COM MILLORAR ELS INFORMES D’AVALUACIÓ

COM PODEM MILLORAR ELS INFORMES D’AVALUACIÓ PER QUÈ SIGUIN MÉS FORMATIUS I ORIENTADORS PER ALS ALUMNES I LES FAMÍLIES?

Segons la normativa vigent, els informes d’avaluació trimestrals que compartim amb les famílies tenen la finalitat de: 
● Informar dels resultats obtinguts per l’alumne en l’avaluació en relació amb les àrees del currículum.
● Valorar el procés d’aprenentatge de l’alumne i dels aspectes personals i evolutius.
● Compartir les mesures complementàries o de reforç que s’hagin pogut adoptar o les que s’ha previst adoptar.
Quan volem utilitzar l’avaluació en el seu vessant formatiu i no només qualificador, és a dir, com a estratègia per a la millora de l’aprenentatge, els instruments que fem servir per comunicar resultats han de centrar-se en la identificació de les potencialitats i les habilitats de l’alumnat i li han de permetre identificar què aprèn, però també com aprèn i com pot millorar.
Els següents indicadors pretenen ajudar els equips docents a reflexionar sobre si els informes d’avaluació d’ús habitual, a banda de les qualificacions per àrees, aporten prou informació qualitativa que ajudi l’aprenent -i, de retruc, les famílies- a regular el procés d’aprenentatge per saber què i com ha de millorar.

En aquest ENLLAÇ podreu trobar aquest document de la xarxa de Competències Bàsiques amb els diferents indicadors que us serviran per reflexionar i treballar al claustre per millorar els informes d’avaluació.

De ben segur que us seran d’utilitat.

D’ENSENYAMENT A EDUCACIÓ

 

Ensenyament canvia de nom i passa a anomenar-se Departament d’Educació

A partir del passat 7 de desembre de 2018, el Departament d’Ensenyament canvia el seu nom pel de Departament d’Educació. Es fa efectiu d’aquesta manera l’anunci fet pel conseller Josep Bargalló en arribar al capdavant del Departament, quan ja va avançar que es faria una nova denominació de la conselleria.
El canvi de nom per Departament d’Educació va en coherència amb la terminologia establerta en la Llei d’Educació de Catalunya, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, que defineix el dret a l’educació com el “dret a rebre una educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals”.
Així mateix, s’adapta també a una concepció estesa a nivell internacional i acadèmic, i que remet a un corrent actualitzat de les polítiques educatives. Aquesta concepció entén l’educació més enllà de l’adquisició de coneixements acadèmics i implica una visió integral de l’educació també des de la perspectiva de caràcter personal, social i professional.
Aquesta homologació també es troba en les pròpies sigles de l’UNESCO, (Organització de les Nacions Unides per l’Educació, la Ciència i la Cultura) organisme internacional que vetlla per garantir el dret a l’educació i, alhora, és el concepte que utilitzen la majoria de ministeris dels estats propers, començant per la pròpia Unió Europea amb la Comissió d’Educació, Cultura, Joventut i Esport.
La modificació tindrà un cost mínim des del punt de vista econòmic, atès que els principals canvis seran a nivell d’actualització de les aplicacions digitals. Es formalitzarà en la placa identificativa de la seu central del Departament, però no es modificaran les plaques ja existents a escoles i instituts d’arreu del país, almenys fins que les actuals es malmetin i pertoqui renovar-les. Així mateix, la papereria del Departament amb el nou logotip s’anirà encarregant a mesura que l’actual es vagi gastant.

LA RÚBRICA DEL CANVI

 

El llibre LA RÚBRICA DEL CANVI és una eina d’orientació dels centres educatius en el procés de canvi a través de l’autoavaluació.

Mitjançant la reflexió compartida permet situar la realitat del centre, analitzar els objectius de canvi i prioritzar-los.

El llibre  recull tots els continguts en un format condensat i visual i incorpora un esquema mut de treball. Us el podeu descarregar en aquest ENLLAÇ.

A la web http://rubricadecanvi.cat/intro teniu més informació d’aquest projecte liderat per Escolanova21.

BUTLLETÍ DIGITAL DEL BANC DE RECURSOS

El BANC DE RECURSOS acaba de publicar el seu 1r Butlletí digital, La lectura, font de plaer i de coneixement del curs (novembre 2018).

El BDR és repositori d’informació, fruit d’una tasca de col·laboració entre diversos CRP de Catalunya que formem un grup de treball en xarxa. Conté una selecció acurada de recursos relacionats amb la lectura en tot el seu abast.

