratge sobre el primer amor entre dos nois.
RECURSOS DIDÀCTICS. Destaquem:
- Materials I. Orientacions per a l’educació afectivosexual del programa Coeduca’t
- Protocol de prevenció, detecció i intervenció enfront l’assetjament escolar a persones LGBTI
ALTRES RECURSOS. Us enllacem alguns dels que nosaltres hem anat publicant:
- Recursos 17 maig 2021. Recull publicat el curs passat amb propostes de contes, curtmetratges i espais web.
- Llibre adreçat a adolescents. ¡Imparables! Feminismos y LGTBI+
- Maleta LGTBI. Consell Comarcal
- La Lore. Espai web recursos on els adolescents i joves trobaran molta informació i recursos sobre sexualitat, relacions i gènere.
FÒRUM de Joves Talents de Catalunya 2022
Objectiu
L’objectiu principal d’aquest Fòrum és premiar els millors estudiants pre-universitaris de Catalunya. L’objectiu final és la incentivació de la ciència i la tecnologia entre els joves de Secundària, mitjançant la repercussió mediàtica que té aquesta acció, en els diferents Centres dels joves participants.
Destinataris
40 joves de Catalunya amb els expedients més brillants (Joves Talents) de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat.
La selecció la porta a terme el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
FÒRUM 2022
Podeu veure fotos de les darreres edicions en els següents enllaços:
Idees i recursos per abordar la guerra (d’Ucraïna) a l’aula
Durant el curs 2021-2022, ens han impactat les notícies i les imatges de dos conflictes bèl·lics que tenen lloc en dos punts del món ben allunyats entre si. Al setembre l’Afganistan va quedar en mans dels talibans i milers de persones van marxar del país. Algunes van arribar a casa nostra i el sistema educatiu català va acollir molts infants i joves que fugien d’aquell conflicte. Aquest febrer la guerra a Ucraïna també ha provocat milions de desplaçats, i les nostres escoles i instituts s’han preparat per rebre els infants i joves ucraïnesos que han arribat al nostre país. Són només dos dels més de trenta conflictes bèl·lics que hi ha actualment al món.
Les imatges d’edificis destruïts, de població civil morta, les que ens van arribar al setembre de l’aeroport de Kabul, ple de població que esperava per marxar, i les que ens arriben ara de les carreteres d’Ucraïna, amb llargues files d’autobusos que traslladen població civil fora del país, han tingut molt impacte en infants i adolescents. És evident que l’escola no es pot mantenir al marge del que passa al món, i des de les nostres aules hem de poder resoldre dubtes i inquietuds dels alumnes. Cal anar alerta i tractar amb molta cura un tema que és complex. La guerra i les seves conseqüències preocupa el nostre alumnat, i és important que coneguin què passa i per què passa, només així podran empatitzar i acollir de la millor manera possible els companys refugiats que arriben a les aules.
Què passa i per què passa?
Hi ha força material perquè l’alumnat conegui què passa en un conflicte bèl·lic, per què passa i quines conseqüències té, tant pel que fa en el cas concret de la guerra a Ucraïna com pel que fa als conflictes bèl·lics en general. El més important és triar bé el material en funció del nivell educatiu en què volem tractar el tema. Mostrar segons quines imatges a segons quins grups d’edat pot ser massa impactant, i causar estrès emocional o bé insensibilitzar sobre qüestions violentes. Per això, també hi ha l’opció de treballar els conflictes des de l’educació per a la pau, i la reivindicació i promoció de la no violència a les aules.
Per als més petits, existeixen contes audiovisuals i en paper, i àlbums il·lustrats (hi dedicarem un monogràfic en aquest mateix nodes). Quan l’alumnat ja és una mica més gran, els reportatges de l’infok presenten l’actualitat amb un llenguatge entenedor i amb suports gràfics. S’han dedicat notícies de infok al conflicte bèl·lic a l’Afganistan, a la guerra d’Ucraïna, a la guerra de Síria, al que suposa ser una persona refugiada… En cursos superiors, es pot parlar de la guerra a partir de reportatges emesos en diferents cadenes de televisió i en diferents idiomes, i mitjançant notícies aparegudes a la premsa d’arreu del món. En el document Idees i recursos per abordar la guerra (d’Ucraïna) a l’aula se’n recull una bona colla.
Com parlar dels conflictes bèl·lics a l’aula?
A part del material de suport amb què comptem, cal tenir molt present com s’explica el tema a l’aula, des de quin punt de vista, a partir de quina edat se n’ha de parlar, i quins aspectes es poden tractar segons l’edat.
La majoria d’experts coincideixen a assenyalar que és un tema del qual cal parlar, a les aules i a casa. No fer-ho pot fomentar la desinformació i els prejudicis, i pot provocar situacions angoixants (els infants intueixen que passa alguna cosa greu, ningú no els en parla i això els genera inseguretat i angoixa). A Idees i recursos per abordar la guerra (d’Ucraïna) a l’aula s’inclouen recomanacions i consells per parlar dels conflictes bèl·lics a l’aula, i material en què parlen els experts.
GUANYADORS i GUANYADORES DE LES SEMIFINALS DEL CERTAMEN DE LECTURA EN VEU ALTA
US COMPARTIM el resultat del CERTAMEN de LECTURA en VEU ALTA.
Enguany l’Institut JAUME MIMÓ es va presentar al concurs. Dues de les seves participants han passat a les FINALS que tindran lloc el proper dimarts dia 10 de maig a Barcelona.
Els guanyadors de les 5 categories són els següents:
Us agraïm la vostra participació!!