Racons geològics

El taller consisteix en quatre racons, dels quals els alumnes només hauran de passar per tres, que hauran triat prèviament. Els reptes que es plantegen l’alumnat els haurà de realitzar de forma autònoma i cooperativa. A l’acabar cada racó hauran d’omplir la  fitxa de seguiment que els heu de facilitar.

Racó 1: Remena i classifica: En una caixa on hi ha una barreja de minerals, materials i objectes, l’alumnat els ha de classificar en grups i definir el criteri que han fet servir. A continuació se’ls donarà una plantilla on hi ha el cicle dels materials, des de la matèria primera, passat pel material obtingut i a continuació l’objecte que se’n pot fabricar. Amb els elements de la caixa hauran d’establir aquestes relacions. I després del residu què se’n fa?

Racó 2: Investiga qui soc: A partir d’un conjunt de minerals, l’alumnat ha de fer una llista definint les propietats que creuen que poden servir per identificar-los. A continuació a partir d’una clau dicotòmica que se’ls proporcionarà hauran de classificar-los.

Racó 3: Art Geològic: Amb una paleta de colors, amb pigments minerals ja preparats i minerals dels quals en podran extreure el color, se’ls proposa que expressin el què els suggereix la interacció entre la humanitat i el medi geològic.

Racó 4: És útil però és just?: L’alumnat disposarà d’un pòster gegant, amb un dibuix esquemàtic, on hi haurà de situar diferents fotografies amb els impactes que suposen el cicle dels materials (extracció, transport, transformació, gestió dels residus…). En un document hauran d’anomenar les fotografies que més els han impactat amb el pros i contres i respondre a la pregunta: Què hi podem fer nosaltres?.

Posada en comú: L’última mitja hora del matí ens reunirem tots els grups per posar en comú les experiències viscudes en els diferents racons. L’objectiu és que l’alumnat surti amb més preguntes que les que portava al començament del matí. Que es plantegi la dependència que tenim del medi natural, que els materials geològics que ens serveixen per construir els objectes que ens faran la vida més fàcil, són recursos no renovables i, per tant, els hem de gestionar amb cura i responsabilitat. Que la transformació d’aquests minerals provoca una sèrie d’impactes que afecten a les persones generant una gran injustícia social. Fora interessant que aquestes pinzellades obrissin un debat per un treball posterior a classe.

PROGRAMACIÓ DE ACTIVITAT DIDÀCTICA

TREBALL PREVI:

Abans de realitzar l’activitat dels racons, cal que prèviament facin l’exercici següent de pensar la procedència de diferents materials que teniu a l’aula i que els repartiu còpies i que coneguin els procediments d’identificació de minerals  a fi de fer més àgil el treball dels racons.

TREBALL POSTERIOR:
Vídeo La  mina, historia de una montaña sagrada, documental d’una mina de bauxita a cel obert a l’Índia.
Visita al Museu de Geologia Valentí Masachs de la UPC a Manresa. Veure Fulletó del Museu

RECOMANACIONS: Cal disposar de 4 espais (taules juntes): 1 per cada racó. A cada racó hi haurà de 4 a 6 alumnes. El racó de l’art geològic hauria d’estar folrat amb paper o plàstic.
MATERIAL NECESSARI: Fitxa de seguiment
DURADA: De 3h a 3’5 h
NIVELLS: Consultar la taula Totes les activitats.