Us animem que li feu una ullada i aprofiteu aquells recursos que us siguin d’utilitat.

CAÇADORS DE DIAMANTS

LA NOVA MALETA D’EDUCACIÓ FÍSICA

Al Centre de Recursos estem d’enhorabona, ja que hem estrenat la nova maleta pedagògica d’Educació Física en la que podrem treballar mitjançant reptes cooperatius.

A continuació trobareu una breu explicació d’aquest recurs i els enllaços a l’apartat de préstec per què el pugueu demanar.

De ben segur que els infants gaudiran d’aquest material!

 

 

Caçadors de diamants és una gamificació, inspirada en un joc de taula, per a treballar les dimensions i les seves corresponents competències dins de l’àmbit de l’educació física utilitzant els reptes físics cooperatius com a eix vertebrador. Per a jugar a caçadors de diamants s’utilitza una estructura de metodologia cooperativa anomenada “Pensa, comparteix, actua”.

“Es una bona manera d’iniciar-se a treballar amb metodologia cooperativa a les sessions d’educació física”

 

A qui va adreçat?
Va adreçat a escoles i instituts. S’hi pot jugar a partir dels 9 anys. És adequat per a jugar-hi entre 12 i 30 jugadors.

Com s’hi juga?
El joc parteix d’una història, on uns éssers fantàstics ens demanen ajuda per alliberar els seus poders que han quedat atrapats dins d’uns diamants que estan escampats per un bosc.
Per a poder alliberar els diamants, els jugadors, organitzats en grups cooperatius de 4-5 jugadors, hauran d’anar superant petits reptes motrius per arribar als diamants.
Tots els grups participants, mouen un mateix personatge a mesura que van superant els reptes cooperatius, però hi ha un personatge tenebrós, el corb, que s’aprofitarà dels seus errors per a avançar en el joc i arribar abans que ells als diamants.

Trobareu la informació per demanar-la en aquest ENLLAÇ.

 

DECÀLEG D’ESCRIPTURA

El decàleg d’escriptura s’adreça, alhora, a docents i centres, amb la voluntat de divulgar, remarcar o fixar deu aspectes clau de la didàctica de l’escriptura. S’ha editat un únic decàleg per al segon cicle d’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria. Acompanyen el decàleg unes orientacions en les quals el professorat pot trobar concrecions per a cadascuna de les sentències, tenint en compte la idiosincràsia de l’ensenyament i aprenentatge de l’escriptura tant al segon cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària, al cicle mitjà i superior de primària com a l’educació secundària obligatòria. En aquestes orientacions també es proposa un seguit d’activitats perquè l’equip docent de cada centre pugui apropiar-se el contingut del decàleg d’una forma col·laborativa.

COMENÇA EL LECXIT A CERDANYOLA

Enguany iniciem dos punts LECXIT a la ciutat de Cerdanyola del Vallès dins de les Actuacions del Pla Educatiu d’Entorn de la Ciutat. L’alumnat de cicle mitjà i cicle superior de les escoles Carles Buïgas i Collserola podrà treballar el gaudi per la lectura amb l’acompanyament d’alumnes voluntaris de 4t d’ESO de l’institut Forat del Vent com a tasca de Servei Comunitari.

Felicitem als voluntaris i voluntàries, així com a les coordinacions LECXIT dels tres centres educatius per la seva disponibilitat!

23a SETMANA DE LA CIÈNCIA. 9 al 18 de novembre

Del 9 al 18 de novembre se celebrarà a Catalunya la 23a Setmana de la Ciència.

Durant la Setmana de la Ciència se celebraran tot un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics… tot un ventall de possibilitats al teu abast.

Els temes centrals de l’edició d’enguany són, d’una banda, el patrimoni cultural, amb motiu de la celebració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; la figura i l’obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català, celebració promoguda per la Generalitat de Catalunya; i la figura del prestigiós físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement, promoguda pel Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia, EspaiNano.

DIA DE LA CIÈNCIA. 7 de novembre.

El Departament d’Ensenyament, conjuntament amb la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, com a acte preliminar de la Setmana de la Ciència 2018 que se celebra del 9 al 18 de novembre de 2018, promou el Dia de la ciència a les escoles amb l’objectiu fonamental de despertar i potenciar l’interès del jovent vers la ciència i la tecnologia. Per facilitar la participació dels centres en aquesta setmana s’organitzen diverses activitats.

