Talpa europaea – Talp

Ens hauríem de remuntar molts cursos endarrere per recordar el que ens ha passat en els últims 10 dies durant l’excursió de natura pel camí de Nevà.  O potser, pensant-ho bé, no ens havia passat mai!  Aquest curs estem de sort!  En 10 dies hem vist 2 talps!  El talp és molt difícil de veure ja que passa la major part de la seva vida sota terra. Viu entre 4 i 7 anys i els seus principals enemics són les guineus, les mosteles, els gats i alguns ocells rapinyaires que aprofiten les seves sortides per caçar-lo.  Malauradament els hem vist morts, però això ens ha permès que els alumnes que ens han visitat els hagin pogut observar amb deteniment i trencar els mites que tenien preestablerts sobre aquests animals.  Construeix un sistema superficial de galeries i un altre sistema més profund que en total poden arribar a fer entre 100 i 200m. Dins dels túnels hi té un lloc de descans i zones que omple de reserves alimentàries. Pot arribar a excavar 20m cada dia.  La terra que treu l’amuntega en pilonets molt característics que acumula a l’exterior de les galeries.  Quan es desplaça per les galeries es mou amb força rapidesa, al voltant d’1m per segon.  Té bons sentits d’oïda, tacte i olfacte que compensen la seva pobra vista.  Menja cucs de terra, llimacs, larves d’insectes i aranyes.

Continuem passejant amb els sentits alerta per observar molt bé què passa al nostre voltant.

Quina sort!

Vídeo Gat fer càmera trampa CdA del Ripollès

Aquests primers dies d’octubre hem tingut la sort de “capturar” amb la càmera trampa un gat fer. Amb relativament poc temps hem “capturat” les imatges de força animals que viuen als nostres boscos, però que sovint costen de veure.  Hem “caçat” cérvols, cabirols, guineus, genetes, però mai un gat fer.  De fet, crèiem que al ser una espècie amenaçada per la pèrdua i fragmentació de l’habitat no veuríem mai cap prop del camp d’aprenentatge, per això hem volgut confirmar que veritablement ho era consultant a especialistes.  Vàrem escriure i enviar les imatges al Grup de Recerca en Carnívors de Catalunya i al amb poc temps ens van respondre afirmant les nostres sospites.  Ens varen donar consells per continuar “caçant” imatges d’animals i animar a participar en els projectes de fototrampeig que tenen actius a la seva web.

Per més informació sobre el gat fer i altres animals que habiten als nostres boscos podeu consultar els següents enllaços, nosaltres continuarem capturant!

Gat fer a la Wikipèdia

Pla de seguiment del gat fer i altres mesocarnívors

Banc d’imatges capturades pel camp d’aprenentatge (pestanya RECURSOS a la nostra web)

Les màquines

Els camps i entorns d’aprenentatge som serveis educatius que donem suport als docents de totes les etapes educatives, però que també impartim docència.  Tot i que estem localitzats en diferents zones  del territori català amb singularitat pròpia, com a servei educatiu que som donem resposta als centres que ens en sol·liciten.

Aquest principi de curs hem treballat en un lloc habitual del camp d’aprenentatge del Ripollès, però amb un altre enfocament.  Ha estat així perquè un centre ens ha demanat de motivar els alumnes de cicle inicial de primària per engegar un nou projecte referent a les màquines.  Així doncs, vam estar pensant una activitat de dia, pròxima al centre, en que els i les alumnes pugessin veure i tocar diferents tipus de màquines.  A partir d’aquí vam proposar al centre en qüestió que una molt bona activitat seria anar a Vall de Núria, ja que en un sol lloc podrien viure tota mena de màquines des de ben a prop.  Mestres i mainada van visitar l’exposició del cremallera a Ribes de Freser pujant en diferents màquines locomotores i vagons de diferents èpoques, veure i entendre com funcionen els canvis de vies o el sistema de vies per guardar els trens al garatge.  Després vam viatjar amb el cremallera fins a Núria on van poder pujar en una màquina retrac per treballar la neu a l’hivern.  També van veure com funciona el telecabina i vam viatjar fins a l’alberg.  Al final de tot però, abans de tornar cap a Ribes, no podíem marxar de la vall sense visitar la mare de Déu de Núria i posar el cap a l’olla tot fent sonar la campana per allunyar tempestes o guarir el mal de cap.

Esperem que aquest grup d’alumnes i mestres puguin dur a terme un bon projecte a partir d’aquesta sortida.

Bon inici de curs!

Avui que les escoles i instituts tornen a omplir-se d’alumnes, des del Camp d’aprenentatge del Ripollès, volem desitjar un molt bon curs a tothom!  Esperem que aquest que encetem el puguem gaudir, sigui de profit, prou competencial i significatiu perquè tots aquells aprenentatges i experiències ens ajudin a créixer, ser més responsables, autònoms, crítics i conseqüentment més lliures.  D’aquí pocs dies, aquesta plaça del monestir de Ripoll tornarà a omplir-se d’estudiants que deixaran les seves aules per venir a viure en directe el seu objecte d’aprenentatge.