Emmarcada en el dia de la ciència, aquest dimecres, 7 de novembre. tindrà lloc a l’Institut Jaume Mimó la xerrada – conferència “De la teoria de l’evolució de Darwin a la crisi de l’Antropocé” a càrrec de Carlos Hernández Castellano.

Carlos Hernández Castellano.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES 2019

Segons els calendari publicat a la pàgina web del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, les dates de les avaluacions censals de 6è de Primària i 4t d’ESO, són les següents:

PROVA COMPETÈNCIES BÀSIQUES 6è de PRIMÀRIA.

  • 7, 8 i 9 DE MAIG DE 2019

PROVA COMPETÈNCIES BÀSIQUES 4t d’ESO.

  • 12 i 13 DE FEBRER de  2019.
  • RESOLUCIÓ ens/2500/2018, de 26 d’octubre, per la qual s’aproven les directrius per a la realització de la prova d’avaluació de quart curs de l’educació secundària obligatòria.

LINGUAPAX2018. Ciutats, arts i experiències de la paraula

El món és una conversa, no l’objecte de la nostra conversa, deia Tim Ingold fa dos anys durant la seva conferència al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, lloc on Linguapax celebra enguany la seva trobada internacional. La inclusió de la diversitat lingüística és considerada per molts de nosaltres un factor crucial per a animar, amb tot el pes del mot, aquest món-conversa.

Un any després de la trobada celebrada el 2017, Linguapax vol continuar la reflexió iniciada llavors: Com podem passar dels debats tradicionals (globalització vs. llengües en perill) i d’una determinada concepció sobre què són les llengües, a la integració activa de les llengües en la imaginació i acció del món?

Un món-conversa (latent com a experiment a petita escala en les nostres ciutats contemporànies) que projectarem, durant els dos dies de la trobada #Linguapax2018, des d’angles diversos:

Llengües i ciutats. Atès que la urbanització es manifesta com un dels fenòmens crucials del segle XXI, les ciutats esdevenen el lloc privilegiat d’observació del canvi de les pràctiques comunicatives i d’una de les seves manifestacions centrals, les llengües. Per això volem mirar les ciutats, des del seu potencial d’imaginació geopolítica, com a laboratoris crítics de participació i pax linguistica.

Alhora comptarem amb la mirada de les organitzacions internacionals envers la diversitat lingüística, de la UNESCO i de l’Any Internacional 2019 de les llengües indígenes, programes en què s’inscriu l’acció de Linguapax.

Llengües i arts. Linguapax coorganitza amb la Residència FABER d’Arts, Ciències i Humanitats d’Olot, la residència Llengües, mons i acció entre els dies12 i 19 de novembre. Reunirem en un mateix espai d’intercanvi i col·laboració agents de la revitalització lingüística, teòrics del llenguatge, agents de l’antropologia crítica,  creadors que fan servir el llenguatge com a matèria artística des de diferents vies (llengües inventades que creen mons, art verbal multimodal, teatre transcultural, etc.). Els participants de la Residència FABER-Linguapax presentaran els seus projectes i plans de cooperació futura al CCCB en el marc de #Linguapax2018. Aquesta secció es presenta, també, com a seminari obert a investigadors d’àmbits afins.

Llengües i tradicions espirituals.  Cada llengua és una manera de veure el món, de ser en el món i de fer món, ens recorda l’obra del filòsof Raimon Panikkar. Des d’una visió qualitativa de la comunicació humana, més enllà de la paraula com a etiqueta morta, més enllà de la quantificació banal d’interlocutors. És en aquest esperit, latent des de l’origen de Linguapax, que l’entitat se suma a la celebració de l’Any Panikkar. I ho fa amb la intenció d’animar el debat entre llengües i tradicions espirituals (iniciat durant la jornada celebrada el 2017) i d’explorar el sentit del diàleg i alhora del silenci intercultural. Linguapax aborda aquesta temàtica, en el marc de #Linguapax2018, amb Les llengües i l’esperit del món.

Clourem la trobada amb la conferència de l’escriptor Bernardo Atxaga, un creador entre llengües.

Dos dies per explorar com la diversitat lingüística il·lumina algunes vies de la cultura contemporània. No per celebrar, una vegada més, la diversitat com una finalitat en ella mateixa. Sinó per descobrir territoris de l’experiència humana i la convivència creativa que afinin la nostra imaginació (geo)política i social. Territoris d’una consciència ampliada a la qual la diversitat lingüística i comunicativa hi pot donar un accés privilegiat.

 

XXIV CONCURS EL GUST PER LA LECTURA

Basat en la lectura i treball de les obres i els dossiers didàctics corresponents.

S’estableixen set categories (A, B, C, D, E, F i G), d’acord amb els nivells educatius

de l’alumnat participant.

Inscripcions: del 5 de novembre al 21 de desembre de 2018.

Les categories, les modalitats, les lectures i els dossiers són els següents:

Categoria A. Alumnes de cicle mitjà d’educació primària

  • Modalitat A1
  • Cornelia Funke. El petit home llop. Editorial Animallibres, 2009. [Autora]
  • Modalitat A2
  • Francesca Sanna. El Viatge. Editorial La petita impedimenta, 2016.  [Tema: refugiats]

Categoria B. Alumnes de cicle superior d’educació primària

  • Modalitat B1
  • Cornelia Funke. El lladre de gorres. Editorial Bromera, 2008. [Autora]
  • Modalitat B2
  • Christobel Mattingley. L’Asmir no vol fusells. Editorial Alfaguara, 2007. [Tema: refugiats]
  • David Cirici. Molsa. EDEBÉ, 2013. [Tema: refugiats]

Categoria C. Alumnes de 1r i 2n d’educació secundària obligatòria

  • Modalitat C1
  • Isaac Asimov. Robbie i altres contes. Aula literària, Vicens Vives, 2009.
  • Silvestre Vilaplana. Resurrecció. Espurna. Bromera, 2014.

Categoria D. Alumnes de 3r i 4t d’educació secundària obligatòria

  • Modalitat D1
  • Raquel Ricart. El ciutadà perfecte. Andana editorial, 2015.
  • Aldous Huxley. Un món feliç. Grup 62, 2010.

Categoria E. Alumnes de batxillerat i d’educació d’adults (preparació per a la prova d’accés a cicles formatius de grau superior –PPACFGS– i accés a la universitat per a majors de 25 anys –PAU >25 anys–)

  • Modalitat E1
  • Mercè Rodoreda. Mirall trencat. [Lectura prescriptiva del batxillerat]

Categoria F. Alumnes d’educació d’adults (Cicle de formació instrumental –CFI–)

  • Modalitat F1
  • Oriol Garcia Quera. L’aventura de la llengua: Pompeu Fabra. Editorial Rafael Dalmau, 2018.

Categoria G. Alumnes d’ensenyament de persones adultes (graduat en educació secundària –GESO–, curs d’accés a cicles formatius de grau mitjà –CAM– i preparació per a la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà –PPACFGM–)

  • Aldous Huxley. Un món feliç. Grup 62, 2010.
  • Joan Balart. Autobiografia de l’home invisible. Segona edició. Editorial Neopàtria, 2016.

 

20è CONCURS DE FOTOGRAFIA MATEMÀTICA DE L’ABEAM. 2018-2019

El Concurs de Fotografia Matemàtica” és una activitat organitzada per l’ABEAM (Associació de Barcelona per l’Ensenyament i l’Aprenentatge de les Matemàtiques). Es va iniciar l’any 2000 per celebrar l’Any Mundial de les Matemàtiques.

Una foto és matemàtica si hi ha intenció per part de l’autor de que així sigui. Aquesta intenció matemàtica ha de quedar reflectida clarament en el títol de la foto, en el que s’ha de fer referència, d’alguna manera, al contingut matemàtic.

El concurs té els objectius bàsics següents:

Fer veure a l’alumnat de primària, secundaria, batxillerat, cicles formatius i al professorat que les matemàtiques estan immerses en la realitat que ens envolta.
Fer un treball matemàtic diferent al que es fa habitualment a les aules plantejant activitats per a la diversitat de l’alumnat.
Millorar l’autoestima de l’alumnat.
Fomentar l’esperit crític de l’alumnat.
Desenvolupar la competència artística i creativa de l’alumnat.
Donar eines didàctiques al professorat que despertin en l’alumnat la curiositat per conèixer quin és l’entrellat de la bellesa que ens envolta.

A cada centre educatiu es realitza “el concurs de Fotografia Matemàtica” en el que hi ha 5 nivell: últim cicle de primària, primer cicle de secundària, segon cicle de secundària, batxillerat i cicles formatius, i professorat. Els primers premis de les diferents categories de cada centre es presenten al concurs general d’ABEAM.

És possible tirar endavant el concurs any a any gràcies a l’esforç i dedicació del professorat dels diferents centres participants, que una important tasca de dinamització i ho coordinació.

La inscripció s’haurà de formalitzar abans del dia 22 de febrer del 2019.