S’acaba el curs…

Al camp d’aprenentatge del Ripollès hem treballat amb alumnes fins pràcticament l’últim dia de curs, concretament fins el divendres, 16 de juny.  A partir d’ara ens toca repassar i anar tancant el curs que estem acabant i començar a preparar el curs que ve, que ja us podem anunciar ara que hem tornat a tenir record d’inscripcions al nostre CdA.  Per una banda, estem molt contents que tants centres vulguin fer estades o sortides al Ripollès, però per altra, ens sap greu no poder atendre més escoles i instituts.  Des d’aquí tornem a reivindicar per enèsima vegada al Departament d’educació que ens concedeixi una plaça docent més a cada camp i entorn d’aprenentatge.  Aquesta ens permetria poder satisfer una mica més la gran demana que tenim i així deixar menys centres sense poder fer estades o sortides.

L’últim dia amb alumnes però, vam tenir la visita de la companya Xon, docent del CdA d’Empúries.  Ens va acompanyar durant la sortida de natura amb els alumnes de cicle inicial de l’escola Joan Maragall de Ripoll.  Va poder veure com treballem amb alumnes d’aquestes edats aspectes de natura semblants, però alhora un pèl diferents dels que treballen a l’alt Empordà.  Tan de bo poguéssim fer més aquestes visites intercamps d’aprenentatge, ja que pensem que ens enriqueixen com a camp per poder donar un millor servei, ens cohesionen com a docents d’un mateix cos i ens formen en el cas que s’hagués de fer alguna substitució urgent.

S’obre el període d’inscripcions als camps i entorns de Catalunya

Atenció!

Anunciem que ha sortit publicat el cartell dels camps i entorns d’aprenentatge referent al període d’inscripcions dels curs 2023-24.  Us encoratgem a donar un cop d’ull a l’oferta educativa per poder realitzar estades i sortides que us permetin enriquir/complementar projectes de centre.  Cada camp o entorn té unes característiques específiques que de ben segur encaixen amb la vostra forma de treballar.

Teniu tota la informació relacionada amb aquest procés d’inscripcions a la pàgina XTEC dels camps i entorns d’aprenentatge.  Entre les informacions, hi trobareu les dates del període d’inscripcions, que són del 2 al 31 de maig de 2023 a través de l’aplicatiu CAMPS.

El curs passat es va crear una  web nodes conjunta de tots els camps i entorns.  Aquesta es va crear per facilitar l’accés a l’oferta i informació als centres que creiem que pot ser de gran ajuda a l’hora de conèixer la singularitat de cada camp o entorn .

Així doncs, ara és el moment per anar definint, encarant i planificant una part important del curs vinent.  Agrairem que feu extensiva aquesta informació al claustre del vostre centre.

Per qualsevol dubte podeu contactar amb nosaltres.

Refugi antiaeri de Ripoll

Pocs noms propis, poques xifres, però un gran discurs i moltes emocions.  Aquest seria un breu resum de la visita que aquesta setmana hem fet al refugi antiaeri de Ripoll construït durant la guerra civil espanyola i recentment obert al públic.  De fet, a vegades no cal veure grans construccions, escultures, monuments o edificis per traslladar-te en diferents moments de la història.  L’Adrià Brull, historiador i especialista en la guerra civil, és capaç de fer-te sentir gairebé en el moment d’aquells temps de guerra amb les seves explicacions.  I és que ell com nosaltres, docents del camp d’aprenentatge, entén perfectament que això no és un parc d’aventura ni de fer memoritzar als nostres alumnes un seguit de números, noms i dades vàries, si no d’entendre que la guerra va més enllà de vencedors i vençuts.  Va de que la gran victòria hagués estat no haver de passar per una guerra, i va de que ara per desgràcia està imprès en el nostre entorn immediat, o fins i tot en nosaltres mateixos.  Per això i perquè del passat n’hem d’aprendre molt més del que ens pensem, val la pena visitar aquest vestigi i altres del nostre entorn.

Des del camp d’aprenentatge i des de ja fa setmanes, estem obrint una nova via d’activitats al Ripollès relacionades amb la guerra civil i exili.  Com que els camps i entorns ens basem i destaquem allò que ens fa singulars en el territori, no podem obviar aquesta temàtica com el lloc fronterer que estem situats.  A més, aquestes activitats i visites quedaran lligades amb les que també duen a terme des de altres camps i entorns de Catalunya que també ho treballen. Creiem que és una gran oportunitat per fer més significatiu i competencial per als alumnes i centres que vulguin treballar aquest tipus de temàtiques.

La 3a desaparició de la mare de Déu de Núria

El 26 de gener, dia internacional de l’Educació Ambiental vàrem estrenar una activitat interdisciplinar connectant la història d’Espanya amb l’evolució de Núria. Totes dues lligades per les desaparicions de la imatge de la Mare de Déu de Núria del segle XX.  Aquestes fets servien de partida als i les alumnes per posar en context una darrera desaparició fictícia que es reclamava des d’un grup ecoterrorista per reivindicar accions per mitigar el canvi climàtic.  Els participants van fer molt bé la feina, van desbloquejat els misteris de les 3 desaparicions i van trobar la talla de la Verge de Núria als peus del Monument de l’Encíclica ecologista del papa Francesc “Laudato Si'”.  A banda dels coneixements adquirits i l’experiència de joc/aprenentatge a la Vall de Núria, el que segur recordaran per sempre és com de bé s’ho van passar jugant amb la neu!  Els i les alumnes que van participar són de Palma de Mallorca i la setmana que van estat al Ripollès, la meteorologia els va obsequiar amb fred i neu. Esperem que aquests bons records a la natura els facin ser sensibles, cuidadors i defensors de la terra. Ja que calen canvis dràstics de tota la societat, a escala individual, col·lectiva, empresarial i governamental. També esperem que l’educació ambiental s’infiltri per tot arreu i sigui transversal.